AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.019

ABS PROBLEM .. EFTER 3 VECKORS ÄGANDE

Visa användare
17
BW65
330 xi
316
Hör här!

Köpte en 330 xi -01 14000mil svensksåld 2 ägare innan i mycket fint skick för 3 veckor sedan.

23 dec åkte vi til polen, 25 dec gjordes en vanlig inbromsning vid körning och då hände det.
Bromsarna tog dåligt höll på att köra in i bilen framför efter detta så lös abs röd lampa samt gul ast.
När jag kollade bilen så visade sig att ABS hydrauliken hade pajjat den läckte olja antagligen en packning i denna som gått.

Vad trött man blir!

Nu är vi hemma men bilen står kvar hos släktinga i polen på vänt av hämtning a bil ifrån sverige.

Jag funderar nu på att efter reperationen att byta märke jag är jävligt besviken på BMW NU.

Det skall tilläggas att bilen servades 90 mil före resa då även bromsvätska bytades.

Att detta fel var då är väldigt svårt att bevisa men ett klagomål till bmw kommer göras angående kvaliten.

MVH
BM

Lite drastiskt att byta bil bara för att en sak går sönder. Att just nånting inom ABS går sönder behöver inte betyda att det är dålig kvalité, komponenter går faktiskt sönder även om det är en BMW. Att bilen sen har gått 14000mil gör tyvärr inte saken bättre trots att bromsvätska har byts nyligen, det är tyvärr ingen garanti för att allt är i topp trim.
Hoppas att allt löser sig så du får hem din bil :)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ett långskott - kan fel typ av bromsvätska ha fyllts på vid bytet?
Visa användare
17
BW65
330 xi
316
Fyrhjuls drift verkar vara en dyr ägar kostnad, vi får se vad det slutar på.

Gemini__
Har du fel på fyrhjulsdriften nu också?

I vilket fall som helst tycker jag du ska bilen en chans till efter att du lagat den, lycka till.

Mvh:
Thomas
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Du är medveten om att det är en 8 år gammal bil? Klart grejer kan gå sönder.
De fixar sig ska du se :-) Fin bil är det i alla fall!
Vad jag vet så är det knappast BMW som tillverkar ABS-hydraulik blocken...Förmodligen sitter det mer eller mindre identiska hydraulikblock i bilar från andra tillverkare är min gissning...
Det KAN kanske vara som så att verkstaden som gjorde bromsoljebyte tabbade sig genom att man lät bromspedalen gå i botten varvid packningarna KAN skadas...
Visa användare
17
BW65
330 xi
316
HEJ ALLA!

Nu har jag köpt en ABS Hydraulenhet 5000:- på Harrys i Malmö denna är komplett med styrbox och Garanti.

I polen fanns ingen gammal enhet att köpa endast ny på BMW OCH DET VAR DYRT...

2700 euro komplett med styrbox.....

Den jag nu köpte hade suttit i en 325 ix 6000mil vilket ju verkar bra, nu väntar jag bara på att bolaget Vesta skall fixa hem min bil ifrån Polen.

När jag lämnar in den så får det bli en felkods kontroll innan bytet för att vara på säkra sidan.

Vi får väl se hur vi gör med bytet av bil men när man läser lite på detta forum så blir man lite rädd, alla verkar ha problem med något.

Man kan ju även byta upp sig till en nyare modell på en BMW firma så man får lite Garanti samt lägre mil så att man har Maskinskadegaranti på Försäkringen.

Vi får se hur vi gör

Tack o ha det bra

BW

Visa användare
17
BW65
330 xi
316
Glömde att svara på en fråga!

Vad jag menar med att fyrhjulsdrft är dyrt att äga:

ABS ENHET 2 HJULSDRIFT CA: 5000:- PÅ BMW

ABS ENHET 4 HJULSDRIFT CA: 16300:- PÅ BMW

Visst är det lite skillnad!!

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Gott att det verkar lösa sig.
BMW-bilar har nog inte mer problem än andra märken, få bilar som aldrig krånglar ;)

USA bilar
Kika in på ett forum för Volvo, eller nån värmepump.. det som oftast dryftas är ju problem av olika slag.
Det är nog ganska logiskt att det ser ut som att ALLA har problem..
Finns alltid en Toyota Corolla eller något annat japanskt att köpa om din BMW krånglar för mycket.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag sitter på Volvo PV och testar såna på bänk. På onsdag är det dags igen :)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Att tro att man ska få mindre problem hos något annat märke på åtta år gamla bilar med 14000 mil på mätaren är nog en aning naivt :) Då får du nog köpa en Toyota ;)

Visa användare
17
BW65
330 xi
316
Till saken!

BMW,AUDI TREVLIGA BILAR som strålar kvalite och ellegans, men än en gång japanerna ligger ett steg före med hållbar kvalite.

Men tråkig och plastig kvalite är svårt att gå över till så det är upp till var och en och ta detta beslut.

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Att säga att alla har fel på sina bilar efter en rundtitt på forumet är lite missvisande då man inte skriver om sin ABSenhet som fungerar, eller hur?
Detta är likadant på alla bilforum!
Allt kan gå sönder och speciellt när bilen börjar bli till åren, det finns folk här som tro det eller ej har haft problem med sina flång nya 335or.
Se det såhär, när du har bytt ABSenheten så lär du inte få problem med den mer iallafall.
Halvtomt eller halvfullt glas, det är vad vi själva väljer att se!

Hur var det här då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.