AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.391

Erfarenheter av batterier till 530 d med Webasto

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Nu har jag kört Biltemas 88ah batteri i ca ett år, funkade bra ett tag, men sen fick jag ladda det ganska ofta, trots långa körsträckor, för att kunna använda dieselvärmaren.

Förra vecka satte jag i ett Varta Länk och det blev en ordentlig skillnad, inga sega starter trots kyla och 30 minuter dieselvärmare.

Jag kanske drar för snabba slutsatser, då batteriet fortfarande är nytt, men jag anar att det är en väldigt stor kvalitetsskillnad.

Någon som har liknande erfarenheter?
Ja Jag vet att jag köpte ett nytt Exide batteri 100 Ah till min bil och körde
ganska offta med dieselvärmaren för jag saknar motorvärmare och de tog
inte 2 år ens innan jag hade tagit död på de batteriet och fick köpa ett nytt.
Nu kör jag mer sparsamt med värmaren och underhållsladdar de lite då och
då och de har hållit 2 år nu och verkar inte ge på väg att ge upp, så det är
nog inte bara kvaliten på batteriet utan oxå hur flitigt man använder värmaren,
de kan ta död på de bästa batterier ganska fort.
bm
3
bmwbjörnen
530DA Touring -03
Mycket intressant. Jag har en 530D -03 som jag köpte för tre månader sedan och i den sitter det ett till synes nytt Biltema 88Ah batteri. Idag hände inget när jag vred om startnyckeln - just nu står batteriet på laddning.....

En annan fundering: Vet någon om det är så att dieselvärmaren är så pass smart att den inte startar om spänningen är för låg? Jag har nämligen inte fått den att funka senaste två veckorna, varken direkt eller med timer, och den har heller inte gått i gång när jag startat i kyla. Tänkte om det är så kan ju "batterihaveriet" även förklara varför dieselvärmaren inte funkat. (Håller tummarna nu att det "bara" är batteriet som behöver laddas.)
J.B
En del värmare känner av om det är för låg spänning och startar ej då ,,lika dant om bensin/diseln kommeit ner på reserven så startar den inte . ( Gäller med timer start ) .....
Värmare kan vara känsliga , kan sitta löv i luft intaget som gör att fläckten går tungt ,m då startare den inte heller ...

J.B

Länk
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Jag satte i ett BMW orginal AGM-batteri 90 Ah förra hösten och det funkade kanon hela förra vintern. Jag använde värmaren mycket och ibland med bara korta körsträckor mellan det att värmaren kördes. Denna höst/vinter har jag p.g.a. av andra problem inte använt värmaren så mycket, men snart är det dags att börja jobba igen så då får jag testa.
AGM-batterier tål urladdningar bättre så förhoppningsvis ska det hålla några år, men det kostade drygt 2700 kr hösten -07. Varta är nog bland de bästa batterierna på marknaden så det tror jag är ett bra val.

bmwbjörnen: Har du läst den här tråden? Länk

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
bmwbjörnen: Prova att nollställa Webaston genom att koppla bort + pollen i ca 15 minuter, då försvinner eventuell låsning.

Ja det ska vara så att den inte ska starta vid för låg spänning och vid för lite diesel. Detta fungerar inte på min, den kör igång oavsett kasst batteri eller lite soppa.

Björn
bm
3
bmwbjörnen
530DA Touring -03
Tack för tips på tråd Erik, och även Garpen för tips för nollställning!

Efter att batteriet fått laddat över natten så fungerade allt som vanligt igen, även dieselvärmaren.

När jag laddade batteriet passade jag på att ansluta laddarkabelanslutning (CTEK) till batteriet för att lättare kunna underhållsladda framöver (!) När jag gjorde detta lossade jag på polerna omedvetande att denna manöver även ev återställde Webaston (?)

Nu hoppas jag att det skall räcka med underhållsladdning ett par ggr u vintern (brukar inte vara -10 flera nätter i rad i södra Skåne....)
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Kul att det funkar, värmaren är rätt go att ha kalla mornar...

Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.