|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte så småningom byta stötdämpare och fjädrar på min E39 -03 cirka 15000 mil men kan inte riktigt bestämma mig över om jag ska byta till standard chassi eller behålla mitt sportchassi (M-pkt). Ni som har kört både och, hur stor är skillnaden? Jag stör mig en nämligen rätt så mycket på att det är så stor skillnad på komforten mellan olika asfaltskvalitéer vid till exempel motorvägskörning. Det jag vill åt är komforten men å andra sidan vill jag inte att bilen ska se ut som den flyger med sommardäcken 17'' på... /Samuel | |
| Kanske bör tillägga att det är en sedan. | |
|
Jag har haft en 540 touring med komfort och tyckte det var skönt även med 19" men måste säga att sportchassie som jag har nu på 530 touring är snäppet bättre men man känner mera av vägen i ratten. Jag hade valt sport men inte alla hade gjort det. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Känner du mer av vägen även i stolen med sportchassit? "Snäppet bättre" vid aktiv körning då? Tack för svaret! |
|
|
Skillnaden mellan en 525 -02 Stockholm Open med sportchassi och min 528 -99 utan sportchassi var enorm. 525:an kändes som en mycket mindre bil och styrde villigt in och med en grym respons. 528:an är mer som en Mercedes, bekväm och lite sävlig. Tilläggas bör att min 528 är helt kry i både fram- och bakvagn samt fjädring. |
|
J.B |
En bil med sportfjädring och lågprofils däck med fälg i stor tum är ju bra mycket stötigare än en bil utan sportfjädring men med samma däck ,,, skillnad att bara gå ner 1" storlek i däck så går den ju mjukare ..Kör du på risiga vägar och vill ha komfort så sattsa inte på sport . J.B Länk |
|
Efter att ha haft en Volvo S80 -08 som hyrbil under en månad så blev jag verkligen förvånad över vilket stenhårt chassi jag har på BMW:n. Å andra sidan går ju inte körkänslan att jämföra... Zed82, och vilket skulle du föredra om du fick välja? J.B, kör mest i Sverige alltså nästan bara på risiga vägar :) |
|
|
Känner du mer av vägen även i stolen med sportchassit? nej det gör man inte! Mes sportchaslet känns det som man får snabbare respons på vägen och att man vågar ta avfarter i lite snabbare hastighet än med komfortchassiet. Det känns lite mer gokart känsla över det hela. Men har du inget m-paket på bilen och inte vill ha den sänkt så skaffa dig komfort istället. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
samuel2: Sportchassi helt klart, det enda jag saknar med min E39. Peter78w satte precis fingret på hur sportchassi känns jämfört med det vanliga "komfortchassiet". Sportchassi: BMW-känsla Vanligt chassi: Mercedes :) |
|
|
Det är väl grövre kräningshämmare också när det är sportchassi? Fast de kanske funkar lika bra ihop med "komfortfjädrar"? Jag måste bara fråga Samuel varför du snart tänkt byta fjädrar och dämpare? Min bil har snart gått 15.000 mil och jag tycker inte det känns som att det behövs. Är det normalt att man byter efter denna körsträcka. Den enda bil jag haft tidigare som jag verkligen haft koll på hur långt den gått var en MB 300 TD -96 (W124). På den bytte jag framfjädrar för att de var av, inte ovanligt på MB. Jag har dock för mig att den gått över 20.000 mil då (jag hade den från 14.600 till 31.700 mil). Bakfjädrar och stötdämpare bytte jag aldrig, och den kändes fortfarande riktigt bra att köra. Jag var lite skeptisk till att köpa en bil med sportchassi och 17"-hjul, men fåfängan ville definitivt ha sportutförandet på bilen... :-) Det är dock bättre (mindre dåligt) än jag trodde. Visst är det betydligt stötigare än Mercan, men ändå på ett fast och kontrollerat sätt. Jag bor i västra Värmland så jag kör på många dåliga vägar, men jag tycker nog att fördelarna med sportchassit överväger. Synd att man på E61 även får 18"-hjul med M-sportutförandet, det lär ju inte vara bättre för komforten och ekonomin..... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Erik: Lite orättvist att jämföra E39 med W124 som är en av de finast byggda bilmodellerna någonsin. Därmed inte sagt att E39 är dålig, tvärtom. W124 står dock i en klass för sig. Jag bytte mina framdämpare vid 16500 mil. Bytte stabilisatorstag då också. |
|
|
Erik N, nja anledningen är att det förr eller senare behövs och eftersom bilen aldrig ska säljas på grund av det usla andrahandsvärdet tänkte jag att det är lika bra att göra det nu vid 15000 mil än vid exempelvis 25000 mil. För om jag byter vid 25000 så har jag inte lika mycket glädje av det som om jag byter nu. Då jag tvivlar på att bilen kommer köras så mycket mer än 30-35 totalt... Zed82, märkte du någon skillnad på komfort och spänst i chassit efter bytet? |
|
| samuel2: Ja skillnad var det helt klart men inte så mycket som jag trodde. Bilen känns helt enkelt tight nu. | |
|
Mina framdämpare bytte jag vid drygt 14´mil. Det var Sachs orginaldämpare (ej sportchassie). De var totalt slut och läckte som såll. Vi har väl inte de finaste vägarna här i mellansverige, men faktum är att E39:orna behöver ofta ett dämparbyte vid runt 15´mil redan. Lätt spindel och framvagn över lag tror jag är bidragande. Håller med om Mercedes även om jag "bara" äger/har ägt W123:or. Fjädrarna brast även på dessa, men t.ex länkarm nr 1 och den enda bytte jag vid 37´mil :) |
|
|
Anders-72, vilka dämpare köpte du? Samma fråga till dig som till Zed82, märkte du någon skillnad på komfort och spänst i chassit efter bytet? |
|
| Ni som bytt vad betalade ni och var köptes de? | |
|
Jag köpte Monroe-dämpare då jag är bekant med en Mekonomenmek. och fick lite rabatt. Jag tror jag gav runt 2800:- för paret. Då de gamla gick på övertid och den högra saknade lite olja så blev ju skillnaden markant till det bättre, men det är svårt att jämföra med hur mina Sachs orginalare var när de var ok. Funderade på Sachs eller Bilstein först, men sedan tänkte jag att mina Sachs gick ju bara 14´mil så varför kosta på sig ett fint märke då? För er som går i bytestankar finns ett utmärkt mektips på besiansystems sida med åtdragningsmoment och allt. Titta noga hur fjäderavslutet skall ligga i nedre tallriken (den på dämparen) innan demontering. Det är inte som man tror och jag fick riva en extra gång :). Köp till fjäderbenslagringar med återlämningsrätt också så slipper ni riva en 3:e gång vilket jag gjorde på höger sida.. |
|
| Mekonomens listpris på mina dämpare är något högre än Bilstein hos Waarwest så hade jag inte fått rabatt hade det nog blivit sådana. MotorNord tror jag säljer Sachs. | |
|
Med risk för lite OT.... samuel2: Då förstår jag hur du tänker. Tråkigt om bilarna blir värdelösa så snabbt. Mercan jag nämnde köpte jag kostade mig 160 kkr klar för användning i Sverige hösten 2000, d.v.s. med vinterdäck, motorvärmare och gummimattor. Den sålde jag våren 2006 för 60 kkr. Min BMW kostade c:a 200 kkr med (5000 mil mindre än MB:n) våren 2007, både bilarna var 4½ år från EZ när jag köpte dem. Jag har haft en plan på att köra minst lika långt med BMW:n och jämföra kostnader. Med tanke på att det är en dyrare bil och inflationen borde jag få minst 60 kkr när den gått 30.000 mil, eller.... ;-) Allvarligt talat. När jag ser på rep.kostnader och vad som verkar behöva bytas på dessa vagnar funderar jag på att ompröva beslutet. Det står några fina E61:or på Autowåx som knappt gått nå't och räknar man lite på lägre skatt, försäkring, service etc. så går det kanske att lura sig själv. Dessutom är det "räntekampanj"! :-) Men man får väl som sagt inget för den man har.... Problem med framfjädrar gäller många MB-modeller. De har ofta en lite lustig konstruktion där fjädern sitter lite som ett S, vilket väl ger en lite konstig belastning. Jag har faktiskt tappat en framfjäder på en W123, men då höll jag 60 km/h över ett farthinder.... Det översta varvet på fjädern var av och när det fjädrade ut helt trillade fjädern helt enkelt ur! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Hoppsan! Ja det ser onekligen spännande ut med 123:ans fjäderkrökning. Man undrar hur den kan sitta kvar ens när den är hel. Spännande att byta också. Har gjort det med universlspännare och hydraulpress, men skulle jag göra om det skulle jag nog använda de specialare som är avsedda för ändamålet. Livet är mig alltför kärt numera med familj och allt :) Hur som helst blir man bortskämd med de äldre Mercornas låga reparationskostnader. Provade på en firma när grabben var en liten knodd, bör ha varit -98 alltså, en rosenqvartsmet. 300TDT -94 för 210´ Vilken drömbil det var! Säljaren var helt ovillig att diskutera priset och det blev att vi åkte W123 långt efter det. Oops! Tråden handlade ju om E39-chassie...sorry :) OT absurdum... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.