|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon här som har några erfarenheter av flera E46 modeller? Är det stora skillnader på ägandekostnader mellan olika motorer(320,325,330)? . | |
| Självklart.. | |
|
Inte särskilt bra svar Tatte, faktum är att skillnaderna är mycket små. Förbrukningen skiljer nästan ingenting, även om 320 är snålast vid lugn körning. Försäkringen är dyrare på 330 än 320 men det skiljer bara någon tusenlapp (för mig i alla fall) Servicekostnaderna är helt identiska eftersom det är samma motor. Däck blir lite dyrare på 330 eftersom den kräver 17" pga större bromsar. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Precis som andreas är inne på så ligger den största skillnaden i pris mellan modellerna på försäkringspremien. Jag hade inte samma lycka som andreas när jag hade min 320 utan fick en differens på ca 4000kr mellan 320 vs 330. 325 landade ganska exakt mittemellan. Bränsleförbruknignen skiljer sig inte nämnvärt utan det rör sig om centilitrar i praktiken. Det som förstör förbrukningen på motorväg för 320i är den extremt låga utväxlingen på 5:an (3200rpm i 110km/h). 325/330 har mycket högre utväxling på femman. Nu har ju också priserna på 17-tums däck sjunkit ganska kraftigt så det är inte så myckety större kostnad jämfört med 16-tums. |
|
|
Det skiljer dock endel i förbrukning vad gäller stadskörning. Misstänker att 320 ligger under litern medans 330 ligger över 1,25. Det och försäkring är det som skiljer bilarna mest åt, rent ekonomiskt. Samt att de med större motor är dyrare förstås. |
|
|
Däck blir samma då jag tänkt välja en bil med m-paket och 17 eller 18". Hmm utväxlingen på 320'in lät inte rolig, finns den överhuvudtaget inte med vettig utväxling? Har 325/330 samma låda? . |
|
|
320 med aut. har lite högre utv. än man. För mig skilde det oxå en lusentapp mellan 320 och 330 så gissa vad jag köpte och som nämnts innan så är förbrukningskillnaderna marginella och procentuellt så är 330 mycket snålare om man ser till effekten. Mycket roligare för en ringa högre totalkostnad... Hur var det här då? |
|
|
Det var i försäkringen det skilde en tusenlapp! Framkom inte i mitt inlägg Hur var det här då? |
|
|
Mitt svar om däcken blev lite konstigt... Däcks diskussionen är inte intressant då det blir org. 17-18". Skilljer det verkligen inte speciellt mkt i bränsle förbrukning? Är det ingen som ägt flera varianter? |
|
|
Jo, det skiljer även i blandad körning och landsväg. Man kan inte gå på tillverakrens uppgifter rakt av. Min 325:a dricker ung. så här enligt färddatorn: Stadskörning: ~1,2+ Blandad: 0.95-1.05 Landsväg: ~0.85 (kan dra ner mot 0.70-0.75 om man kör riiiktigt snålt utan omkörningar osv). Tror att 330:n har liknande siffror med lite extra krydda. Säg lägg på 0.05-0.10. |
|
|
Min 330 touring man. drar 1,1 blandad körning ca 70% i stad, vid 110-120kmh under normala förhållanden ca 0,8- 0,85. Bmw har lyckats göra sina motorer väldigt bränslesnåla! Jag stirrar mig inte blind på förbrukning då det är den minsta kostnadsskilnaden för mig, jag menar att om en nissan micra drar o,6l per mil och min 330 drar 0,85 så är det en marginell kostnad för mig men helt ojämförbara bilar. Hur var det här då? |
|
|
Min 330 drar i snitt 1.1 l milen blandad körning men då har ja automatlåda och 4x4. 328 ligger på ca 0.7-0.8 blandad körning Jag betalar 17500 för helförsäkring på 330:n med närmare 10000 i självrisk men då är jag under 25. |
|
|
Har snittat 0,74 under en längre landsvägskörning med min 320 touring, då körde jag ganska lugnt då det inte gick att köra om på så många ställen. Detta var med 17" 225/245. Snittet vid blandad körning brukar hamna mellan 0.86-0.89. Vid ren stadskörning brukar den dra runt litern. Som redan sagts så är skillnaden i bensinförbrukning inte så stor. Det är dock en nackdel med 320's utväxling på femman om man kör motorväg och vill ha bränsleekonomi. Å andra sidan blir den piggare. |
|
| Min 325iC -01 Ligger på 0.85, (väldigt mycket motorväg och lite stad) | |
|
Satsa inte på en 320 även om det är 2.2l motorn. Ägarkostaderna mellan 320-330 är rätt små om man tänker på hur mycket roligare man får med en 330 jämtemot en 320. Min 330 drar iprincip lika mycket som min 325 e36:a. Skillnaden är så liten men glädjen dessto större när man trycker på gasen. Liksom flera andra så är det på försäkringspunkten det blir lite dyrare mellan bilarna. |
|
|
Hej. Är väldigt nöjd med min 325:a. Skön motorkaraktär mm. Lyckades få ner den i 0,68/milen under en 50-mila tur med dubbdäck nyligen, måste vara extremt bra för en kombi med 6:a. Mvh Markus |
|
|
Iofs en 328 ci, men Lund till Linköping inom Ängelholm plus ett stopp för mat längs E4an, dubbdäck, 110 på mätaren på motorvägen (105 verklig fart): 7,3 verklig förbrukning, 6,9 enligt färddatorn. Så visst kan de stora sexorna rulla extremt snålt för sin volym/styrka. Normalt sett ligger hon dock mellan 0,8 och 0,9. Landsväg Lund till Kristianstad har jag sett siffror på 6,3 enligt färddatorn, har dock aldrig verifierat siffran, men med samma felprocent som ovan bör man hamna kring 6,6. Nu finns det väl säkert någon mytoman som "kört" på 5,2, men..... |
|
| Kul, jag kör också endel Lund-Kristianstad och provar ibland hur snålt man kan köra. Man "kan" ligga på 0.69 men då får man rulla sakta och accelerera långsamt samt inte köra om för då sticker genomsnittet upp över 0.75 snabbt. Normal gasning och en och annan omkörning brukar sluta med 0.80-0.85. | |
|
qsacage: Låter väl rimligt, M52-motorerna ska ju vara snålare än M54, dock inte lika starka i förhållande till volym. Högre utväxling på 328 gissar jag? Har 40-41 utväxling på femman, vad har du? |
|
| Jag körde 325i -02 från Malmö - GBG och tillbaka, 4 pers + packning i bilen, nya 16" dubbdäck. Snitthastighet på motorväg ca 120-125 (verklig fart, ej mätare) och den drog strax under 0,9. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.