|
|
|
|---|---|
| Visseligen så kör jag mäst korta stäckor, men en 1,6l motor ska väll inte dera så mycke? Den går inte konstigt eller någe sånt, luftfiltert är ok. Har någon ärfaren het av detta? Funderer på att byta chipp, då min 540 drog 1dl minder. | |
|
Nej det är ganska normalt om du kör korta sträckor. det är ju kallt ute nu och då får du räkna med något förhöjd förbrukning. Den motorn ligger väl på mellan 0.7 - 0,85 under normala förhållanden. __ Min bil: Länk |
|
|
1,6-litersmotorn är inte särskilt snål, och kortsträckor vid den här årstiden medför mycket körning med icke driftvarm motor som behöver bränsletillskott ("choke"). 1 l/mil är mycket, men inte på något sätt orimligt. Prova att använda elektrisk motorvärmare, om du har möjlighet...... |
|
| Min 318 ligger upp emot 1l/mil nu när det är sladdföre =) Har ingen motorvärmare så det är bara kallstarter som gäller. Håller med om att det är i mesta laget för en sån liten motor, min 323 som jag hade förrut drog ganska precis lika som 318 under samma förhållanden. Vid normal blandad körning ligger dock 318 på 0.8 eller strax under. | |
|
Vilka oerhörda mängder måste jag säga, 1l/mil. Min termostat kärvar mycket och öppnar inte alls som den ska och då tar min 318E30 0.91l/mil vid 80% statskörning, endast kallstarter och korta sträckor ca 2-5km inklusive sladd och lek. En frisk 316/318 borde ta betydligt mindre än 1/l mil oavsett temperatur eller lek. |
|
| 0,8 - 0,9 drar min 316i min är iochförsig 1.9 l versionen. hur breda däck har du på? | |
| 185/65 r15 odubbade sprillans nya däck. Kom på att min polo -91 med 1,3l motor drog 0,6 visseligen ca 250 kg lättare, men 330 drar 0,96 vid blandat körning. Ska prova å byta olja i motor och låda tror jag! och sedan chipp, OLW eller Estrella...?? eller vet någon som har bättr chipps..? fast utan dipp! | |
| samma dimension som jag har. vissa däck har ju högre rullmotstånd men det kanske inte beror på det? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.