|
|
|
|---|---|
beemah |
Nån som kan ge mig tips på vart jag kan börja leta fel. Har sökt på forumet och hittat massor med info men inget som exakt verkar stämma med min bil. Felet började med att tomgången var ojämn vid minusgrader var så i 2 vintrar tills bara för en månad sen då den stannade helt på tomgång när bilen var kall. Gick helt normalt när den blivit varm. Här om dagen så tändes motorlampan och EML lampan och bilen går dåligt. Tog en tur till BMW och läste av felkoderna och fick följande koder Tomgångsregulator, mekaniskt fel. OBDII:P1510; EUII: P0505 Tomgångsreglering fastnar. Denna felkod hade jag inte ifjol när vi försökte hitta felet på tomgången. Signal kamaxelgivare insug OBDII: P0340; EUIII: P0340 Signal inte rimlig - finns inte för närvarande. Köpte en ny kamaxelgivare och monterade dit men problemet är kvar. Frågan är nu kan man göra nått med tomgångsregulatorn eller är det bara att köpa en ny? Kan de vara så att jag får fel på denna pågrund av nått annat fel som dom trodde på BMW? Tomgångsregulatorn är ju inte så billig och byter helst inte den om den inte är trasig. Kan ett fel på tomgångsregulatorn skapa detta fel på bilen? Ska prova att göra ren alla kontakter med elektronikrengöring samt kolla alla slangar. Provade att spruta startgas igår runt slangar mm. men jag fick ingen höjning av tomgången. Lyckas inget av detta så blir det ett besök till BMW till veckan. Alla förslag är välkomna. Har även ett till fel fast ingen kod: Rimlighetssignal bromsljuskontakt/pedalvärdesgivare - Förarkommando, orimlig - Finns inte för närvarande - Signal bromsljuskontakt B1214_M0BLS Bromsljuset fungerar dock. MVH Magnus BMW CS #2769 Min E9 renovering: Länk |
| Prova att ta loss tomgångsventilen och dränk den i diesel någon timme. Blås rent och droppa i några droppar tunn olja. Tror att du kommer åt att känna om sliden går lätt i den. | |
| tror det är slangen som sitter under luftmassemätarn och går till oljesumpen var täppt på min | |
beemah |
Tänkte bara slänga in lite info om hur det gått! Plockade isär insug, Lmm kollade alla gummin och slangar efter läckor utan resultat. Sprutade in elektronikrengöring i samtliga kontakter jag kom åt. Plockade även lös tomgångsregulatorn som satt lite krångligt men efter lite meck så fick jag lös den. Gjorde ren regulatorn som var väldigt sotig och som verkade kärva lite. Efter rengöringen så rörde sig axeln utmärkt. Skruvade ihop alltsammans nogrannt och kollade så att alla slangar satt ordentligt. Startade bilen i garaget och motorlampan lyste fortfarande men EML lampan var släckt. Körde sedan ut bilen ur garaget och upptäcker till min förvåning att även motorlampan slocknat. Har kört 2 mil i 13 minus grader och bilen går som en klocka och tomgången var helt stabil. Lät bilen stå i 3 timmar och provade igen med samma resultat. Man känner sig rätt nöjd men jag misstänker att jag måste byta tomgångsregulatorn inom snar framtid. MVH Magnus BMW CS #2769 Min E9 renovering: Länk |
beemah |
Tack för tipset Anders-72. Det funkade verkligen bra. Bara att hoppas att de fortsätter så. MVH Magnus BMW CS #2769 Min E9 renovering: Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
99-00 M52Tu har ett standard problem som ger den felsymtom du har, kablaget mellan DME motorstyrningen och trottlehuset är inte bra Anslutningen på trottlehuset är för "öppen" och samlar på sig en massa damm och skit som ärgar anslutningarna (ett nytt uppgraderat kablage finns med bättre tätat anslutning) BMW har tyvärr bytt en herrans massa trottelhus just pga kablagefelet innan det uppdagades. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.