|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 523i -98 vars bromspedal fryser fast så fort det blir minusgrader. Jag har bytt bromsvätska utan resultat, men nu har jag via detta fantastiska forum fått lära mig att det sannolikt är bromsservot som fryser. Hur demonterar man det? Jag har kikat in under kupéfiltret och det ser onekligen lite trångt ut. Är det någon som har gjort det? Tack på förhand! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som du då också förstått så är det dräneringen i botten på "lådan det sitter i som är tät vilket gör att det går in vatten i bromsservot. Man får blocka bort bromscylinder,,bromsrör ,samt lossa på insidan vid pedalen och dra ut framåt samt vinkla servot för att få ut det. Bromsservot är känsligt vilket gör att "onödigt" våld ska undvikas vid demontering och montering. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
utmärkt! tusen tack, huvudbromscylindern är demonterad, (trots den inre muttern, fick kapa av en ringnyckel för att kunna skruva den några mm per gång) Några tips om hur man ska behandla servot, jag har tänkt att se om det går att behålla det som sitter där! |
|
|
hallå vänner, då var bromsservot demonterat, gick förvånansvärt smidigt! Dräneringshålet i baljan var mycket riktigt täckt, men inte av ett löv utan en av de där "plastpluggarna" som håller innerklädseln i motorhuven hade lossnat och lyckas hitta in precis mellan luftfilterburkar och dyl och lagt sig till rätta i hålet som en plugg! Trodde knappt mina ögon. Servot är kluvet och där i vilade ett stort block is. Det ligger nu i vasken i tvättstugan och tinar. Jag tog ett par bilder om nån var intresserad men vet inte vart jag kan ladda upp dem, tack så mycket Hasso för tips! |
|
|
som vanligt tog det ett tag innan bromsarna blev bra, men jag lufta först, sen körde jag en tur och bromsade lite, det dunkade lite i servot när man bromsade så jag trodde att det var kasst, men sen åkte jag hem och lufta igen och då blev dom perfekta! Dock lyser bromljuset hela tiden och instrumentbrädan indikerar två trasiga baklampor, jag måste ha missat något, sitter bromljusgivaren på pedalen eller? Jag få kolla i morgon! |
|
|
Bromsljuskontakten sitter i pedalstället: Länk Något kanske hamnat på sne vid montage. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.