AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.740

Det luktar avgas/glykol i bilen

Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Har nyligen plockat till mig en 850 -92 från en BMW handlare. Jättenöjd med bilen i stort men jag inser att något är galet. Det luktar "gammal bil" i kupén när värmen är på. Svårt att förklara men det kan vara antingen avgaser som kommer in eller kanske läckande värmepaket. Kan inte avgöra om kylvattennivån har ändrats men det känns som om det doftar sött. Ska tillbaka med bilen till handlaren för lite restpunkter. Vad ska jag föreslå/kräva?

/AGW
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...du bör iaf först konstatera vad det exakt är som luktar.

Troligen säger jag utan att veta att det är något defekt värmepaket iom att du skriver att det luktar "sött"(antingen tätningar/o-ringar/klammer/slanganslutningar som läker eller så att det är ett litet hål i paketet)..

Du har inte en "hinna" på insidan av vindrutan också?

Steg 1>>Åtminstone får firman kontrollera alla kylvattenanslutningar/tätningar osv först..
Byte av värmepaket KAN det ju bli tal om sedan..

Du har inte andra symptom som varmgång i motorn eller dylikt?

Mvh Janne.
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Nej ingen hinna på insidan av rutan och bilen reglerar temp som den ska. Kan se ett mörkt område i mitten på kylaren sett från fläktsidan, ca 5 cm i diameter. Men även om man leker med tanken att det läcker lite där kan det väl knappast lukta inne i bilen av det?
Lukten är där även när jag matar motorvägsmil. Om avgassystemet läcker under bilen ska det ju knappast komma in i bilen vid höga farter.

Provtryckning av kylsystem borde ge resultat. Hur "provtrycker" man avgassystem?

/AGW
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, finns en del att läsa om detta här på forumet garanterat, men åk först till BMW handlaren och be verkstadspersonalen kontrollera detta..

Läcker kylaren lär du ju märka det direkt du öppnar motorhuven och du kört motorn varm, det kan generera lukt in i kupén..
Men du torde ju se en minskning av kylarvätskan i exp.kärlet efter en tid om det är kylarvätska som läcker ut..

Mvh Janne.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Trilskande värmeventiler(finns 4 st vill jag minnas) är inget ovanligt som komplementtänkande till det klassiska värmepaketsproblematiken.

Jag antar att bilen stått ett bra tag? E31or mår bäst av att rulla lite med jämna mellanrum, annars kleggar det ingen här och där. Mången doft kommer då...

Min rekommendation blir en oljeservice hos en aukt. handlare samt byte av termostat och kylarvätska(ink spola rent i kylare mm.) Då har du fräscha grundvätskor samt verkstaden tipsar dig om vad som kan behöva åtgärdas. Därefter en full tank 98oktan, SP-1 rensareifrån prima firma STP och köra lite.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
"-n på ingen"
Asken
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Bilen är nyservad vad gäller olja, och jag ska tillbaka till Bmwhandlaren för lite fix så de får se över värmesystemet också. Asken, oroa dig inte för min bils kommande motion. Jag har försäkrat den för 3000 mil/år. :)

/AGW

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.