|
|
|
|---|---|
|
Länk Gillar konceptet, men: Hur fungerar dessa efter 10-20 000 mil? Bra driftsäkerhet? __________ | |
|
Inga problem vad jag vet eftersom det inte är en traditionell aut.låda utan mer som SMG2... M V H Stephan Äger Autoexpertenverkstaden i Täby AB |
|
|
Till skillnad från SMG2 har DSG 2st parallella kopplingar vilket gör att växlingarna kan ske mycket snabbare. BMW har ju själv övergivit SMG numera mot sin egen variant av DSG som heter DKG vilket ju visar att konceptet är helrätt. Förr fanns DSG endast till Audi och VWs tvärställda motorer med vridmoment lägre än 350nm. Numera finns dock en kraftigare variant som bland annat lanseras i Audi A4/A5 och Q5. DSG är helt klart framtiden och nästan alla tillverkare hänger på. BMW har lanserat DKG, Volvo sin Powershift, Mitsubishi har det i sin Evo, Nissan har det i sin GT-R. Kort sagt alla går över från traditionella lådor till DSG varianter. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Porsche och Ferrari också om jag minns rätt?! Mvh/ Niclas |
|
|
Jupp, Porsche kom just med PDK och Ferrari har en ny dubbelkopplingslåda i California. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Ursprunget ifrån Getrag debuterade väl på SAAB 1995(Sensotronic) samt i BMW E36 1997? Mvh Asken |
|
|
Den lokala SAABverkstaden bytte ett kopplingspaket efter 24.000mil på en 900 och det är väl att se som godkänt? Mvh Asken |
|
|
Asken: Sensonic har inget med DSG att göra. Sensonic var en konventionell manuell låda med automatisk enkel koppling. Hela poängen med DSG är att den använder sig att två kopplingar så att två växlar kan vara ikopplade samtidigt och skiftet sker omedelbart genom att växla koppling. E36 har aldrig haft något annat än konventionell automatlåda såvitt jag vet. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
E36 M3 fanns med SMG __________ |
|
|
Sant Men att detta skulle ha något med DSG som Asken antyder håller jag inte direkt med om. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.