AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
623

Lamda sond

sw
460
swe-boy
420D -15
går det att mäta upp den på nått vis så man vet att den är riktig? (4 sladdar på min sond)
Paap Reeder
Hej!
Mät med en vanlig ohmmeter så Du har motstånd i förvärmningen. Sannnolikt de vita. I alla fall två av samma färg.
Mät sedan så Du har jord till ytterhöljet.
Lägg sedan den ena av förvärmningstrådarna till jord, tillsammans med jordledningen som Du nyss mätt upp och lägg + 12 v på den andra tråden till uppvärmningen.
Koppla en dig. voltmätare mellan signalkabeln och jorden samt värm på sensorn med en hårtork. Nära! Skall upp i minst 300 grader. Vid 600 grader skall Du få ut 1,0 volt på mätaren.
MVH /// Paap Reeder
sw
460
swe-boy
420D -15
oj..shit..ska se om jag fixar detta..
Vet du kanske hur en 735 beter sig med trasig lamdasond?..om den går in i nödprogr osv
Paap Reeder
Hej!
Bättre o enklare är att köpa en piratsond. Jag köpte Scantech på Mekonomen. Pris ca 800:-
4- tråds. OBS att Du inte kan löda jordledningen på en Bosch- sond då den är i rfr- material.
MVH /// Paap Reeder
Paap Reeder
Hej!
Fick en idé till Dig. Ryck ur lambda- reläet och kolla om det blir ngn skillnad.
MVH /// Paap Reeder
sw
460
swe-boy
420D -15
älskar detta forum..va skulle man göra utan det =)

Önskar bara nån kunde lösa mitt andra bekymmer med att det elektroniska gasreglaget bara öppnar ca 20%..har bytt EML box...hjälpte inte =(
Paap Reeder
Hej!
Vad menar Du med 20%? Menar Du med stillastående motor och Du trycker full gas? Då skall den nog inte öppna mer. Det gör inte spjällen på min M 70 iaf.
Varför bytte Du EML-en?. Krånglar det kan Du mäta på stift 20 i EML-diagnoskontakten (OBS med ansluten kontakt. Du måste "gå in under gummiskinnet"). Vill minnas att det är den blåa kabeln). Där skall spänningen ligga på ca 0,4 v tomg samt 3,7 på fullt skaft.(Osäker på värdena men cirkus)
Rapportera hur det gick.
MVH /// Paap Reeder
sw
460
swe-boy
420D -15
Tjena..
den öppnar typ bara 20% vid stillastående med motorn avstängd..och det är nog precis så mycket den öppnar när man kör med motorn oxå.
Gasspjället går något långsamt oxå och känns inte "rappt" på något vis..
Annars går bilen "rent" förutom att tomgången kan svajja lite upp och ner mellan gångerna man använder den.
Sätter snart ut "prispengar" på den personen som jag anser kommer med en lösning...vilket fixar min bil..ger snart upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.