AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.849

Dags att byta vattenpump?

Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Hej!

Tänkte höra hur man märker om en vattenpump börjar bli dålig? Min bil har gått ca 12500mil och igår såg jag att det hade blivit en pöl under bilen, har även ett litet vinande vid gaspådrag som mest hörs på ettan och tvåan. Är det vattenpumpen som läcker och behöver bytas? Vad går ett sådant byte på ungefär och ska man byta något mer i samma veva? Tacksam för svar // Jimpa
Starta motorn. Öppna motorhuven och lyssna invid vattenpumpen. Så gjorde min mekaniker. Vattenpumpar brukar, generellt, inte vara jättedyra.
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Får göra det men brukar en amatör kunna höra om det är något missljud?
DMZ
Vattenpumpen är ett stort gissel till BMW. Se till att byta den innan resten av plastskoveln låser pumpen. Det är tyvärr mkt vanligt att en eller flera delar av skovelhjulet lossar och går sönder (tillv i plast) se till att skaffa en ny pump med skovelhjulet tillv i metall. Vill minnas att Mekonomen har utförandet i metall.
Håll noggrann koll på tempmätaren. (Tills du bytt ut pumpen) GLÖM EJ ATT LUFTA EFTER BYTET.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag skulle byta pumpen i vilket fall..tycker inte en sån sak är värt att chansa på. Är inga jätte summor det handlar om att byta.
Har man inte tummen mitt i handen byter man den lätt själv.
Jag gjorde det på dryga timmen exkl luftning på min fd 328.

Precis som det sägs ovan så ska den nya pumpen vara av metall,inte det där plast-tramset som sitter orginal.
Både micro och mekonomen har den varianten.
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Finns det nåt mektips eller liknande som man kan titta på och se om man vågar sej på det själv? Tack för alla svar än så länge.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Gå in under "Gör-det-själv" och sök på : Termostat- och vattenpumpsbyte så hittar du en bra beskrivning.

Som sagt,tyckte inte alls det va svårt,är mera att det är en den pillande.
Första gången tar det alltid lite längre tid än normalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.