|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en BMW 530d Touring av modell 2005, E61:a. På denna bil sitter det 17 tums 225/50 Goodyear Eagle Ultragrip, Däcken är dubbfria och av run-flat typ, dvs "punkteringsfria". Detta däck är framtaget just för BMW (* märkt). Det är ett vinterdäck framtaget för Europeisk vinter, dvs. mer blandat före som snö,våt väg, torr väg och även lite isiga vägar. BMW rekommenderar 2,4 kg fram samt 2.8 kg bak. Förmodligen rekommenderar de 2,8 kg bak då bilen har 500 nm! Det är detta lufttryck som jag kör på f n! Jag upplever dock att jag inte får bra fäste och den känns lite ostabil! Är det någon som upplevt något liknande samt kan rekommendera ett annat lufttryck? Högt lufttryck medför väl sämre grepp! Tack på förhand! | |
Transocean |
Dubbdäck är mycket stabilare än friktionsdäck. Jag har aldrig testat rft men de flesta här som har åkt med dessa punkteringsfria sommardäck har sågat dom. Det skulle inte överaska mig om dubbfria rft är ännu sämre. På vintern skall man vara sparsam med gasen, speciellt om man besitter 500 nm! |
|
Jag kör 0,2 högre än tabellen och det för att däcken skall slitas jämnare. Upplever också att den blir lite stabilare på vägen med högre tryck. Har vanliga Hakka5 17" med björn-dubb, slirar som fasen när man drar på med 560Nm. :D |
|
|
Jag kör med Nokian WR 225-50-17 som också är ett europadäck, kanon fäste och känns lika stabil som med sommar däck. Däremot är friktionsdäck för nordiska förhållanden ofta lite mjukare och därmed känns de mer ostabila. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.