AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.498

Lacka fjädrar?

Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
har suttit och läst lite i forumet och kommit fram till att Eibach-fjädrarna verkar vara det bästa köpet. Vad jag förstår så är dom svarta. Tycker det är snyggt med röda dock så jag tänkte höra om någon vet om man bara kan lämna in dom på lackering? (pulver förslagsvis) Eller ändrar man egenskaperna på fjädern när det kommer på färg? Borde väl inte påverka, eller?

Någon som lackat sina kanske?

Btw, var hittar man Eibach till lägsta pris?
Hej, kanske inte svar på din fråga. Men jag skulle försöka hitta rödlackerade från fabrik.
Här verkar Eibach ha röda fjädrar:
Länk
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Dom röda från Eiback sänker bilen 40-50 mm tydligen. Dom "vanliga" är svarta och sänker 30mm. Tror att 40-50 blir alldeles för mycket.

Men borde det inte gå att lacka dom bara? Kan man pulverlacka på den befintliga färgen? Eller måste man blästra? för det är väl inte så bra isf?
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
är väl rätt självklart att pålackad färg inte kan påverka fjäderns funktion!? däremot kanske inte det du lackar får lika fin finish och sitter lika bra som den originala... vilket oxå är rätt självklart om man tänker till lite. och förstår inte hur ofta du ska ligga under bilen o kolla på fjädrarna som ändå blir skita...
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Det är inte så självklart. Vet inte hur pulverlackering fungerar. Man måste kanske blästra fjädern först för att kunna få fjädern elektrisk. Blästrar man så har jag hört att fjädern kan försvagas. Det är ganska relevant.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det borde gå utmärkt att pulverlacka fjädrar.

Det är tre saker du behöver tänka på vid lackering av fjädrar:
- dom får inte bli så varma att dom tappar fjädringsegenskaperna
- du bör inte blästra med "vasst" blästringsmedel
- du bör välja en färg som är "flexibel" när den torkat

Du får kolla maximal tillåten värme på fjädrar samt vid vilken värme pulverlack "härdas".
Sand eller glasblästring borde vara bättre än tex blästring med tex trådklipp eller olika oxider. Detta för att undvika att skapa ställen där utmattningsbrott kan starta.
Pulverlack borde vara tillräckligt flexibel för att inte spricka när fjädern arbetar.

Själv sandblästrade jag mina fjädrar och lackade med vanlig grund och topplack (köpt på färghandeln) för att dom inte skall rosta. Det har fungerat bra i några år nu.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.