AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.222

ev v8 m60 i båten?vore coolt

Sida 1 av 2
Ro
18
Robban1973
530i touring-93:a+540ia touring-94:a
funderar på att sätta i en 530ia 94 i mn Coronet 22 Explorer(6,6m)sitter nu en b18 i med vp-100 drev,behver råd tex hur man får de att funka tex när jag tar bort autlådan så går väl datorn in i felsäkert läge och stänger av motorn hur man kan få bort de,hur svårt e de att få det att funka vore coolt att ha en Bmw v8 i å få mer fart båten kommer ju knapt upp i planing nu har den 115 hk nu drevet borde väl hålla om man accar lungt,blir väl för hög utväxling om man har lådan kvar,någon som vet vad motor resp,låda väger,tänkte de kanske funkar med orginal kylare om man inte ska köra offchore

gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Allt går, men det kommer antagligen att kräva mycket funderande och tillverkande/skruvande. Här är några exempel på problem som behöver lösas:

* Vattenkylda avgasgrenrör - ett måste i en båt.
* 100-drevets utväxling är anpassat för en svag B18/B20 motor och fungerar inte bra med varken V6 eller V8.
* Du behöver en "strut" (sprängkåpa) som passar både motorn och drevskölden (skölden är den "platta" som sitter bultad i akterspegeln, och som drevet i sin tur hänger i).
* Motorfästen i framkant på motorn. En B18 på ett 100-drev hänger oftast enbart i drevskölden och har alltså inga fästen/kuddar i framkant. Med mer hästkrafter och kanske även vikt lär det behövas.
* Sötvattenkylning (slutet kylsystem)? Vet inte hur pass bra ett aluminiumblock/toppar mår av saltvatten som kylvätska. Har du båten i en insjö är det kanske okej utan.

Jag har erfarenhet av konvertering av en Volvo B23E bilmotor till båtbruk, men då hade man mycket "gratis" tack vare att det fanns många delar att köpa färdigt över disk som t.ex avgasgrenrör (kallas även limpa) hos Volvo Penta m.fl.

Kul idé du har iaf som jag gärna vill läsa mer om.

andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Har set ett gammalt repotage i "vi båtägare" för några år sedan om en dom stoppade i en volvo 850 "5.a" i en båt, så visst fungerar säkert allt med massa bra ideer! Angående kylningen så går det nog att hitta en bra lösning så som någon typ av tubkylare direkt på det vanliga kylsystemet!

Less is More
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Varför måste grenrören vattenkylas? Förstår inte det... Sett v8 båtar med raka pipor och de verkar fungera?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns någon här på forumet som kör med BMW-diesel i båten. Han kanske har några tips om någon orkar leta lite.
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Heinz_Keller: Jag antar att det beror på att motorns naturliga placering i en båt är längst ner i skrovet. Det finns knappt någon naturlig ventilation eller värmeavledning av motorutrymmet och ingen kylande fartvind som på bilar. Det finns undantag som t.ex tävlingsbåtar där utrymmen och praktiskt användande inte är viktigt, men majoriteten av alla motorbåtar med inombordsmotor har det.

gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Anledningen till att man skickar ut kylvattnet i grenröret på båtmotorer är i huvudsak två; dels är det ett enkelt sätt att transportera ut vatten som i alla fall ska ut i sjön, men framför allt är det som gtotobbe skriver för att kyla själva avgasröret och ljuddämparen. De flesta båtar är ju gjorda av plast och/eller trä och dessa material vill gärna ta eld om det blir för varmt......
Ro
18
Robban1973
går de inte å flytta fram motorn lite å ha en kort kardan,sen har jag varit inne på å ha raka rör ev att man lindar ett kopparrör kanske å cirkulerar vatten i eller bara borra i en vattenkoppling i,och med kylning org,kylare såga i extra gälar på sidan av båten å leda in luft med slang ev motorrumsfläkt,mycket glykol kyler bättre finns även något annat kylmedel som racebilar har,och vadå kan man stå i trafikståckningar i gassande sol,och så kör jag jeep i skogen då e de inte mycket fartvind kanske sitter fast å rusar motorn på sommarn e de ju varmare i skogen än på sjön.Min oro e mest hur man ska få all el å funka med datorer å allt kanske måste ha hela instrumetpanelen jag har ju en hel bil men men.en tanke har varit å ta tigersågen å bara kapa ur,men de kanske blir för mycket jobb man har ju inte så mycket tid,kanske vore bättre å sälja dom två 530ia touring jag har den ena e krockad men funkar den andra tänder bara med sartgas,å köpa annan båtmotor-drev ev en fet utombordare,men när man e Bmwfreak så vore de coolt.

an
316
andreas_r
Kylningen tycker inte jag du ska oroa dig för, bra isolerade rör funkar bra!
En bra dimensionerad värmeväxlare är desto viktigare än att tänka på att kyla avgasrören. Det gäller ju hela tiden att föröka sänka tempen på ingående kylvatten(vämeväxlare till sjövatten+ vattenpump), regleringen efter det skötter ju maskinen själv. En sak till för man vill ha vatten i avgsrören är också för att få ner ljudet och där finns många lösningar! Dit stora problem i detta (som "gtotobbe" säger) är nog drivlinan och dess utformning, ett större drev är verklingen att tänka på typ något nyare 200-drev.
Hur är det med oljekylare, finns det orginal??? Eftersom en båtmotor går i uppförsbacke hela tiden bör det finnas en oljekyl på maskinen.
Vad gäller elekroniken borde det ju finnas någon som kan programera om boxen till dig, eller?

Less is More
an
316
andreas_r
Glömde säg lycka till! Tycker du borde sattsa på detta, som du säger hade det varit coolt! Allt går om man bara vill vetu ;) Och problem är till för att lösas!

Less is More
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Halt nu några sek en coronet sätter man inte tigersågen i.
Har själv byggt några båtar och din båt skulle gå kanon med en VP200 och ett 280drev.Bör gå att hitta denna GM (302,305)maskin till ett bra pris, dessutom har du handskar på alla härvor till manöverpanel etc.Som bonus får du en rejäl spis som tål det hårda livet till sjöss.Se bara till o köp en som gått med slutet system.

Visst låter det kul med en m60 men jag tror problemen kommer att stå på kö både under montering och senare.Och det värsta som finns är en båtmotor som överhettar och strular i drivlinan.
Lite tunnt på blocket men några fanns tex Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En marin upplaga av en bilmotor brukar även ha en anpassad kamprofil som passar bättre till sjöss. Se Volvos Pentamaskiner som i grunden återfinns i landbundna maskiner (bilar t.ex).
Ro
18
Robban1973
Nej jag tänkte inte såga sönder Coroneten,men tyckte de skulle vara coolt med en BMW v8 i,men som sagt de lär ju inte bli lätt å få de å funka,kanske blir billigare å köpa annan motor å drev me,men jag tänkte en m60 kunde gå snålare me,har funderat på en tds-motor me men de e ju gutt me v8 ju.ja jag vet inte kanske blir å sälja dom båda 530 å köpa en marinmotor

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Köp två sånna här i stället Länk Jajamensan ;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW äger ju numera RR och det här är kärlek det med: Länk namnam:)
Mvh
Asken
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har haft samma funderingar för att byta ut den raka 225 ci Chryslersexan i min Ockelbo DC21. Har då i första hand tänkt på en nyare 3-litersexa med bensin eller diesel. Men det känns rätt omöjligt att få igång dessa motorer med hänsyn till programvara osv.

Kylning och adapter till befintligt 280-drev känns som "enkla" i förhållande till att få igång motorn i en båt.

Annars säljer ju Yanmar marinkonverterade BMW-sexor, dock till ett pris som nästan motsvarar en ny 330.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
ro
7
roblun
540iA
M60 Båt
Hej Robban, har en del erfarenhet själv då jag har stoppat i en M60 i ett hembygge med hyfsat resultat. Om du har lust så kan jag maila lite bilder

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Det finns ett företag i Nyköping som lagt i BMW motorer i båtar i många år.Bla 524TD och 528 motorer(M30) med bravur.
Kolla mera åt detta.

Mvh Jonas B.
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Nu har finns det visserligen en hel goda råda om marinkonvertering i de här tråden, men annars rekommenderar jag det svenska båtforumet BoatLife Länk
Kräver registrering för att läsa på webbplatsen, men det kostar inget. Jag vågar nog påstå att stor del av de mest kunniga i Sverige på att bygga om båtar och motorer finns här.

Det var nyligen en tråd om en BMW-båt här: Länk finns lite bilder på den här: Länk.
Här är en annan: Länk

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
ro
7
roblun
540iA
M60 Båt
om du klickar på denna så ser du min båt Länk

Hälsningar Robban

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.