|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder: Går det att få in 19" på en 318is E36 utan att det tar i?? Nån som har 19" på sin e36a kanske? Det är ET47 på fälgarna vilket borde vara ganska optimalt.. Mvh danne | |
| Ja det går att välja däck så att hjulen blir lika stora som originalhjul, så då är det inga som helst problem. Såvida fälgarna inte är oerhört breda. | |
|
Det funkar nog men jag tror fälgen kommer att hamna rätt långt in och då ser det rätt löjligt ut. Jag har 18" med ET 40 och jag tycker det är gränsfall. Vill minnas att det ska vara ET 35 original på E36. Med ET 47 så hamnar fälgen ytterligare sju mm längre in. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Vet att E36 har et 42 original så det blir då 5mm längre in än original.. Sen är däcken 235/40 -19 så det kanske blir tajt.. man kan ju även köra spacers om de sitter för långt in, värre om de är tvärtom.. mvh danne |
|
|
Originalfälgar till E36 har väl ET mellan 41 och 47, så 47 hamnar inte för långt in. Särskilt inte om de är lite breda. 235/40-19 är ju däremot ingen lämplig 3-seriedimension. 225/35-19 eller/och 255/30-19 passar bättre. |
|
|
Okej, tror du då att 235/40 -19 kommer att ta i då? eller är det utseende mässigt du tänker på :) mvh danne |
|
|
Rullomkretsen får inte skilja mer än 3% från standard (205/60 R15). 235/40 R19 skiljer nästan 7%, så det är olagligt. 235/45 R17 som har mindre rullomkrets än 235/40 R19 tar i ordentligt på insidan när du närmar dig fullt rattutslag. Du måste i så fall montera styrstopp som begränsar rattutslaget, annars är det också olagligt. Jämför rullomkretsen med 205/60 R15 längt ner på "Diverse->Lathundar" i menyn till vänster. mvh Tomas |
|
|
Okej, dock så besiktigar jag bilen på vintern så det är lungt för den delen :) Det jag undrar mest är bak, om det tar i där, jag e relativt lugn vad det gäller fram, då man själv kan välja hur mycket man vill svänga ;) Men tack för alla svar, kanon att det finns folk som vet! Mvh danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.