|
|
|
|---|---|
| Jag har een 530 automat och om man trycker ner gaspedalen i mattan så finns det ett klick längst ner. Vad är det för klick? Sen undrar jag vad det är för skillnader mellan ekonomi, sport och snöflingan? | |
|
Jag skulle tro att det är kickdownen dvs att bilen växlar ner när detta läge passeras I sportläge drar den längre på varje växel och växlar ned tidigare vid acceleration. I Ekonomi läge startar bilen på en högre växel och växlar upp tidigare. Snöflingan är vinterläge och då växlas det ungefär som ekonomiläget men kanske lite anorlunda dvs högre växel för att inte spinna vid halka Hoppas att detta stämmer. /Janne |
|
|
Jaha.. jag borde kanske ha fattat det.. Jag trodde att jag hade glapp eller nått.. Tack iallafall No turbo shit, just real V8 power! |
|
|
Klicket vet jag inte vad det kan vara. Vet inte om det är så på min. Ska lyssna vi tillfälle. Ekonomi är vad det låter som. Lådan växlar mest ekonomiskt. På sportläget så har du lite kraftigare motorbroms + att lådan inte växlar förren vid 6500rpm. vid fullgas. Det är ca 1000 mindre än vid E. Snöflingan är jag lite osäker på. Men jag tror att den startar på tvåan och växlar mycket mjukare. Bra vid halt väglag om man inte har ASC. Nästan allt om touring! Länk Mvh. Micke Olsson |
|
| klicket är helt normalt, kickdown kontakt | |
|
En liten plus att veta är att man kan göra dubbel kickdown då får du bättre acceleration speciellt från stilla stående eller låg fart... BMW 4ever |
|
Hjelm |
dubbel kickdown? Va e det? |
|
peter-> eftersom jag aldrig haft automat (kommer inte heller ha) så undrar jag vad du menar med "dubbel kick-down". Ska man först stämpla gaspedalen, släppa helt eller släppa kick-down läget och trycka igen? Ursäkta min oklarhet! ;) /Manray/ |
|
|
Vanlig kickdown: trampa gasen i botten = lådan växlar ner ett steg "Dubbel kickdown": trampa gasen i botten och tryck lite till (så att det klickar) = lådan växlar ner två steg // CLiFF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.