|
|
|
|---|---|
|
Finns en del om ämnet här i forumet men bilbarnstolar utvecklas ju hela tiden och förhoppningsvis åt det säkrare hållet. Har en grabb på snart ett år som när han sitter i sin stol bakåtvänd i baksätet görs framsätet näst intill obrukbart. Någon som känner till en stol som faktiskt fungerar med eller utan isofix (helst med)? | |
Gemini__ |
Om det är mer utrymme du eftersträvar är det inget som en annan bilbarnstol kan åtgärda. Blir nog att gå upp ett par snäpp i storlek på bil om framsätet ska kunna användas någorlunda behagligt. Mvh: Thomas |
|
Hej! Vi har grabben, som snart är två, i en bakåtvänd Britax freeway i baksätet. Varken jag eller frun är så långa, jag 176cm, så för oss funkar passagerar sätet bra även med barnstolen bakom. Nu tror jag dock att vår stol inte finns i sortimentet längre, den har heller inte isofixfästen. Anders |
|
|
Kom ihåg sedan, om det är era första småttningar att det finns inte en sportmössa att de kan sitta bakåtvända till rekommenderad ålder, helst 5 år. Det är en utopi och fungerar möjligen i minibussar el. liknande. |
|
|
Bakåtvända i baksätet gör framstolen framför i stort sett obrukbar i både E46 och E39. Beror som sagt på vilken stol det gäller och hur stora de är som ska sitta i framstolen. E39 är några cm bättre både fram och bak. Även ett sk babyskydd tar sin plats där bak. Har precis köpt Akta Graacos senaste och när jag har detta bakom förarstolen så kan jag inte sitta som jag brukar utan måste dra fram och vinkla upp min stol något. Som Anders säger så är det svårt att följa rekomendationen om bakåtvänt upp till 5-6 år. Min son som är 4,5 är 112cm lång och jag har svårt att se hur det skulle funka att sitta bakvänt i baksätet på en E39...Vi vände honom strax efter han fyllde 3...Är medveten om att det säkerhetsmässigt inte är det allra bästa men betydligt mer praktiskt, bekvämare samt att barnen i regel trivs bättre när dom ser framåt, dvs dom är mer med på vad som händer vilket underlättar på längre turer. ___ //Ulf |
|
|
Jag har iofs inte E46 utan en E39. Vi har satt lillan i bakåtvänd stol i mitten där bak. På nåt sätt så funkar det mycket bättre än att ha den på hö/vä sida bak. Det påverkar inte nämnvärt komforten i någon av de andra platserna. Men jag vet inte hur länge man kan ha det så eftersom jag gissar att när hon blir längre så slår hennes fötter i baksätets ryggstöd. Och jag tror att det är väl begränsningen. Då får jag antagligen flytta fram henne till passagerarsätet och då ryker bästa platsen (efter förarsätet) plus att man då får använda mittenplatsen och en trång plats bakom passagerarsätet. ______ Det finns inte tidsbrist. Det finns tid. Och man väljer vad man vill fylla den med. |
|
|
Tack för alla tips! Att ha honom i mitten är nog en bra idé om man bara har ett barn. Men jag har även en 5 årig dotter så i mitt fall fungerar det inte. Ett alternativ som jag funderat över är att skaffa en större bil. Men i dessa tider är det både svårsålt och dåligt betalt, men å andra sidan kanske man kan köpa billigt. Hur är det egentligen med att koppla bort airbagen? Går det att göra på e46:an? Om det går vad kostar det i så fall? Finns det någon stol som tillverkas idag som det skulle kunna fungera med ett drägligt framsätesutrymme? |
|
|
När jag avaktiverade airbagen höger fram på min fd 320d Touring -03 så kostade dryga tusenlappen men det var för knappt 3 år sedan. På vissa modeller t ex min 530 så behövde man även byta ut bältet till ett som också var designat för att användas utan airbag. Detta gick på ytterligare ca. 1500kr inkl arbete. Bältet behöver inte bytas tillbaka när man sedan återaktiverar airbagen så det är alltså en engångskostnad. ___ //Ulf |
|
|
Skulle kosta runt 7k för att deaktivera airbag + byta bälte på min touring 320i -01 e46... Helt sjukt. Gubben på BMW som sade det såg lite besvärad ut för övrigt. /P |
|
|
preko: låter som han inte hade koll på läget...Jag har avaktiverat airbag + bytt bälte på min 530 -01 vilket kostade ca. 2600kr. På min fd 320d -03 var det avaktivering ca. 1000kr. Jag har sedan återaktiverat på båda bilarna för ca. 1000kr styck. Bältet samt arbete att byta det kan ju inte kosta så mycket mer än de ca. 1500kr jag betalade vilket betyder att din BMW-handlare ville ha ca. 5500kr för själva avaktiveringen...?! ___ //Ulf |
|
|
Jo alltså det låter ju mycket kan vara ett svar på varför han såg besvärad ut.. Jag kan tyvärr inte förstå själv vad den stora kostnaden skulle vara.. Men som sagt en kostnad för detta som överstiger 3k tycker jag är rätt saftigt. Så för min del har detta fått vara. En ny bil får det bli isåfall. /P |
|
Gunget |
Vi har en Acta Graco Duo Flex i en E90 Touring. Funkar riktigt bra, vi kan skjuta passagerarstolen "halvvägs" bak ungefär. Valde f.ö. denna bilbarnstol dels för att den är säker men även för att vi blev rekommenderade just denna modell till 3-serien. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.