|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag har hittat en skinninredning från en e32a, med ett såkallat "direktörspaket". Passar det i e34a? Har hört att det ska göra det men är osäker! Mvh/ Viktor God fortsättning! | |
|
Jag har aldrig hört talas om direktörspaket. Men förar och passagerarsätet fram passar till E34, resten av inredningen gör det inte. __ Min bil: Länk |
|
|
Baksätet passar också det har jag själv bevittnat men frågan är vad som ingår i ett s.k. direktörspaket? Menar du Highline med extra konsoler etc. därbak så passar det inte på en E34. Men standard baksäte och framstolar passar. Min bil Länk |
|
|
E32 är bredare än E34, baksätet passar inte. (lyssna inte till gissningar på forumet utan gå ut och mät själv!) Du kan modifiera ett baksäte så att det passar, men då krävs både sax och sytråd! Är inredningen från en Lang eller highline version, kommer baksätet definitivt inte att passa. Dessa säten är elektriskt styrda och går på räls som E34 modellen saknar. Jag är osäker på om man kan flytta över rälsen eller ej men det är meckigt. __ Min bil: Länk |
|
|
Baksäte från E32 passar i E34, utan vare sig sax eller sytråd! Har själv flyttat över skinn från en E32a till min fars E34, så är fullt medveten om passformen, baksätet är lite bredare, men det passar. Det är alltså inte en gissning, utan ren fakta :) |
|
Scheckheft |
baksätet är bredare men det passar någorlunda. men snyggt - nja Länk Länk Mvh Scheckheft |
|
Du är väl knappast ensam om att ha bytt inredning på en E34. Den här Länk hade grå tyginredning när jag köpte och ja jag provade med en E32 inredning men den behövde kapas minst 5 cm på vardera sida. Då passar den inte. __ Min bil: Länk |
|
|
Mugge: jag skrev ju "Baksätet passar också det har jag själv bevittnat" och det är alltså ingenting jag läst på forumet utan jag har sett det. Vi flyttade en ljusgrå standard inredning från en tidig E32 till E34 93a. Möjligt att inredningar i buffelskinn som har lite mer komfort än vanliga säten inte passar då dessa har mer stoppning men som sagt, det går att trycka i ett E32 standard baksäte i en E34. Min bil Länk |
|
| Vad brukar man få ge för fint ett förarsäte och ett fint passagerarsäte från en E32? Skinn såklart. | |
|
1000 - 2000 för framstolarna är rimligt beroende på skicket då. Min bil Länk |
|
| själv har jag hittat en e32a på mitt lokala skrotfrag, får framsäten och baksäte för 500:- :D normalslitet. inget sunk. så jag är glad! men är det någon som vet om mittkonsol med mera passar från e32 till e34? dörrsidor, instrumentpanelen? | |
|
satte idag i min e32 inredning i min e34. hade manuella tygsäten fram, men har nu elektriska skinn, riktigt skönt att elen redan är dragen fast man har manuella original. baksätet passar och blev bra bortsett från att sätet kommer över bältesinfästningen som en kille redan har länkat bilder till här i tråden. det enda som var lite problematiskt var förarstolen, för det nya sätet har memory funktion vilket är lite trixigt att få till i en e34 utan den funktionen original. dock kan denna sida hjälpa en del : Länk tack för mig |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ställer precis samma fråga själv : passar E32 inredning i E34? Har sökt en del och kommit fram till ett par slutsatser - någon som kan bekräfta och gärna fylla i luckorna? framsäten : ja baksäte : nej nackstöd : ja dörrsidor fram : nej dörrsidor bak : nej mittkonsol främre (där växelspaken är) : ? mittkonsol bakre (där handbromsen är) : ? list b-stolpe (golv till tak) : ? handsfack : ? kickpaneler (nere i fotutrymmet) : ? |
|
bmw-slangen: Handskfacket passar inte, det är en annan upphängning på E32. Antar att du menar att det ska passa bolt-on dvs utan ingrepp på delarna.. //Roffa |
|
|
Jag har bara testat motsatt håll. E34:ans baksäte i E32 gick, men det såg konstigt ut i sidorna. Värdelöst vetande om man bara tar stolar från E32 kan vara att det inte är samma skinntyp i E34 och E32, trots samma färg. E32 har nappa medan E34 har bison. Den enda E34:an med nappaläder som normalt tillval är M5. För en lekman märks det nog ingen skillnad dock. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
Ja precis, bolt on! Tackar för handsfacket och skinntyperna. Angående list vid b-stolpe (#1 samt #15,#16 i denna Länk sprängskissen) så verkar de vara av samma dimension. Däremot vet jag nu med säkerhet att de två fästena i nederkanten är annorlunda. På E34 är det två plastflikar som trycks in i fjädrande metallspringor (ska nog fixa kort så någon förstår). På E32 är det istället två runda fjädrance plastnitar som trycks in i cirkulära hål. Hmmm, E34 har rektangulära och E32 cirkulära hål - påminner om Apollo 13 och deras problem med fyrkantiga och runda luftfilter... Angående främre mittkonsollen (#1 i denna Länk sprängskissen) så är de något olika mellan E32 och E34. På en E34 går de längre upp där fram då de går ända upp och möter instrumentpanelen. På en E32 går den inte lika långt upp. Intressant med lädret dock. Tittade nu i ETK och där fanns mycket riktigt nappaläder i olika varianter och en variant med buffelläder. Skillnaderna är nog små - jämförde som hastigast E34 och E32 svarta lädersäten och la inte märkte till någon större skillnad. |
|
Kickpanelerna vid fotutrymmet har inte samma nummer enligt realoem. Ska jämföra dom vid tillfälle då jag har båda modellerna liggandes.. //Roffa |
|
Dags för en uppdatering! framsäten : ja baksäte : nej nackstöd : ja dörrsidor fram : nej dörrsidor bak : nej mittkonsol främre (där växelspaken är) : nej mittkonsol bakre (där handbromsen är) : nja - se nedan list b-stolpe (golv till tak) : ? handsfack : nej kickpaneler (nere i fotutrymmet) : ? Har provat lite med den bakre mittkonsolen från en E32. De har ju sådana underbara i läder ju! Vill ha! En bakre mittkonsol från E32 passar inte 100% bolt-on på en E34. Skillnaden ligger i hur de ansluter till den främre konsolen. På en E34 ligger främre och och bakre omlott - den bakre går över den främre några millimeter och på så sätt minimerar risken att skarven syns. På bilden nedan ser man en främre och bakre konsol från E34 som är på väg att sättas ihop Länk Men på en E32 valde de att låta främre och bakre ligga direkt emot varandra. Överhänget på den bakre konsollen finns alltså inte på E32 versionen. På bilden nedan ser man den bakre konsolen från en E32 och den främre konsolen från en E34 Länk Om man kombinerar ihop en E34 främre konsol och en E32 bakre konsol finns det risk (har ej verifierat - spekulerar bara baserat på ovanstående iakttagelser) att den bakre konsolen hamnar för långt bak eftersom den inte utnyttjar överlappet. Vilket gör att fästet bak inte passar (går nog att fixa) men ventilationsslangen kan i värsta fall bli för kort (går nog också att fixa). Men den nu mer synliga skarven i mitten går inte att dölja på ett jätteenkelt sätt. Synd! Hade så gärna velat ha de här mittkonsolerna i läder i min E34:a! De är ju helt underbara! Roffa : Har du hunnit ta dig en titt på kickpanelerna? Eftersom de inte överlappar varandra finns det risk att |
En iakttagelse angående kickpanelerna; på förarsidan är ju kickpanelen och fotstödet en enda enhet på E34 men på E32 verkar de vara två helt olika delar (var och tittade på en E32 idag). Således verkar det som att kickpanelen för förarsidan inte är utbytbar mellan E32 och E34. För passagerarsidan vet jag inte, men ETK indikerar att det inte är samma delar mellan E32 och E34 där heller. |
|
bmw-slangen: Nu har jag jämfört kickpanelerna, dom är inte samma. Är som du säger att förarsidans kickpanel på E32 inte har något fotstöd som E34 har. //Roffa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.