AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.016

Diffbroms, lamelldiff, ix-diff eller vad sjutton det nu heter?

co
48
cool_lilja
M5 E34 -89
Jag kommer inom en vecka ha inhandlat en e36 328 coupé.
Frågan är vad för typ av diff bilen har. Den har inte lamelldiff, difflock, ix-diff eller bromsad diff.....
Jag blir inte klok på alla olika inlägg här på autopower. Jag tycker det står olika överallt.

Det jag vill veta är om jag kan "schimsa" min orginaldiff så att jag kan sladda som med en M3:a? Hur är min diff uppbyggd och av vad?

Help Me
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Har den ingen lamelldiff så går det inte att shimsa den.Du får skaffa en lamelldiff på skroten om du ska sladda eller svetsa den.En så kallad esab diff fast det är inget jag rekomenderar.
Svetsad diff = AGA-diff
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bättre att köra med esab diff är att försöka lägga in schims ala tillklippt plåt bit.
Ska man öka spärrverkan så ska man lägga in en lamell skiva till. Och det kräver en del jobb.
Att bara "schimsa" gör att man låser upp lamellpaketet och till slut rasar man lamell spärren.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag skulle råda dig till att prova bilen ett tag först, vill du ha bromsad diff sen så leta rätt på en sådan och montera. 328 har förmodligen en helt vanlig diff (enhjulsdrift) original då de flesta (alla?) har antispinn.
Ska du bara ha den för att sladda med så räcker förspänningen i de bromsade diffarna.
Svetsad diff blir nog inte så kul i längden om du vill använda bilen till dagligt bruk också.

///BMW - Was sonst!
För att sladda ("som med en M3") behövs ingen diffbroms, det går lika bra utan.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Håller med Adelson
köp hellre ett väghållnings kit av kvalité så går bilen på tvären där du vill.
En sk agadiff förstör hela bilen. skakar och rycker hela tiden om du inte kör
på grus då den vill gå på tvären mest hela tiden,mest för mycket.
vill du ha en diff,skaffa en riktig.Alldeles för bra bil för detta endamål.

Mvh:Jonas B.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag kanske får förtydliga mitt inlägg ang aga diff. För många verkar missförstå mig!
Man förstör lamell diffen genom att bara schimsa lamell paketet. Därav jag skrev att det är bättre att köra med en svetsad öppen diff. Trisst att rasa fina lamell spärrar.
Du har samma spärr verkan på i princip alla bmw. 25%

Ska man öka på spärr verkan till ex 40% i stället för orginal 25% så lämna in klumpen/lamell paketet till ex mobimech för ombyggnad
Länk

Det som står i mek tipset här på AP funkar....ett tag
co
48
cool_lilja
M5 E34 -89
Jag är fult medveten vad en ESAB, AGA diff är. För de som inte vet kan man säga att det bror på vilken typ av svets eller gas man använder när man svetsar diffen. Jag har haft några bilr med det så jag vet hur det fungerar.

Jag vet vad jag vill ha, men blir inte klok på alla namnen. Jag antar att jag vill ha en lamelldiff med mycket broms.
Finns det någon anna typ av diff som ger ungefär samma funktion förutom en svetsdiff???
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Torsendiff. Men är det nåt du ska ha som passar relativt bolt on så är det ju lamelldiff som BMW kör med.

///BMW - Was sonst!
De här lär ska vara bra sägs det: Länk
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Jag håller inte med om att det går lika bra att sladda med en vanlig diff som med en bromsad, jag tycker det är stor skillnad.
Med bromsad så kommer bilen ut mycket lättare samt lättare att hålla en sladd, dock lite jobbigt ibland när man bor längre upp i landet med konstant vinterväglag för efter landsvägen blir bilen lite väl nervös och i princip vid varje fullgasomkörning och dylikt så sladdar det. Är väl roligt på sitt sätt men dock något att tänka på om man ska skicka någon annan med bilen som inte är van och inte beredd
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
håller inte med sneable, tvärtom tycker jag när man har lamelldiff. nu när det är halt tycker jag den beter sig mycke mer stabilt, harmoniskt o allt.. för en vanlig obromsad vid gaspådrag rakt fram vill gärna börja spinna på ett hjul först vilket jag märkt av många gånger o det gör att bilen vill tryckas lite ut på sidan om vägen är lite ojämn eller lutande vilket det oftast är i detta rikes vägnät. en bromsad diff går ungefär dit du vrider ratten =)
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Jag förstår inte riktigt hur du menar ?
En bromsad axel gör ju att båda hjulen tappar greppet när det spinner vilket gör att den går i sidled även på rak väg.
En obromsad spinner på ett hjul vilket gör att den behåller greppet med det hjul som inte driver utan bara rullar.

Det stämmer då in på precis varenda erfarenhet jag har haft av båda typerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.