AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.497

Synpunkter/erfarenheter X3 2.0D

Gu
53
Gustaf W
X5 4.6iS -02
330D -01
323i -86
R850R -04
Hej!

Har snart kört 2000mil med min X3:a sedan jag hämtade ut den i augusti.
Måste säga att jag är mycket nöjd med den hittills. Det är en 2.0 D manuell.
Kan väl hålla med om en del kritik den fått i tester. Chassiet är rätt hårt (M + 19") men det var ju ingen överraskning. Å andra sidan är körkänslan mycket bra. Känns nästan som en 3-serie med m-chassie. Man blir lätt smutsig av fotstegen när man kliver ur, men jag tycker de gör en hel del för utseendet.
För övrigt tycker jag den uppfyllt förväntningarna väl.
Har kört ganska blandad körning med den, pendlat till jobbet, autobahn, hästtrailer. 2.0D räcker till i de flesta fall, men om det funnits en 2.5D med 197hk/400Nm sexa, hade den suttit fint. Prisskillnaden mellan 2.0D och 3.0D är väl svettig tycker jag.
För övrigt kan jag helt klart rekommendera X3:an för potentiella spekulanter.

mvh

Gustaf

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Visst är det en fin bil att köra men det känns inte riktigt som en BMW, tycker jag. Efter 3300 mil har jag nu samlat på mig lite intryck. Det negativa är att X3 känns billigare i både utförande och montering än t ex E90. Lite skramlig känsla och föråldrade lösningar. Det känns mer som en E39 (på styltor) i ålder men med sämre kvalitet. E90 är betydligt modernare bil. Trots att det bara skiljer 1 år mellan modellernas lansering verkar väldigt mycket ha hänt där emellan. Klimatanläggningen, stereon, vindrutetorkare, blinkersmanövrering mm. Tack och lov är däremot farthållaren kvar i ratten och inte i en spak som på E90.

Bara ris? Nej då! Bilen funkar väldigt bra. Den har inte krånglat någonting hittills och är som sagt toppen att köra eller åka i. Snål är den också. Förbrukningen hittills ligger på 6,1-6,8 l/10 mil räknat på tankning. Styrkan är fullt tillräcklig för biltypen men precis som du, Gustaf W saknar jag en 2,5D.

Jag skulle kanske inte köpa en likadan igen men när det är dags att byta hoppas jag efterföljaren har kommit och då ska jag definitivt titta noga på den (eller X1). Dagens X3 är en mycket bra bil som, tyvärr, inte känns särskilt mycket som en BMW.

"BMW six appeal"
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En modern 945a ifrån alperna:)
Mvh
Asken
Gu
53
Gustaf W
X5 4.6iS -02
330D -01
323i -86
R850R -04
Ja, det känns att den delar plattform med e46 med avseende på reglage stereo m.m. Men jag tycker den känns betydligt bättre efter faceliften.
Undrar när det kommer en helt ny X3a?
Sen tycker jag den ser lite hög och smal ut. Trots 19" M fälgar med 235 resp 255 däck. Den har väldigt stora hjulhus. Såg en i Tyskland som var en aning sänkt och troligtvis försedd med spacers. Såg mycket bra ut.
Men det är ju en "suv" och då ska den kanske vara lite hög...
Fast jag saknar lite det lite fetare utseendet som ex en gammal X5a 4.6is har eller en Range Rover Sport. Det känns som de har bättre dimensioner på hjulen i förhållande till hjulhusen samt bredare spårvidd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.