|
|
|
|---|---|
|
På prislistan för 5-serien som gäller från och med idag (20090101) finns bmw 520i och 520d både som en vanlig version och en med tillägget Bavaria. Pris för en vanlig 520d T 366' kr och med Bavaria kostar samma modell 370,4' kr. Någon som vet vad skillnaden innebär? Tänkte för övrigt fråga vad ni säger om att gå från en 523i till en 520d, försämras komforten mycket? Det är min pappa som ska ha en ny firmabil och prisskillnaden mellan en 520d och 523i är marginell. Är motorn i 523i omodern och vilken tror ni ger bäst andrahandsvärde? | |
|
Komforten borde väl vara densamma oavsett motor. Dock låter väl säkert 523 trevligare, men istället är 520d säkert snålare. Är nog ganska olika karaktärer på motorerna också, rekommenderar honom att provköra båda. Jag tror nog 520d kommer ge bättre andrahandsvärde med tanke på att lagom motorstarka dieslar är populära nu. Att motorn i 523i skulle vara mer omodern än den i 520d tror jag inte. Däremot vad Bavaria innehåller vet jag inte, men är inte det nåt utrustningspaket som brukar komma på modeller där en ny modellserie snart ska komma? Din pappa har inte funderat på 3-serie istället? Om andrahandsvärdet är viktigt kan det vara en idé då 5-serien borde bytas ut under treårsperiod och trean borde iaf inte bytts ut inom tre år. Mvh Johan |
|
|
Tack för svaret Johan. Jag har läst på lite mer om motorerna och tydligen hade jag missförstått hur det ligger till med motorn i 523i, det ska tydligen vara en motor med exakt samma teknik som den hos 525i och 530i, dock skiljer givetvis cylindervolymen. Hade fått för mig att 523i hade en "gammal" motor från förra generationen av 525i. Länk Angående 3-serien så är det givetvis en trevligt bil, i synnerhet efter faceliften. Dock upplevde vi att innerutrymmet är MYCKET mindre än förväntat. Vidare är det tråkigt att "byta ner" sig från en femma och så måste det få plats en stor hund i bagageutrymmet. Det blir till att provköra en 520d och kolla med säljaren vad Bavaria innebär, skulle var trevligt med några andra fälgar än standardfälgarna etc. samtidigt som förmånsvärdet inte sticker iväg till astronomiska nivåer. 523:an behövs inte provas, tror inte de har den som demobil och så borde det inte skilja särskilt mycket från den han har idag. |
|
|
I princip så är det ett M-pkt fast med Motorsportfälgar och som iaf till 3-serien bara finns i svart. Carbonmet bla. |
|
|
Nu är ju en Bavaria endast drygt 4000 kr dyrare.Så det är nog knappast med M-paket. Om jag skulle ge mig på en gissning,kanske 17-tums hjul, sportstolar och ett par andra små-saker.Sen kommer det säkert att bara vara några få färger man kan välja.Men detta är bara gissningar från min sida. Dom Bavaria-paketen man kunde välja till E90/91 kostade vel rundt 50.000 extra om jag inte kommer alldeles fel ihåg. |
|
|
Det fanns två olika Bavaria-paket till E90/91. Ett med och ett utan M-paket. Med helt olika pris. Vad som ingår till E60/61 vet jag dock inte men så värst mycket kan det nog inte vara för det priset. (Eller så är det ett väldigt förmånligt paket vilket kanske inte är helt otroligt i dessa tider.) "BMW six appeal" |
|
|
Även det Bavaria-paketet utan M-paket var rätt dyrt. Har för mig att det kostade ca. 30.000. |
|
|
Hade ett blad där Bavaria pkt stod uppspecat, hittar det inte dock. Dom hade/har en 325 -08 med Bavaria + M-pkt fabriksny för 314.000 hos BMW Solna. Skaplig rabatt på den. Förövrigt så är det riktigt dåligt av BMW att inte ha den infon på hemsidan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.