AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.708

Sommardäck till E39 525 M sport 2004

Jag behöver köpa nya däck till mina original 17 fälgar ( de med fem dubbelekrar), bilen är en E39 Msport Touring 2004. Vad är original däck dimension till dessa? Funderar på Kumho ecsta, någon som har erfarenheter av det däcket?

// Jim Profit
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Om du går in på Länk och söker på ditt regnr (eller tittar på reg beviset) så hittar du originaldimensionen till din bil. sen använder du denna Länk för att kolla vilken dimension på däck du kan ha, jag tror att det får diffa max 3%.

Jag skulle tro att originaldimensionen på din bil är 225/55/16
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du har orginal 17" M-fälgar Styling 66. Gå in på denna länk och öppna Styling 66 så får du upp orginal däckdimensioner. Bakfälgarna och således däcken bak är bredare på dessa: Länk
Rullomkretsen får skilja upp till 5% från orginal. Går fint att beräkna med lathunden här: Länk om du vill avvika från orginalet.
Känner inte till däcket i fråga, men sök för jag tror det har varit på tapeten. Skall du ha bilen kvar ett tag skulle jag rekommendera Michelins Primacy-serie eller Continental. Michelinarna åker du minst 5000 mil på så även om de är dyrare i inköp så blir de billiga mil. Dessutom behåller de komforten även då de går på de sista millimetrarna.
Garpen>> Enligt vägverket så skall jag ha 16 tummare så det stämmer tyvärr inte.

Anders>> Kanon, där fanns det (235/45 -17). Tack för tipset !

Såg att min fälg även fanns med 9 tums bredd (bak), är det standard eller var det något tillval?

// Jim Profit
E3
1.828
E36
USA bilar
Lugn nu
Vi börjar med Garpen: Det du tänker på är att rullomkretsen får ändras +-5% inte 3%, MEN detta gäller inte bilar som är helfordonsgodkända, dvs de flesta -98 och nyare. På dessa bilar får du bara montera däck som är godkänd som alternativ däckdimension enligt regbeviset. (allt detta gäller alltså om du vill vara laglig)
Ytterligare aspekt att ta hänsyn till är ju hastighetsklassningen

Anders: Lathunden på AP stämmer inte
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj då, jag har inte riktigt satt lathunden på prov. Då får vi hoppas att någon moderator ser till att den blir tillrättalagd.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Jim Profit: E39 sedan med M-pkt har 8" fram och 9" bak, E39 Touring med M-pkt har 8" runt om. Men det är inga problem att montera 9" även bak på en Touring.

/Rickard
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Har Kumho ecsta (245/40*18) till vår bil. De är tysta ( ändå är våra dags att byta nu ) och fungerar bra när det är blött, de satt på bilen vid köpet. Vet inget om hur slitstarka de är, men fundera på att köpa samma igen, detta är enda erfarenheten jag har av Kumho totalt sett.

Mvh Peter
Tack för alla svar!!! Då har jag nog 8 tum runt om så jag skall nog satsa på 235or.
Slitstyrkan på Michelin däcken låter lovande så det lutar åt dessa.

På dackonline finns det 3 olika alternativ av Michelin Primacy 235/45 -17, på det ena står det 94W och på det andra 97W EL och på det tredje 94 GRNX. Någon som vet vad det är för skillnad?

// Jim Profit
Är själv skeptisk till hållbarheten på Michelin PS2 då jag har dessa själv och de är anmärkningsvärt slitna efter bara en sommar och ungefär 2000 mil. Däremot så verkar vinterdäcken X-ICE dubbade hålla betydligt bättre.

Dunlop 2000 som satt på innan höll bättre.
Bör tillägga att greppet dock är sanslöst bra antagligen rätt så mjuk gummiblandning.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
samuel2: Jag tror vi pratar olika däck. Med PS2 antar jag att du menar Pilot Sport 2 och de däcken är nog lagda lite mer mot det sportigare hållet med, som du säger, en mjukare gummiblandning.
Primacy är mer komfortdäck som inte direkt lämpar sig för bankörning. Hade en föregångare till Primacy som hette Pilot HX orginalmonterat på min bil som tog slut när bilen gått drygt 12´mil varav ca 7000 sommarmil.
Jag kör Dunlop SP1 nu som sommardäck. Hittade fina begagnade för 1100:- för 4st med gott om mönster kvar och de går perfekt och nästan gratis :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.