|
|
|
|---|---|
|
I senaste AMS skriver de på nyhetssidan att 3 liters sexan på 272hk ska ersättas av en dubbelturbofyra som BMW håller på att utveckla. Satte verkligen kaffet i halsen när jag läste detta. det kan väl knappast stämma? Ok att utbudet av 4 cylindrigt kommer att öka framöver säkerligen, men knappast ersätta storsexan väl? | |
|
Inget är heligt i bilbranschen längre,för inte så länge sedan var diesel i sportiga bmw otänkbart .60-70% av alla BMW som säljs i sverige nu är diesel. om bmw skall få ner bränsleförbrukning måste de ha turbo på motorerna. Även om BMW var först (2002 tii turbo) så har man kämpat emot 6cyl drar mer än 4cyl...etc mindre vikt på 4cyl osv.. Finns EU-mål hur mycket bränsleförbrukningen får vara hos en biltillverkare. Desperat jakt på bensindropparna. Men frågan är vad är BMW utan 6-cylindriga bilar?? |
|
|
Det är just det. vad vore BMW med bara fyror, dessutom med turbo? jag kan köpa att man måste ta till något mindre cylindervolym och turbo. dock inte antalet cylindrar. en tubrofyra är inte premium enligt mig, iaf inte någon som finns på marknaden idag. Tycker dessutom BMW har bevisat med senaste generationen 6or,både bensin och diesel att det går att få ned förbrukningen på motorer med fler än 4 cyl till anständiga nivårer. utvecklingen lär ju dessutom gå ytterligare framåt de närmaste åren. AMS har haft fel förut i ganska många av sina "heta nyheter" om kommande modeller och motorer, hoppas de har fel denna gång också |
|
|
Synd på ett koncept som trots allt är något av BMW´s signum. Är det verkligen helt omöjligt att få en sexa snålare än en fyra? Ingen relevent jämförelse direkt, men min 528i drar ca 1-1.5dl mer per mil än min nästan 600kg lättare och (0.9l mindre motor) Peugeot 205 GTI vid blandad körning, och är t.o.m. snålare vid snabb landsvägsåka! ------ BMW CS #04839 |
|
|
Med tanke på hur låg förbrukning Bmw redan har på sina bilar så ligger det bra till för eventuella utsläppsbegränsningar. Så dom klarar sig med 6or ett tag till iaf. Sen ska det gå att få en 6a snål den också... //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Jag tror att vi får räkna med små motorer och framförallt hybrider om 2-3 år. Jag har tänkt behålla min sexcylindriga diesel några år till, sen blir det en begagnad 535 diesel som får rulla tills jag eller den dör. Sen blir det nog en elbil eller elrullator... :-) Länk | |
|
Rent teoretiskt kan man få bättre verkningsgrad med större och färre cylindrar då volymen ökar mer än arean på foder, kolv och topplock där man får en avkylning. //Magnus |
|
|
Det är tydligen det enda sättet för BMW att möta framtida utsläppskrav. Bedrövligt om det blir så, det är för sexorna som BMW är kända. |
|
|
Kommer aldrig att köpa en stor BMW med fyra. Bättre då att behålla en gammal sexa precis som Garpen tänkt sig. ------ BMW CS #04839 |
|
|
30 år efter Saab anpassar sig övriga marknaden. ;-) Jag tror det här är en trend nu i lågkonjunkturen och inom några år är sexorna tillbaka. Fast jag kan inte tänka mig att man inte erbjuder någon sexa alls i segmentet? X35 maskinen (som först ansågs som djävulens påfund) lär väl bli kvar några år till? Flåklypa |
|
|
Flåklypa... Titta på förbrukningssiffrorna i deklarationerna. Jämför BMWs med SAABs siffror och säg mej sedan vilken som är mest "anpassad". |
|
|
Vilken som är mest anpassad för körcykeln = BMW. I verkligheten skiljer inte lika mycket. BMW 320XD drog exempelvis 38% mer än cykeln vid Teknikens Världs test. BMW gör absolut snåla motorer men ingen kan säga något annat än att siffrorna i cykeln är i stort sett omöjligt att uppnå i verkligheten. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Värre ändå är den fina dubbelturbo-sexan i X6 som i ams "förbrukningstest" snittade låga 43km/h på Mantorp för att komma ner i uppgiven förbrukning. Porsche 911 kunde snitta 75km/h på uppgiven förbrukning... Tycker ändå BMW är väldigt snåla med tanke på effekt och motorstorlek trots att de senaste förbrukningssiffrorna verkar väl saltade. Likväl, BMW ÄR rak sexa så jag finner det väldigt tråkigt om dessa försvinner. Ta hellre bort de stora V8´orna och V10 och sätt turbo på sexorna. Man behöver ju inte miljötrimma i fel ände. ------ BMW CS #04839 |
|
| Flåklypa, och det har ju gått väldigt bra för SAAB :) | |
|
Det är knappast så att de tyska premiumtillverkarna ska stryka de större motorerna ur sortimentet, däremot är det det nytyska ordet downsizing som gäller. Dvs att med en mindre motor med färre cylindrar få ut samma effekt men med en lägre bränsleförbrukning. De motorer som kan försvinna är V12-motorer. Enligt "Automobilwoche" ska tex. MB anpassa dagens V12-motor till Euro-5. På medellång sikt ska den dock helt ersättas av en V8 med biturbo. Sådana diskussioner pågår enligt tidningen även hos de andra tyska tillverkarna. Mvh Mikael |
|
|
Nya 740 har ju redan motorn från 335: Länk Jag tror att BMW kommer att göra utsökta turbofyror, även om motorsången inte blir lika fin som förut. |
|
| Snart går dom väl över till fwd me.. :( | |
| hemska tanke... | |
|
På tal om nya 740´ns dubbelturbosexa. Hur kan BMW på sin egen hemsida skriva att det är den starkaste raka sexan någonsin från BMW!? ------ BMW CS #04839 |
|
J.B |
Länk Lite läsning ang detta *s* J.B Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.