|
|
|
|---|---|
|
Eftersom min E39 nu fyller 12 år och jag redan har fått reparera under bilen (pågående länkarmsbyte) så är ju dessa kåpor bara till besvär, speciellt att få dit dem. Jag fattar att de sitter där för att skydda, skapa lägre luftmotstånd och troligen även ljudisolera då de är stoppade med skum. Men hur stor är nyttan av dem i praktiken egentligen? För de är som sagt bara i vägen så fort man ska göra något under bilen. Den främre lilla kåpan tänkte jag skruva tillbaka, den är lite enklare att ha att göra med, men inte den stora längst bak. Det går ju inte ens att lyfta bilen i ramen med denna på. Finns det några som kör utan dem utan hiskeliga bränslekonton, skramlande motorljud och rena motorrum (ja, lite ironi)? ------ BMW CS #04839 | |
|
Inte skramlar väl en BMW-sexa heller? ;) Jag har aldrig haft löst länkarmarna helt, men när jag bytte stötdämpare tog jag ur 3-4 skruvar för att kunna bända ner armarna tillräckligt för att få ut topplagren under skärmkanterna. Prova att ta lös några skruvar på en sida i taget och kläm emellan en träbit eller något så kanske du kommer åt ändå. och så slipper du sikta in kåpan och krångla ifall du jobbar utan lyft. Har ingen erfarenhet av att köra utan kåpa. En till sak så här års att tänka på är att kanske det tar lite längre tid för motortempen att nå normalnivå utan kåpa, även om det kanske är marginellt. |
|
|
Är nu färdig med reperationerna under bilen och har skruvat tillbaka den främre motorkåpan under. Den andra tänker jag inte skruva tillbaka, för den är som sagt extremt mycket ivägen. Utan den kåpan kommer man enkelt åt att lyfta bilen med garagedomkraft i ramen och oljebyte kommer också att bli lite smidigare. Har inte hört mer ljud från motorrummet trots detta, vare sig i eller utanför bilen. Vi får väl vänta och se om luftmotståndet höjs så bilen blir jättetörstig... ;) ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.