AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.384

Stundande kopplingsbyte 525ix touring -94?

ke
376
keihin
525d Touring -07
Hej på er, är sedan några år en lycklig ägare till en 525 ix touring -94 (dvs. 4x4, 4wd).
30-tusen mila "gränsen" närmar sig med stormsteg, bara några "10or" kvar nu.
Efter "lite hårdare körning", kan t.ex. vara plogning/spårning i djup snö, släpdragning i högt tempo, lek&bus i vinterföre eller lite rödljus-hetsande (i en Bmw blir man aldrig för gammal för sådant!) så förnimmer jag en lätt doft av bränd lamell. Jag har ibland vibrationer i bilen vid dragläge. Det finns ett mindre läckage av motorolja som jag tror mig har spårat till skarven mellan motor och låda. Kopplingen/körningen i övrigt känns helt normal, inga konstigheter alls, inget slirande, inga missljud, nada.
Detta kan jag påminna mig åtminstone de senaste 1500 milen, har varken blivit bättre eller sämre såvitt jag kan komma ihåg.

Bör jag räkna med att få byta koppling inom överskådlig framtid?
Kan det vara nåt annat som luktar lite bränt? Diffspärr bakaxel? Fördelningslåda?

Hur mycket får jag räkna med att ett kopplingsbyte kostar på en normalt prissatt verkstad, bör/ska jag be dem byta nåt mer när det ändå görs? Givetvis ska oljeläckaget få kollas upp.

Tacksam för svar!

//Jonas
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Hej!
Gällande oljeläckaget har jag samma problem, husdoktorn menade att det är en packning mellan motor och fördelningslådan som läcker?
Reparationskostnad 4-5000:-, det får man många liter olja för!
Blir det värre måste jag väl göra något åt det, i nuläget fyller jag c:a 1-1,5 l mellan oljebytena, innan behövdes det inte fyllas något alls.
Det är en automatväxlad iX som gått 21600 mil.
Fördelningslådan är bytt vid 12-14 tusen mil, antagligen för att Bilprovningen i Gävle, då felaktigt, hade kört bilen i bromsprovaren!
Detta är dock en ren gissning från min sida.
Har någon en kostnadseffektiv lösning på oljeläckage problemet, är jag idel öra.
mvh/Gunnar

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
GUP: Prova Omega 917 en mkt bra produkt.Bästa av allt är arbetet från din sida som består av att gänga av korken.Sen är det bara att glida vidare och låta Omegan göra jobbet.Kostar runt 350:-

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ke
376
keihin
525d Touring -07
Lyfter denna tråd igen då den fortfarande är delvis aktuell.
Den brända lukten blev jag av med genom att lägga lite packningssilikon på ventilkåpspackningen (ny packning ligger i garaget i väntan på att lukten ska återkomma).
Men ljudet/vibrationerna vid dragläge är kvar och jag tror de har blivit lite kraftigare, åtminstone ljudet! De uppkommer när man startar från stillastående eller ligger och åker på tomgången på 1an-2an...
I somras hade jag ärende förbi en verkstad som tipsade mig att kolla så att motorkuddarna inte "läkte" och blivit för mjuka, men de är torra och fina.

Fler tips någon?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.