AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.686

Ska man välja 740 eller 540 ?

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Efter att kört både E38 och E39 740/523 sitter jag nu i en Volvo 850T saknar Bmw helt klart. Ser ingen anledning att åka runt i en gammal Volvo som drar ungefär lika mycket soppa som en Bmw med V8. Visst billigare ägande men man lever ju bara en gång.

Vad ska man välja en E38 eller E39 det som gäller är iaf bil med V8 maskin som skall användas som vinter/bruksbil.

E38 är ju alltid E38 med sin otroliga komfort och snygga design. Men stora nackdelen är ju alla kostnader om något händer, exvis byta stötdämpare renovera fram/bakvagn osv.

E39 har ju samma motor men är de lika dyra i reparationer osv vad gäller det övriga?

Sen undrar jag lite vad som skiljer en E39 540 mot min gamla E39 523i -99. (bortsett motorn då) Är det större bromsar? Komfortablare eller hårdare chassi ? Andra reservdelar vad gäller framvagn/bakvagn stötdämpare fjädrar osv..?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det jag saknar i E39 är den fina fjädringskomforten som E38'an har, trots 15" ballongdäck på E39an är den stötigare, sämre på att ta skarpa kanter och dylikt. Rullkomforten är lite sämre överlag i E39an.

Dock tycker jag att min E39 är lite tystare än E38an i lägre/normal fart, det är främst mindre vindbrus (men i högre fart börjar 6'an höras medan V8an är tyst och fin)

Provkörde en 540 -02 innan jag köpte min 740, men den kändes inte alls lika "exklusiv" som 740'n

740 vs 540 hade jag valt en E38, den ger den där mysiga lyxkänslan som jag föll för direkt när jag provkörde min vagn. E38 740 måste ju vara den bästa bruksbilen för dessa pengar!
Brasklapp för E39 540 som är manuell & fullt utrustad dock, lite M5 känsla men billigare driftkostnad.

Kollar man på Ebay.de kan man hitta mycket prisvärda reservdelar, gäller väl både E38 & E39. Det finns t ex hela paket med alla bussningar och länkarmar rätt överkomligt.

Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jo lyxkänslan har du rätt i, man trivs riktigt gott i en e38. Och vad gäller E39 med manuell låda är det nog en rolig leksak men håller mig helst till automaterna. Självklart med skinninredning osv annars känns det som en fattig 520 hehe

Men hur är det med reservdelar är de lika dyra till en 540 som 740?

Ska iväg och kolla på en740 idag svensksåld 15000mil tyvärr med edc dämparna det är det som gör mig mest tveksam :( Vet inte om jag vågar köpa på mig en sån bil för det lär ju innebära problem framöver. Firman som har bilen skulle lämna in den på byte av någon ventil för oljan läckte bakifrån någonstans..
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Är man ute efter komfort så är det 740in som gäller, vill man ha en lite sportigare bil så väljer man en 540.
Enligt mig så är 540in mycket snyggare iaf när den har facelift och m paket.
La
39
Lars B N
740IA-98
Köp en 740 du kommer inte att ångra dig, det är en verkligen härlig bil att både köra och åka i.

BMW no 1
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Provkörde en bil i veckan en 740 med ca 16000mil på mätaren en gammal 95a men bilen kändas precis som ny min förra som gått 20000mil var något helt annat kändes bra men inte alls så sjusst soom den jag kollade på.

Vet bara inte om jag ska slå till..

Fördelar:: Helt original, Svensksåld, nästintill rostfri några prickar på bakluckan. Hade verkligen all utrustning förutom navi och xenon, kan få ett års garanti på bilen. Kändes underbar att köra.

Negativt EDC-chassi, fel färg på bilen, huven omlackad så liten nyans skillnad. Men inget tydde på krockskada eller rost.

Pris ca 45.000:-

Bortsett färgen och att den har edc så är det bilen jag söker men är tveksam om jag ska slå till :/
La
39
Lars B N
740IA-98
Köpte min 740 förra våren det är en 1996 svensksåld 15000 mil, jag tycker den är helt underbar. Du kommer inte att ångra dig.

BMW no 1
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Nej jag vet att jag kommer bli helnöjd i en E38 det var jag ju med den förra, men ovissheten om miltal osv gjorde ju lite att jag ville bli av med den.

Frågan är bara om man ska köpa en bil där man inte riktigt är vän med färgen, visserligen så ligger det ju många andra saker på plussidan. Negativt är ju också edc chassit. Frågan är om inte det kommer behöva grejas med framöver eftersom bilen är så gammal, visserligen låga miltal men även åren sliter ju.

Antingen så ångrar jag mig när jag väl köpt bilen och det dyker upp en lite nyare och kanske med faceliften i bra skick, pris och med rätt miltal. Eller så ångrar jag mig för att jag inte köpte den kortmilade 95an när jag sitter och letar annonser dag ut och dag in och det enda som dyker upp är övervärderade importbilar utan någonsomhelst historik. Det är väl det mest troliga :(
co
1.144
coldhex
BMW M135i
det låter som du hamnat i det berömda leta-bil-träsket alternativt drogen :-)

känner igen mig i ditt resonemang.
Gemini__
Tycker inte du ska köpa bilen då du låter väldigt tveksam. Då utbudet är stort, om än något klurigt att hitta en pärla, tycker jag du ska hitta en som du fastnar för direkt. Även om det kan ta ett tag, men under tiden sjunker priserna ytterligare. Vem vet, du kanske snart hittar en faceliftad version som nästan snuddar vid de priser du vill betala. Lycka till.

Mvh:
Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
E38 är väl den mest välbyggda BMWen överhuvudtaget efter 1995 och mera "bil" för pengarna kan man inte få, men det finns tydligen mycket buskar som man bör undvika. En väldokumenterad välservad faceliftad 99-01 är nog den bästa valet och man bör nog ta tid på sig, men vill man ha en bil i många år så är nog E38 ett utmärkt val speciellt om man servar och skruvar själv.. Är tveksam att underhållskostnaden skulle skilja nåt nämnvärt på E38/E39. E39 är ju mera "körbart rolig" inte bara en cruiser

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.