AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.630

Ska det vara undertryck i tanken? BWM 850

Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Har nyligen blivit med 850 och har hunnit tanka den några gånger. Noterar att det pyser varje gång jag skruvar upp tanklocket. Känns konstigt att det ska vara undertryck i systemet. Borde ju sitta avluftning någonstans. Någon som vet/kan?

/AGW
ne
111
necesse
M550i xDrive -18
850 CSI -94

har noterat samma sak, vet inte vad det betyder, men är lika intresserad som dig att veta svaret ! någon som vet ?

Pär
Samma fenomen finns på vissa Japanska bilar med utan att det är något fel på dom iaf utan tanken är den att utan syre brinner/exploderar det inte..
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Nja, håller inte riktigt med om syrespåret. Finns det ingen avluftning borde det vara svårt att tanka, dessutom måste det ju in luft för att motorn ska få sin soppa. Har svårt att tänka mig att det sitter en regulator (undertrycksventil) för att hålla "rätt" undertryck i systemet.

/AGW
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Har samma fenomen på min Audi Coupé från 1990, har ett rent helvete när det skall fulltankas, får småtanka i 10 minuter för att ens försöka fylla den vilket jag inte lyckas med. Pyser rätt fint om man inte öppnat på länge.

Känns som något har gått snett med luftningen helt enkelt?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det brukar sitta en ventil till tankavluftningen som jag läst har krånglat på någon 7-seriebil. Resultatet kan bli att tanken sugs ihop. Leta på realoem på tankavluftningen den som orkar ;)
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Instämmer med Anders-72. Har för mig jag har läst om tankar som skrynklar ihop sig av undertrycket.

Ska alltså inte vara så! Byt ventilen omedelbums.

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Jodå! det finns en returventil till tankavluftningen som är kopplad via kolfiltret till fria luften, fel i den kretsen kan orsaka både under och övertryck i tanken. Om det är mycket undertryck så sliter det onödigt på bränslepumparna och, som tidigare inlägg pekar på, "att tanken sugs ihop".

Kolla gärna hela avlfuftnings-slingan, inte bara ventilen.

Sten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.