AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.927

Trög ny växellåda

ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Hej, jag har en 525i E60 -07. För en månad sen på BMW verkstad har bytt växellåda eftersom var någon knackning från föra.
Knackningar är borta men nu är trög att växla, trean och fyran är värst. När man växlar känns som koppling är inte helt nedtryckt. Kontaktade verkstad men dom säger att man kan ingenting göra, växellåda måste slitas och att jag återkommer om halvt år om problemet blir kvar. Vet någon om det är sant, känns väldigt dåligt för en bil som kostade nästan halv million.
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Inga svar från någon, men det värkar som en standar fel på många Bmw-arr.
Det är bara underligt att min föra växellåda har växlads väl lätt.
Från Saab 9-5,Audi A6, BMW som jag har ägt i sita åren, altt är samma skit.
I princip samtliga nya BMW:ar jag köpt har haft trög växelåda till att börja med och det är helt i sin ordning.
BMWs växellådor är något trögare än andra bilars även när den är inkörd.
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Clubsport, tack för svaret. Få se om det blir bättre senare, jag har ändå garanti på växellåda.
Tycker att BMW skulle titta i Audi växellåda, verkligen fin växling har deras bilar.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Vill nog inte hålla med om att nya BMW har "tröga" växellådor, det som kan kännas trögt är nog inte de problem som edo redogör för. För mig känns frågan från edo som att det inte gjort ett riktigt jobb, jag förutsätter att det är BMW som gjort jobbet o ingen hobbymek. Att detta skulle inträffat efter det att BMW gjort ett "garantijobb" som jag förutsätter det är låter helt obegripligt i mina öron.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Tommy, som jag har skrivit ovan är allt sant. BMW verkstad har bytt växellåda under garanti.
Bilen var under garanti och varför skulle jag greja med bilen själv då.
Det är problem med själva inväxling, trean och fyran är värst. Oavsett om bilen är varm eller kall.
Kan inte hitta rätt ord men känns som koppling är inte helt nedtryckt. BMW Verkstad säger att växellåda är ny och måste slitas. Efter två månader märker jag inte skillnad, varken bättre eller sämre.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Senaste nya BMW-bilen jag körde hade gått elva mil. 3-serie -09 och den växellådan var inte anmärkningsvärt trög alls. Kan det vara nåt problem med kopplingen, antingen är den utsliten eller att nåt hände vid växellådsbytet?

Mvh Johan
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Kopplingen är också ny, som Grelle misstänker tror jag också att har nått hänt med växellådsbyte.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
edo34, min far hade en 3-serie med liknande problem. På den kom man (efter 2 kopplingspaket, 2 växellådor och en kardanaxel) fram till att splinsen i kopplingen inte var ordentligt uppsmorda. Resultatet var att kopplingen helt enkelt inte frikopplade helt. Kopplingen smordes upp och växellådan kändes som en dröm! Men det tog ett år... Förtroendet för märkesverkstaden och deras kompetens fick sig en törn kan man säga.

Låter som om din verkstad inte är direkt tillmötesgående. Åk till en annan verkstad och be dem provköra samt ge dig ett utlåtande. Du behöver ju inte tala om att lådan är nytt. Ställ hellre en "dum" fråga: Känns lite konstigt, ska det vara så?
Fortsätter din ordinarie verkstad krångla kan du be dem presentera fabrikens toleranser på "trögheten/funktionen" i växellådan. Att hålla på och tjafsa om deras personliga tyckande och tänkande är helt uppåt väggarna. Det är ju en märkesverkstad!

En högst personlig tanke: Det är då själva f-n vad man ska behöva lirka med en del märkesverkstäder för att produkten ska fungera som fabriken har tänkt.
Eller?
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Tack Mikael, tror också att felet ligger i själva kopplingen. Jag ska försöka med andra verkstad och se vad dom säger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.