AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
54.231

Någon som vet något om denna M3 e46?

Sida 2 av 4
pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
Kommer inte att fortsätta en menings lös diskussion, utan hänvisar till mitt tidigare inlägg. Tackar iallafall för att du inte köpte utan att det blev jag.

MVH
//Patrick

Ps. har du lite koll på läget så görs inte en Inspektion II förrens vid 10000 mil.
En inspektion II brukar, på en M3:a, ske mellan 7500-9000 mil i de flesta fallen. Eftersom den inte går blint på körsträcka, utan på förbrukad bensin (dvs. hur bilen körts). Om den tidigare ägaren bara kört lugnt vilket inte är helt otroligt med tanke på åldern så skulle jag gissa på att insp. II borde göras runt 8500 mil...

Grattis till en grymt fin bil till ett riktigt bra pris!!

M.V.H
Dennis
Inspektion II görs när tillräcklig mängd bensin förbrukats. Beror helt på hur bilen har blivit körd. De flesta jag sett gör inspektionen vid 7 till 8000 mil. Men kan variera kraftigt.
DennisH var lite snabbare :D
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

He He...koll på läget ja.....:-)

Hej,
fråga angående bilen som peddan & patrick_set refererar till, en svensksåld M3 E46 med c:a 7000 mil som jag tolkar diskussionerna, borde inte denna bil omfattats av BMW 3 års/8000 mil fri service? Om så är fallet, får man ett kvitto när man gjort exempelvis en olje inspektion? Den är ju gratis?
Ägde själv tidigare en sv.såld 323Ci E46 som jag köpte begagnad. Säljaren hade inga kvitton från de 3 servicear som gjorts men jag kollade med BMW åf, och det var inga problem (stämplad bok fanns även). Säljaren sa att iom att det var gratis service så varför ska man få ett kvitto. Däremot hade han kvitto från då en elhiss strulat, så då uppfattade jag honom som ärlig.

Någon med erfarenhet från att ha ägt en nyare BMW som omfattas/omfattats av fri service kanske kan klarlägga det hela?

Mikael
Jag hade en 325:a-01. Den köpte jag 2005 av en auk. bmw handlare. Då var det fri service i 2 år eller 5000 mil som gällde då jag köpte begagnat. Jag fick inga "kvitton" när jag servade. Utan ett papper på vad som gjorts med signatur av mekanikern samt en stämpel i boken.

F.ö är bilen som diskuteras här en 02:a, vilket gör att 3 års gränsen redan passert. Det är altså antingen 3 år eller 8000 mil beroende på vilket som uppnås först. Så en bil som rullat 7000 mil på 6 år har följdaktligen ingen fri service kvar att nyttja...

M.V.H
Dennis
pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
Det med förbrukad bensin var nytt för mig, verkar ju iofs rätt smart!!

Service gubben sa att det var 2500 mils intervall och det står i färdatorn när man startar att det är 1100km kvar til oilservice. Bilen har nu gått 69XX mil. Det tolkade jag som att Insp II görs vid 10000 mil.

Men man lär ju sig så länge man lever!!

MVH
//Patrick
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

patrick: den går efter förbrukat bränsle och ska vid normalkörning motsvara ca. 2500 mil. Kör du mycket i stan eller på annat sätt har en högre förbrukning så blir din serviceintervall kortare. På motsvarande sätt kan en långpendlare få en längre serviceintervall.

___
//Ulf
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

hm, ja nästan alla M3 E46 brukar vilja ha service mellan 1500-2000 mil eftersom de drar i snitt MINST 1.3/mil, ska man komma 2500 mil så får man nog ligga i 100 på motorvägen nonstop på sexans växel....:-)

Mvh.
pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
Peddan : Ok, förutom leveransservice så är den servad vid ca 2500 mill och 44XX mil.

Var nere i garaget idag och andades in lite nybils doft och passade på att kolla färddatorn. Har gått 69XX mil och det är 1200 km kvar till oljeservice. Om jag tolkar det rätt så har han nog då bara (nästan) legat på 6an i 100km/h på motorväg.

Att hitta en gubbkörd M3a tror jag är rätt ovanligt.

MVH
//Patrick
Visa användare
26
Jim Vesterholm
Bmw M3 E46 -03 svensksåld 1 ägare
Audi Urquattro -85 nyskick 1 ägare
Audi S4 B5 Avant -01 sv-såld 2 ägare
patrick_set.

jag var personligen mkt sugen på att köpa den där M3:an, utan å tveka verkar den hur fin som helst. Grattis till en fin bil.

Då var det bara leta efter nästa sv-sålda M3 som blir till salu som är i lika bra skick även fast det kan vara svårt :)
pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
Jim Vesterholm :

Ja tack så mycket, är mycket nöjd. Surt att man bara får ställa in i garaget direkt pch inte köra på 4 mån.

Ps : Allt är till salu till rätt pris!
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Patrik här verkar vara en till det närmaste likadan bil med utr samt mil som din, tänkte om du ville se å jämföra :)
Länk

pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
Ja den den är ju nästan identisk!!

Hur många olika grå metallic finns det till M3?

Min ser ljusare ut men det kan ju vara bilden också.

Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
patrik_set: varför säger du inte att det är du som säljer bilen? luktar nått skummt bakom knuten här..

pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
Johan:

haha, kul att se hur fort det blir skriverier har på forumet!!

Tja, för övrigt så är det inget skummt förutom att det är två st krockade m3 or som dom har svetsat ihop till en. Inga problem förutom att du får styra imot när du skall hålla rak kurs....??

Skämt o sido ordning iklassen!

Alla mina bilar är alltid till salu för rätt peng..

Fast den ser lite ljusare ut))))

pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
DennisH :

Är det du som har din 05a till salu?

Riktigt fin isåfall!

Skojjar du eller? Är det din bil eller inte?

Allt stämmer ju in, du skriver att din har gått 69XX mil.
I annonsen är det 6950mil.

Du skriver att framdäcken var nya michelin och bakdäcken var 25% men du pruta 5000kr på det.
I annonsen står det att det är nya Michelin framdäck samt 30% bakdäck.

Det står att du har 1200km kvar till service.
I annonsen står det att du bokat tid för service, säljes nyservad.

Den har grå skinn inredning, som din också har, samma stereo som din med.
Samt svenksåld som din, samma fälgar, samma färg..
Lite för många likheter va? Samt att du med verkar bo i Göteborg.
Och i annonsen så står det att bilen finns i GBG.

Hmm...
Jag menar, ja skiter i vilket, men skumt att påstå att det inte är du om det nu är det.. ? Men de finns ju många som vill tjäna en slant på sina bilaffärer.

Tyvärr lite dåliga tider för det nuförtiden, speciellt på sånna här bilar.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.