|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
ja tänkte köpa en bmw c:a 80 mil härifrån på en vanlig bilfirma. ja skulle ordna fram ett arbetsgivarintyg för lånet, men det kommer dröja nån vecka till. så om ja ville va säker på o få bilen skulle ja låsa den med 2 tusenlappar, killen på firman gav mig ett kontonummer. vågar man då (även om det är en bilfirma) bara sätta in dessa 2 lappar (alternativt hela handpenningen) på hans kontonummer? ska det gå till på det viset?? känns lite osäkert även om det nu är en riktig bilfirma. tänk om man blir blåst ändå? man vill ju ha nån form av kvitto liksom.. samarbetet med lånet sen är ju med gemoneybank, ska handpenningen samt min låspenning egentligen gå via dom för att det ska bli korrekt betalt? /Nicke | |
DMZ |
Nej, du skall sätta in pengarna på mitt konto istället;-) Skämt åsido, men vad du än gör, så sätt ej in några pengar på försäljarens privata konto. "ALDRIG I LIVET" (känn Dig totalblåååst) Om du skall betala handpenning, så be dem då att skicka över en faktura på aktuellt belopp till ett kontonr som är direkt kopplat till företaget. Det bör även framgå vilka återbetalningsvillkor som gäller ifall du ej genomför köpet. Bara så du vet, så är det nog ganska så ovanligt att begära att få bilen LÅST;-) Då visar du ditt intresse fullt ut. Skulle ej förvåna mig om de plötsligt får in högre bud än vad det står på prislappen;-) |
DMZ |
Enl konsumentköplagen har Du rätt att reservera bilen under en veckas tid (utan att erlägga handpenning) Gäller hos auktoriserade handlare. |
DMZ |
Läste lite mera ingående, ser nu att Ge-Moneybank är inblandade? Kolla noga vad den "EFFEKTIVA RÄNTAN" är på ditt ev, billån, törs nog gissa på 25-40% detta blir SVINDYRT. Låna istället hos din bank, är du med i facket? så brukar de fixa mkt billiga medlemslån med låg ränta samt utan ansökningsavgifter,mm. |
|
hmm. detta låter klokt det du säger. jo dom är i samarbete me gemoneybank! jag ska kolla upp det där med medlemslån i facket.. ja står på ifmetall nu. om inte annat direkt med lånet genom min bank sen. tack för tipsen. ja låter nog som sagt bli o sätta in något över huvetaget innan ja har en ordentlig faktura på allt.. kände på mig att det var lite osäkert annars. |
|
J.B |
Ett tipps kan ju vara att prata med Banken (EN VANLIG BANK MED NORMAL RÄNTA ) och göra klart med ett lån , men som inte börjar betalas på förän du bestämer dig för att köpa något , då har du pengarna klar och kan i lugn o ro kika ut vad du vill ha utan att känna stress för att fixa fram pengar .... J.B Länk |
DMZ |
Tror även att det kan vara bättre att välja en bilhandlare på din egen ort. Ofta så blir det tyvärr fel på salubilen, på ett eller annat sätt, firman kanske då kräver att få åtgärda felen i den egna verkstaden. Då är det nog ej så kul att pendla 160 mil tur & retur;-) Dessutom går väl bara soppan på närmare 1,500:- Vad är det som gör denna BMW du sett, så speciell? Vad är det för BMW modell? mil, utr, pris,mm? |
|
ringde igen o kolla me snubben. något i stil me detta svammel fick ja fram.. skulle han skicka en faktura skulle företaget förlora äganderätten på bilen o så "gick det inte till alltså".. han sa att normalt betalar man 2k för o "hålla" bilen. men ja tänker nog göra som så att ja helt enkelt lånar det jag behöver av min bank först. o väntar på att snubben skickar köpeavtalet så att allt me 3mån-garanti o annat är i sin ordning innan ja skriver på. o betalar helt enkelt hela beloppet för bilen då vid leveransen. |
|
J.B |
Är det en större seriös handlare gör det inget om det blir fel på bilen ,,, köppte en BMW 40 mil hemifrån (BMW handlare) ,,fick lite småtrul och det fixade BMW handlaren på orten av och dom delade upp det .. Så det skall inte vara några problem .. Sen är väll inte två tusen mycket i handpening , se till att det skrivs ett riktigt kvitto som han skickar dig sen betalar du in handpeningen om bilen och kvittot käns väldigt extra för dig J.B Länk |
|
DMZ: GE Money Bank har bilkrediter också, inte bara Blancolån. Det är Blancolånen som har de höga räntorna, inte bilkrediterna. Antar att det är en bilkredit i det här fallet. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
DMZ |
nplus: Har du sett bilen ännu? Har du provkört och undersökt densamma? Om det är en tidig E46:a, så finns det viss risk för rostangrepp. Skulle själv undvika E46 innan 2004. from 2004 ingår det hela 12 års rostskyddsgaranti. Vilket lär behövas om det är en E46:a du fatnat för? UNDVIK E46:or tillverkade innan 2004. |
|
du gissa rätt på att det är en e46 som gäller.. o det blir nog den tidiga modellen i vilket fall ändå.. har inte hur mkt cash som helst nu :) å andra sidan köper ja den inte om den inte är helt rostfri, dyker det sen upp nåt får man bara se till o åtgärda det i tid.. så priset blir någorlunda godtagbart.. även om det i regel är dyrt o laga rost. |
|
DMZ |
nplus: Kolla först historiken på bilen, vad som är utbytt på rostskyddsgarantin,mm. Tidiga E46:or har även många andra barnsjukdomar. Ett tips är att du M-testar bilen innan MRF garantin går ut. Törs man fråga om årsmodell? milantal & pris..samt om det är en 330 eller 325? |
| Posta gärna en länk till bilen, någon kanske har historik om den! | |
DMZ |
nplus: Börjar möjligen bilfirmans namn med: EURO??? |
|
den ja va sugen på först vet ja inte hur det blir med nu. om den ens kommer o va kvar när ja fått lånet insatt. ja gör så att ja låter bli att förhasta mig o väntar o ser va som kommer ut medans ja ändå har alla pengar o betala på en gång sen.. men ja letar efter en e46 330 specifikt.. finns inte så överflödigt många av dom.. o ja vill försöka o inte spräcka 130tusen gränsen. |
|
DMZ |
nplus: Om du väntar några månader, så kan du säkert köpa loss en 330, E46, 2004 för dessa 130.000:- E46 orna och andra dyra modeller formligen rasar ned i pris. Den nyare E90 modellen (2006) visserligen 325, fanns nyligen till salu på Blocket för otroligt billiga 140.000:- vill minnas att den ej heller hade gått så mkt De skyhöga priserna som säljarna begär i dagsläget, kommer ej att gälla längre fram på vårkanten. Detta gäller framförallt gamla E46:or. |
|
jo det låter faktiskt som en idé o vänta lite.. samtidigt är det ju våren man längtar till när man får smälla på sina skinande 18tums fälgar o sen varva på ordentligt utan o riskera o köra ihjäl sig på nåt halt underlag.. men sen brottas man ju med tålamodet o vänta också.. :) |
|
|
Om du sätter in 2.000 kr så kommer du med största sannolikhet att förlora dem om du sedan inte köper bilen pga att den inte uppfyller dina krav, tex rost eller annat. Är du helt övertygad om att du vill ha bilen så låter 2000 rimligt som handpenning för att hålla bilen "nån vecka". |
|
|
Jag har aldrig varit med om att jag fått betala för att reservera en bil. __ Min bil: Länk |
|
DMZ |
Samma sak för mig, det har aldrig kostat något att reservera en bil under en veckas tid. Det skulle vara mkt intressant att få höra vem bilfirman är? med en försäljare som vill ha in "handpenningen" på sitt PRIVATA bankkonto? Tycker detta låter lite illavarslande.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.