|
|
|
|---|---|
|
Jag har en bmw 330ix och skulle upp till föräldrarna över jul och på vägen dit mötte jag en älg på vägen och jag tvärbromsade och fick sladd. Bilen hamnade på sidan men jag vred av tändningen så fort jag kunde. Det tog ca 10 min innan vi fick bilen på alla hjul igen, men saken är nu att den startar inte efter det? Motorn går runt men den vill inte tända. Det slog inte bilen så hårt eftersom det var mycket snö. Det var en kompis som sa att det kunde vara en säkring eller nått som bryter om alla hjulen är i luften, för att skydda så motorn inte går utan olja. Är det nån som har nån idè på vad det kan va? Tacksam för svar. | |
|
Ok tack för svaret men jag får inte riktigt reda på hur jag får bort spärren så att ja kan starta bilen...ingen mer som har erfarenhet av de här?? Gott nytt år allihop!! |
|
| brukar finnas en sorts "säkring" som löser ut när bilen voltar för att bryta strömmen till bränslepumpen. vet inte vart den sitter på din bil men försök att hitta den å återställ den. kan stå i instruktionsboken. | |
| På min 330 så sitter det en del säkringar bak vid batteriet, har du tittat på dom? (och dom övriga) Annars så skulle jag nog ringa en BMW v-stad. | |
| Ok ja ska kolla de men de är fan -20 här och bilen står ca 40 km hemifrån :), men ja får väl pälsa på mig och ta en sväng dit. Får ja inte igång den får ja väl ringa försäkringsbolaget och betala dom 10000 för självrisken :S | |
|
Testa och koppla bort batteriet 10-15 minuter, kanske någon tiltsensor har hängt sig och återgår vid omstart. Löste krockkuddarna ut? |
|
|
Ja har prövat med att koppla bort batteriet, men de hjälper inte. Nej krockkuddarna löste aldrig ut... men man kanske kan gå genom diagnosuttaget och kolla om det är nån felkod?? |
|
|
Det där är lite lurigt, man måste skilja på krocksensor och kraschsensor Krocksensorerna känner av om du krockar och löser ut airbag, kraschsensorn däremot känner av plötslig lägesförändring av fordonet, en krasch helt enkelt, och då kommer bla stöm till bränslepump att brytas Båda två går i vilket fall via kraschmodulen Ford Scorpio (Sierra?) hade en säkerhetsbrytare som satt i vä(?) tröskel, en bekant råkade ut för liknande grej som du för ett antal år sen och fick rådet att ta en planka och slå till på tröskeln (eller opm det nu var bakstammen) Han var ju oerhört undrande till på vilket sätt detta skulle hjälpa.. Gör det ! sa man bara.. sen startade skrället. |
|
|
Ja de lät ju lite lurigt, men jag får väl ta mig ett varv runt bilen och klappa till trösklarna :) . Annars får ja bita i det sura äpplet å betala självrisken så har ja iaf det problemet ur världen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.