|
|
|
|---|---|
|
Med Luftmängdmätare inklopplad. När bilen rullar under 30 km/tim så är allt normalt. När bilen rullar över 35-40 vid tex urkoppling och släppt gas så kan den gå ner och lägga av, eller så går den ner och håller på lägga av för att gå upp på normal varv igen, detta kan vara 2-3 ggr till den stabiliserar sig. När man kör 110 km/t och man kopplar ut och släpper gasen så går den ner och lägger av direkt nästan alltid. När jag kopplar ur luftmängdmätaren så är allt normalt, dvs inga problem. Kan nämnas att jag har öppet filter och effektavgassystem. Jag har bytt luftmängdmätaren nyligen och på diagnosen så komma LMM up som ett fel och katalysator värde. BMW vill göra en djupare felsökning, dom sa något om någon lufttempgivare ?, vid frågan om det kunde vara Vanos så sa dom att det inte var det för då skulle den lägga upp det som fel, eller så skulle bilen ha samma problem med luftmängdmätaren urkopplad. Kan någon komma med lite goda råd ? Det är inga större problem med jätte irreterande. | |
|
Vad har du för LMM hus eftersom du kör ÖPPET filter? Visa med bild hur det ser ut. Har du gallret framför LMM huset kvar och konan? Lufttempgivaren sitter inbyggd i LMM på dessa modeller alltså snackar han på BMW i nattmössan. Ditt problem ligger kanske i att mjukvaran till bilen(om den är chippad) är anpassad för beteende utan LMM, och nu när du kopplar in den så är det "fel" mjukvara för detta. S54 är mycket känslig med LMM och mjukvaran till motorn. |
|
|
Hej ! Tack för svar. Jag vet inte om den är chippad, någon information om det finns inte. Har svårt med det här med datorer, hur kan jag skicka bild till dig Lotec ? Det jag vet och har fått information om är Short Ram Air KN samt att den har supersprint avgas. Mvh |
|
|
Det jag också vet är att föregående ägare också har åkt utan LMM i nästan 2,5 år, och att detta problem har varit i många år, om man kollar på servicehistorik. Spolar,stift och kamaxelgivare är också nyligen bytta. Som sagt bilen har inga bekymmer när LMM är urkopplad. Vad göra ? bilder kan jag skicka i vilket fall. Vänligen. J Mvh |
|
|
Så här säger diagnosen när motorlampa tänds efter ca 60-80 mil. Under dessa mil spökar den när man släpper gas vid hastigheter över 30, även när man tex kör 110, högsta växel, när man sedan nästan har 1 % gaspådrag så kan den börja smårycka lite, "jätte lite" men det känns om man är medveten om det. Diagnos. 41 Signal luftmassemätare. Fel uppstått vid 1. För lågt värde (obdII-kod P0102) 175 Bränslesystem diagnos Cy l4-6 Registrerat som fel 4 i felminnet. Feltyp uppstått vid 1. Blandning för mager vid delbelast. (OBD-kod: P0175) 178 Katalysatorkonvertering cyl 1-3 Registrerat som fel 3 i felminnet. Feltyp uppstått 1. Gränsvärde överskridit (OBDII kod: P0420) Pga detta byttes LMM, men problemet kvarstår. Mvh |
|
|
En sak till: När bilen är kall på morgon så spökar den inte när man släpper gasen, så fort den börjar gå upp lite i temp så kommer problemet. Kan det bero på att den är chippad och med LMM inkopplad så blir bränsleblandningen för mager ? Skall man utgå¨från att den är chippad och koppla ut LMM ? Skall man låta testa bilen om den är chippad istället ? eller Skall man koppla ur LMM och Mappa bilen utan LMM ? Mvh |
|
|
Hmm många frågor :) Man kan iaf säga så här --> Om du kan köra utan LMM och bilen fungerar BRA då är troligtvis din DME omproggad. Har testat koppla ur LMM på flera M3 E46 och då tänds motorlampan och bilen går jättedåligt. Men vad det inte du som hade den M3an som hade annat insug och körde utan LMM? |
|
|
Jo det var jag. Jag har ett specialbeställt (enligt förra ägare ) från USA ett Chort Ram Air Kit från KN. Nu har jag tagit kort om du vill se. När jag kopplar ut LMM så tänds motorampan, men bilen går perfekt. Inget krångel någonstans, kallt som varmt. Vad tycker du, du verkar ju veta vad du talar om, känns bra. Koppla ur LMM igen och utgå från att det är ändrad programvara ? Köra med tänd lampa eller ta bort lampan. Vart kan jag skicka bilder ? Mvh |
|
|
Vad gäller prestanda, så tycker jag mig inte känna någon märkbar skillnad. Nu har jag inte testat så hårt heller, men lite. Mvh |
|
|
maila till Rafko@hotmail.com, ta av öppna filtret och fotta in där oxo så man ser om alla saker finns kvar. Mvh Rafko |
|
|
Var till BMW idag. På orginal luftburken sitter LMM instoppad på röret ovanför utan insats osv. Lika som på min fast jag har KN insugrör. När jag åkte hem så drog jag bort kabel till LMM. Bilen gick jämnt och fint över hela registret, inga konsigheter alls. Varvstoppet gick in på 8000 varv. Bilen känns också starkare från botten utan LMM inkopplad. Det negativa var att motorlampan började lysa igen så fort kabeln var urdragen. Vad tror ni ? Kan bilen vara chippad och att inte LMM skall vara inkopplad ? När går varvstoppet in på chippade bilar ? Väligen |
|
|
Så här ska ett korrekt K&N kit se ut. Länk Ditt har inte konan eller gallret, efter de bilderna jag såg |
|
|
Ja Något nät före har jag inte. Kan det få denna effekt då man släpper gas, eller ryckande på lågvarv vid körning (rycker ej på tomgång) ? Hur får man tag på nätet, köper man det av KN eller BMW ? Väligen |
|
|
Det skall tydligen inte vara nät på denna. se:Länk |
|
|
Bmw i Uppsala misstänker att det kan behöva laddas i ny mjukvara i styrboxen. DEM någonting hette den, jag har tyvärr glömt, 3 bokstäver var det i alla fall ? Är det här ett garanti arbete ? Jag har sett nåot om det här på någon annan tråd. |
|
|
Nu har jag hittat felet. Jag tog ungens gammla byxor, klippte sönder och stoppade i luftintagshålet i grillen och från spoilern. Och bilen går felfritt !!! Luftintagsröret från spoiler och från griller går rakt mot KN filtret. Jag har ju tyckt att problemen har ökat med hastigheten, så jag testade idag. Felfritt och drog mindre bensin, inga problem heller med acceleration. Den verkar ha fått för mycket luft. |
|
|
Som det låter så ska man kanske förlita sig på bmws konstruktörer och hålla sig till original prylarna, allting är ju redan optimerat för sakerna som sitter där ifrån början.. Känns väll kanske inte som en höjdare att man ska behöva täta luftintagen med byxor för att motorn ska gå bra med det öppna filtret.. Jag hade satt dit originaldelarna! |
|
|
aha. Kan för mycket luft göra att bilen går dåligt... Jag hade exakt samma fel som på din men med en 328 e46 och det var vevaxelgivaren. Men då kanske det hade lagt nån fel kod. Annars så håller jag med bmw. Kör mjukvara uppdatering till dme och kolla. Jonas M-power |
|
|
Nu var det härmed byxorna bara ett test när jag testade min teori !!! Nu är det ombyggt och fungerar perfekt. Men visst ,jag håller med, det är bra med original också, men har man hört ljudet vd ett gaspådrag, så vill man inte vara utan. |
|
|
Jonas 320. Problemet var inte för mycket luft, utan störningen bestod av luftström in mot insugningsrör där LMM sitter öppet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.