AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.079

blixtrande tändspolar 325:a

Sida 3 av 3
_I
90
_InSane_
Bmw 328 Touring - 98:a
efter lite forskning igår så har jag nu märkt följande, 3:ans spole tänder inte ordentligt och ibland inte alls.

drog ut kontakten under tomgång på 3:ans och bilen gick likadant på tomgång, varva upp och bilen går skit.

koppla tillbaka den och går detsamma på tomgång men renare (som normalt) vid varvning.

någon som vet hur mycket ström det ska skickas till kontakterna och om någon vet vad det är som styr att det ska skickas den mängd ström till respektive kontakt ?

är det boxen som styr det ? börjar bli lite filur över detta då jag testa med vad jag trodde då en fungerande box.

kan det vara boxen i alla fall ??

En till sak som hände, jag kolla alla kontakter runt om i motorn och smörjde upp dom med electronic cleaning spray coh montera tillbaka, efter det så har min instrumentering slutat att fungera, inga bensin, varv, hastighet eller temperatur visas, alla ligger på botten. likaså mätarinstlällningen och tripen är släckt, färddatorn indikerar några konstiga hyroglyfer..

nån som vet vilken kontakt det kan vara som jag kanske har missat att koppla tillbaka eller kanske rent av glappar efter rengöringen ?
ska kolla upp det igen närmare helgen.

önskas svar snabbt =) och tummen upp för ett bra forum !!!
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Denna tråd börjar bli oäverskådlig, jag orkar inte läsa igenom allt. Det vore prima om du kunde sammanfatta felet, symptomen och de lösningarna du provat. Då skulle nog fler orka engagera sig =)
_I
90
_InSane_
har ju skrivit allt i början och efter alla rekommendtioner så har tråden växt mer och efter alla felsökningar.

men visst sammanfattar igen.

----------------------------------------------------------------------------------------

bilen går ojämt, misständer ibland och ibland går den rent.
tändspolarna uppmätt av firma och visar inga konstigheter alls.

2 tillfällen har bil komptestas och visa ena gången normalt och andra gången sämre, kunde bero på att ena cylinder spolar rent cylinder med bensin då den inte tänder och kompen visar galet nånting. (fatta inte så mycket av killen prata om) men men..

felkoder utlästa och inga koder lagrade.

testat annan box samma fel, sprayat ordentligt med startgas överallt och ingenting händer, kollat slangar vakum slangar givare och kontaker.

efter vad jag märkte igår så visade det sig att spolen nr 3 inte verkar vilja tända ordentligt, märkte alltså ingen skillnad efter jag koppla ur och i den under tomgång, men märkte dock stor skillnad vid varvning då oxå vid ur och inkopplat.

räcker detta eller har jag missat nå ??
Har inte läst hela tråden, men har du kollat att det inte är fel på någon av insprutarna? Det talas mycket om tändspolar hit och dit samt kompression... är dessa saker nu ok så bör du även kolla insprutarna också. Något kan ju ha påverkat en el. flera insprutare så de fått felaktigt flöde och/eller sprutbild.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
flashg, du menar spridare? "Injector" hehe, jo en kass sådan tror jag resulterade i detta för mig:
Länk

Ett flödestest alternativt köpa en från skroten och prova byta ut en efter en hade inte skadat hehe.

_I
90
_InSane_
ska testa med att byta spridaren och se om det kan ge resultat..
återkommer med svar..
_I
90
_InSane_
spridaren byt samma sak..

jag misstänker el tillförslen till spolen på treans ?
vart skickas den signalen ifrån ?
tänkte ska mäta upp alla i morgon när bilen står på tomgång den borde ju ge ut lika till alla förrutom 3ans cylinder dock men men..

förslag ??
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag tycker det låter som att gnistan slår över i toppen. Har du provat byta plats på spolarna?
_I
90
_InSane_
jepp t.o.m isolera dom med vulktejp eller vad det heter..
man kan ibland se en gnista på 3:ans spole att den misständer mot toppen.

jag tror den ger för mycket ström ibland alternativ för lite oxå..
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
_InSane_ Har du testat att helt enkelt skaffa en beggad och koppla in? Slår det gnistor så är det fel på den oavsett mätningarna?

He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag förutsätter att du bytt stift också ? =) Blir moståndet för högt i stiften måste gnistan hitta någon annan stans att slå över... Då blir det gärna i toppen.

Jag tror inte det har något med elboxar eller strömstyrka på gnistan att göra, det låter väldigt långsökt.
_I
90
_InSane_
har testat andra spolar samma sak.
byt stift samma sak..

därav min teori att den överslår i spänningen eller nå..
_I
90
_InSane_
mätte upp alla kontakter alla likadan.. =/

nånting med spolen alternativ stiftena men hur ?? trots byten =??

blir grå hårig på detta..
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tändmodulen, testat en annan sådan? (Inte DME boxen jag menar)

_I
90
_InSane_
tändmoulen ??
vart sitter den då ?
_I
90
_InSane_
inte ger väl en defekt tändmodul ut en felkod ?
_I
90
_InSane_
bumpar lite..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.