AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.080

blixtrande tändspolar 325:a

Sida 2 av 3
Har du kollat om 6:an har sämre komp än övriga burkar?

Testa också att ta en startkabel mellan motor och chassie för att utelsuta dålig jord.
_I
90
_InSane_
Bmw 328 Touring - 98:a
komp i alla cylindrar är gjord och visade inga som helst konstigheter.
jordning har ajg oxå funderat på men har nå oxå mätt upp alal spolarna.
En spole visade sig vara i dåligt skick, ska byta den idag och se vad som händer.
_I
90
_InSane_
byt spole och samma sak igen, verstaden misstänke tändstiftena =/ låter långsökt då problemet var innan oxå sen inskaffa jag nya stift efter det och samma problem var kvar.

vilka märken är rekommenderat till e36 325:a ?
hörde bland annat att Champion skulle vara bra, nån annan som kan yttra sig ?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Kör med NGK BKR6EK, De som säljs av BMW och om man tittar runt lite på Autopower så har folk inget annat än gott att säga om de. Bytae själv till dessa ett par dagar sedan, perfekta tändvärden, inga konstigheter.

_I
90
_InSane_
Ska iväg och köpa stift nu på en gång och testa, verkar ju lurt... =/
med tanke på nya tändspolar, inga lagrade felkoder etc..

återkommer med besked.
_I
90
_InSane_
Andra stift monterad samma sak.
lämna in den nu för felsökning, fick till svars att brända ventiler är orsaken till den dåliga gången ?
är det verkligen möjligt ?
den går ju bra ibland och stundvis går den skit..
borde den inte gå dåligt hela tiden ?
han menar även på att 2 cylindrar har sämre komp än andra oxå i samband med felsökningen.

tycker det låter långsökt borde inte bilen gå dåligt hela tiden med dom felen han påstår, alltså dålig komp och brända ventiler ?

Behöver svar snabbt vore tacksam för det =)

Mvh peter.
Ki
123
Kimze
E61 525i -05
Om det är dåligt komp i två cylindrar och och du har brända ventiler borde din bil gå dåligt hela tiden enligt mig.
Jag har haft en bränd ventil på en av mina gamla bilar och den gick riktigt dåligt.

Vad har du för komp värden?
_I
90
_InSane_
den 3 cylinder var värst han mena på 4kg i den burken.
ringde Bmw verkstaden nu oxå och fick till svars att kolla fjädrarna till kamen och kolla så dom är hela, kan orsaka sådana fel..

samt testa en annan lmm, men det borde ju indikera på lmm om den vore dålig tycker man..

men men riva av ikväll och kolla fjädrarna en gång..
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
(orkade inte läsa igenom hela tråden :P) Men provat byta "tändrören"? De orsakade överslag och otyg i min trots att de "såg" fräscha ut.
_I
90
_InSane_
har isolerat med sk vulktejp gav ingen skillnad.
_I
90
_InSane_
tillägga att jag har testat med andra spolar med nya rör på dom ingen skillnad heller.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Snart är det väl bara boxen kvar. Det var den som spökade på min när den gick på fem.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ehm, en styrbox kan väl ändå inte orsaka att man får 4kg komp på en cylinder :P Ventiler låter rimligt. Dock är det lite motsägelsefullt om den går bra ibland, med bra menar du helt rent?

min uppförde sig sådär som du beskriver, var 2 tändspolar som var trasiga samt en knäckt ventil på 6e cylindern...kostnad blev 12 000 från bmw...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Mixim: Nej men jag fick uppfattningen att han inte riktigt tror på att det är dålig komp iom att han testat den och den inte visat på några konstigheter.
Att testa med en annan box bör ju dessutom vara billigare än att renovera upp motorn. Han kanske till och med har någon kompis eller bekant med lika motor/box.

///BMW - Was sonst!
_I
90
_InSane_
Hej och tack för alla ledtrådar och tips.
jag var inne på boxen jag med faktiskt förr.
ska kolla upp den omgående när tiden finns till.

Hörde även runt som jag skrev tidigare om fjädrarna till kamarna kunde ha hoppat ur alternativ gått sönder, för det styr ju ventilerna och kan ge dålig gång, jaja fattar inte detta ska riva av och kolla under helgen, alternativ riva av hela topen och renovera upp den.

men först boxen. =)
ös på med mer om ni kommer på nå..
_I
90
_InSane_
boxen testad samma sak..
då är den historian ur världen..

nästa steg riva toppen ? och kolla igenom alla ventiler ?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej. jag renoverade min topp när den gick varm på grund av vattenpumpen.. de var inget fel på toppen. komtestad och ligger mellan 11 - 10,5 nu tror jag.

kollade allt där och de va helt ok, toppen renoverades (alla packningar, planing) och innan har den misstänt lite när man gasat till och den är påväg ner i varv.
och den missar på samma sätt nu.

är det så din misständer? eller är det lite då och då när du kör vanligt också?
läste hela tråden men fick inte klart för mig helt hur din missar.

bytte också 6:ans spole (begagnad) för ett tag sen. och de hjälpte lite.
när man varmkört ordentligt (3-4h) och det är ganska varmt ute slutar den missa helt.

(min m52)

BMW ownz
_I
90
_InSane_
på tomgång kan man höra ibland hur den misständer på en cylinder, när man kör bilen normalt (mycket fint) känns inget konstigt alls.

kör man lite hårdare och ibland gaspådrag vid ex omkörningarna osv så märker man hur en cylinder dör ut helt och oftas hoppar den mellan 5 och 6 cylindrar väldigt snabbt, alltså om man jämför i sekunder så kan den första sekunden gå på 5 och andra på 6 och tredje tillbaka på 5 osv..

har märkt att min går lite bättre då den är helt kall, men det är inte så mycket märkbar skillnad egentligen, men kanske bra att veta.
_I
90
_InSane_
bar för att jag skrev att bilen gick bättre kall som varm så ändrades det idag =)
bilen går likadant oavsett motortemperatur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.