AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.078

blixtrande tändspolar 325:a

Sida 1 av 3
_I
90
_InSane_
Bmw 328 Touring - 98:a
har dykt upp ett konstigt problem för mig, har sökt så gott jag kunnat men inte funnit nå i samma kategori...

bilen gick bra innan (logiskt) men men nu går den inte riktigt 100%.
det börja med att bilen tveka vid gaspådrag och överhuvudtaget.

misstänkte stiftena på en gång så jag inhandla nya platina stift (dyrt)
bilen går nu på alla 6 igen men misständer ytterst lite fortfarande.

kollade upp alla spolar och isolera med vulktejp (tror jag det heter)
vart lite bättre men upptäckte att det blixtrar från 6:ans cylinder, misstänkte då knas med spolen, byte ut den mot en fungerande, samma sak, byte den igen mot en till fungerande samma sak..
skifta med andra spolar i min motor och det spelar ingen roll vilken man tar 6:ans cylinder blixtrar varje spole ? varför ?

en till sak jag tyckte var lite konstigt var att bilen innan stift bytet la av och en ( glömt lampor på efter avstängning) ljud dök upp från motorn, hitta en liten rund sak under luftburken mot insuget som lät som själva den, upphörde då man stängde av motorn och starta om på nytt bara..
är det nånting att bry sig om ?

kanske ska tilläga att bilen är i orginalt skick, inget öppet filter och etc.

har kopplat ut LMM under tomgång och märker att bilen går i nödläge, kan LMM vara trasig ändå ?

bilen gick även lite bättre efter inject cleaner samt 1 liter K-sprit.
tankar ren 95okt.
har inte kollat bränsle filtret men den kan knappast orsaka blixterna, men kan i för sig orsaka tvekningarna under körning, men först vill jag bli fri blixtrande spolar.

någon med ett bra svar till mig ?

Mvh Peter.
_I
90
_InSane_
någon ? =/
J.B
Tändkablarna , tändhatten ,,,,

J.B

Länk
J.B
Lite för snabb ,,,kolla jorningen till spolarna om det är det ,, verkar ju lite mysko då du provar med en fungerande ,,men samma fel uppstår ! ,,

J.B

Länk
_I
90
_InSane_
jordningen fundera jag oxå kring lite grann, visst ska det vara 2 flätor ?
ska det vara nå mer jordning kring där eller bara dom två ?
min gamla 325a hade exakt dessa problem....bmw satte deras speciella manik och testade alla 6 spolar samtidigt, bytte dom felaktiga och den gick kalas efter det.
J.B
Du har ju något knas endera med spolarna eller jordning, kanske nån isolering , spricka ,,går ju att ohm mäta spolarna om du vet värdet , men jag tror inte en bmw verkstad tar så hutlöst för att kolla upp det där åt dig .
Vet tyvär inte hur det skall vara på din bil ang jorningen ..

Eller om du har tur att känna någon bra mek på en bmw verkstad som säkerligen vart med om det där tidigare och kan ge tipps ..

Det löste sig ju för HandsfreE , så gör det säkert för dig oxå ..

J.B

Länk
blixtrar det cm långt vid spolen så har du förmodligen problem med kabeln och tändhatten vid stiften med avbrott någonstans - tändkablarna är bland det första man skall byta om man har tändbekymmer - prova att ta loss tändstiftet och försäkra att tändstiftet ligger mot jord så skall du se gnista i tändstiftet när motorn går på resten av cylindrarna - har du inte det och det fortsätter att blixtra vid tändspolen så har du definitivt problem med kabeln.

_I
90
_InSane_
kollade upp spolarnas tändrör när jag byte stift och dom såg bra ut dvs inte dålig eller nå..
ska kolla upp jordningen idag samt byta alla 6 st spolarna och se om problemet kvarstår.

återkommer...

Gott nytt år allesammans under tiden !!! =)
J.B
Ta en koll på tändkablarna ,,ett kabelbrott ser du inte visuelt ,, kablarna kan Se bra ut , men har dålig ledningsförmånga ev brott ... , men går att mäta . samma med tändhattarna ..tänkte tändkablar är väll billigare att börja med än tändspolarna ..
Lycka till .

J.B

Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Prova att byta plats på sexans och någon annan cylinders tändstift.

///BMW - Was sonst!
_I
90
_InSane_
J.B: det har oxå slagit mig, men vart köper man såna kablar ?
kolla snabbt under mekonomens menyer men finner inget sådant där.

johanE: menar du stiftena dom är nya och har gått max 10mil. platina stift.
spolarna har jag skiftat hit och dit samma sak..
även testat andra fungerande spolar som vi vet funkar..
börja tro på det J.b skrev ja att det kan vara nå brott i kabel eller så..

Mer förslag.. mer förslag.. !! =)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Tänkte du kunde prova det för att utesluta att det nya stiftet är dåligt.

///BMW - Was sonst!
_I
90
_InSane_
oki sant =)
ska testa det =)
J.B
Nytt År ..
Tänkablar bore väll Mekonomen ha ,,, de flest biltillbehörs firmor har tänkablar , om inte specifikt till något bilmärke så är det bara mäta varje kabels längd o köpa lösa ..

J.B

Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Alla ni som föreslår "tändkablar"..

Det är ganska dumt att försöka ge råd om något som man inte ens har elementär kunskap om hur det fungerar. För om ni nånsin ens SETT tändsystemet på en M50 så borde ni ju lagt märke till att tändkablar saknas, spolarna sitter skruvade i topplocket direkt ovanpå stiften...
J.B
Synd att du inte kom med dina kunskaper tidigare då ..

Dom som ger föslag försöker kanske bara hjälpa till med tipps ,,,du kanske har något som kan hjälpa han på vägen ?

J.B

Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Han har redan fått det enda raka rådet - att låta BMW-folk mäta upp samtliga spolar. För det är fel på någon/några av dem!
_I
90
_InSane_
tja alla har fått lite olika tips och förslag jag ska testa på att göra men det får vänta lite nu fick inbrott i bilen häromdagen och försäkringsbolaget vile titta på den i morgon, som det kanske verkar löser dom in bilen för dom skada mer än vad dom stal för, jävla idioter :@ ( ursäktan franskan ) men blir så jäkla sur när man inte får ha saker i fred..

återkommer med svar..
_I
90
_InSane_
väcker upp min gamla tråd, försäkringsbolaget valde att laga upp bilen iställe men problemet kvarstår, bilen står dock på verkstaden, bad om en felsökning nu efter vad det kan vara, dom har hållt på med bilen i 2 dagar men fortfarande inte funnit felet =/ skumt..

hade en tanke bara om just allt försäkringsbolaget har kostat på bilen, dvs ganska så mycket därför jag vart lite brydd över att dom skulle laga upp den, men är det nånting man kan ta ut i värde av när man säljer bilen i framtiden ?
_I
90
_InSane_
felkoderna utläst på bilen, likamed inga koder alls =/
problemet kvarstår. verkstads killen misstänkte en tändspole, men jag tvivlar på det då jag har skiftat alal spolar tidigare och det är lik förbannat 6:e cylinder som misständer ibland.

skulle få ett närmare besked senare idag om detta.
återkomemr med svar om inte någon annan kan komma med förslag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.