|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bakdiff läcker lite olja. Det läcker där kardanen kommer in i diffen. Det sitter väll en o-ring där eller. Någon mer som har haft det problemet? Är det lätt att byta, kan någon berätta lite enkelt om någon har gjort det. Samt vad ska man ha för olja sen att fylla på med? | |
|
Nu är detta ingen m5 diff men typ där läcker det på min. [URL=Länk [URL=Länk |
|
| Denna länken funkar nog: <a href="Länk src="Länk border="0" alt="Image Hosted by ImageShack.us"/></a><br/><a href="Länk src="Länk border="0"></a> | |
|
Varför går det inte ända ett inlägg? Är iaf Den andra länken i förra inlägget ni ska klicka på. |
|
|
Det borde funka med en tillsats som får packningen att svälla och förhoppningsvis täta igen, Omega har en dyr rackare - men den brukar funka och är dryg, finns hos Mekonomen/Meca/Autoexperten m.fl. Mvh |
|
|
Ok, för den är svår att byta eller? För om det inte är det så byter jag hällre. Tänkte på när man fyller på. Det är ju två pluggar. Ska man fylla tills det rinner över i den övre pluggen eller? Ska den stå plant när man gör det eller |
|
| Häll inte någon tillsats i diffen för då är risken stor att diffbromsen kommer att sluta funka som den ska.Det sitter packboxar där den läcker så byt dom så blir det bra. | |
|
2002tii: Har svårt att tro att diffbromsen skulle paja helt - det behövs ju bara 3% (att överfylla kan nog skapa problem däremot), men det korrekta sättet är förstås att byta packboxen. Bmw89: Vet faktiskt inte hur svårt det är att byta packboxen - men jag antar att kardanen måste lossas, ring runt och kolla vad bytet kostar. RealOEM har överskådliga bilder: Länk Omega 917 heter produkten: Länk Mvh |
|
|
Hörde att den ska tydligen vara svår att byta. får tydligen ta ner diffen och plocka isär hela. samt shimsa om å grejer. Stämmer det eller? Blir nog till att lämna in isf. Någon som vet vad det kan kosta på ett ungefär (någon som har haft samma problem) |
|
| Det är inte konstigare än på vilken diff som helst, bort med kardan, märk mutter och bult med körnslag så du kan återspänna muttern till exakt samma läge igen, ta bort mutter o medbringaren, dra ur packboxen, knacka dit den nya och återmontera medbringare och mutter till rätt läge och montera kardan... klart! Krävs en del uppfinningsrikedom eller dyra specialverktyg till vissa moment men det är inga konstigheter med bytet... | |
|
Tack Tozzy, Vilken mutter ska jag mäska upp? den stora som man lossar på för att få bort "biten" som packboxen sitter på eller? Går det bara dra ut den utan att det hänger med andra grejer eller? Är det splines typ då eller som en drivaxel som går in i en växellåda. Till sist vad menar du med medbringare? |
|
|
När du tar bort kardanen så sitter det en hylsa med fläns trädd på splines över pinionaxeln som går in i diffen. Denna fläns måste tas bort och det görs genom att lossa en stor mutter som sitter inne i flänsen på pinionaxeln. Märk därför upp flänsens och mutterns läge på pinionaxeln. Sen lirkar du ut packboxen utan att repa/skada tätningsytan i diffhuset eller ytan på pinionaxeln, knackar i den nya infettade/oljade packboxen rakt och fint, stor hylsa så du knackar jämt på hela ytan rekommenderas. Sen tillbaka med fläns i rätt läge och på med mutern och dra till rätt märkning. Helst drar du till rätt moment med momentnyckel. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Med medbringaren menar jag den delen som kardanen skruvas fast i, den sitter påskjuten med splines på ingående axeln i diffen. Denna sitter med en stor mutter som ska märkas så den kommer tillbaka till samma läge. Jag kollade i BMW's verkstadshandbok och där nämner dom inget om momentdragning vid packboxbyte utan man ska märka muttern och återmontera muttern i samma läge som innan. Därefter ska man låsa muttern med en låsplåt, som du nog ska köpa en ny när du köper packboxen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.