|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej.. För ett tag sedan började min 95- e36 328 ticka väldigt högt.. På bara några dagar gick det från ett lätt tickande till gammal diesel. Jag körde den ganska hårt med. Kollade oljenivån och den var okej, när jag märke att den började ticka mer. Har försökt lyssna i motorn, (skruvmejsel mot örat), men jag kunde inte identifiera ljudet. Men när jag hissar upp bilen så låter det väldigt högt/tydligt i framkant under motorn. Vad kan det vara för fel tro? Slitna lyftare? Sliten cam? kass vanos? Några andra tips? Blir ett litet vinter projekt att renovera motorn:) MvH: WerPa | |
| Följer tickandet med varvtalet,eller är det bara ett ständigt tickande oavsett varvtal? | |
|
Lite olika, ibland följer den med till kanske 1500 ibland 3000rpm. Om jag kör på tex en 70väg och stannar, så tickar den en stund, om motorn får stå på tomgång så avtar tickande efter en stund, 5-10min. Den tickar bara när motorn är varm. Snackade med en mekaniker, han trodde det kunde vara spelutjämnaren? (vad är det?), han var en MB mekaniker, kanske inte samma på BmW. Tycker detta är skumt. |
|
|
Har märkt att den har börjat dricka lite olja.. Får göra ett komp test.. Men ingen som har någon teori ang tickande??? |
|
|
Svårt att svara på när man inte hört eller sett bilen, åk till nån erfaren verkstad och be dem lyssna. Var det länge sedan oljan + filter byttes? Att det börjar ticka när motorn blir varm borde tyda på att oljan har för låg varmviskocitet, prova Mobil 1 5W-50 eventuellt... Mvh |
|
|
Den motorn skall inte behöva en 5w-50 för bli tyst från tickande. Men håller fullständigt med om att tolka ljud över nätet är näst intill omöjligt.. Hmm..du säger att den låter som starkast framtill under ifrån?! Där har du ju kedjan å så,men den ska inte ge ifrån sig ett tickande ljud om den börjar bli slapp,mer ett rassel-ljud i så fall. Vet inte vad du kör på för olja idag men...jag skulle iaf börja i den änden att göra en motorskölj för att försöka rengöra ev skräp i oljekanaler som gör att trycket inte kan bli 100% som kan leda till att den då ger ifrån sig ett tickande ljud. Och sen slänga i Valvoline synpower 5w-40 olja,den har aldrig gjort mig besviken. Säger inte att detta är någon lösning,men det kan vara...är bara för att börja i någon ända. Nu sa du ju i frösej att du upplevde ljudet som starkast under....men tycker iaf det kan vara ett försök...eller är det någon som motsäger detta förslag? |
|
|
Kom på här efteråt att det som motstrider denna teori här ovanför är ju att den tydligen blir tyst/tystare när den fått stå på tomgång ett tag,då är ju trycket lägre och borde alltså inte ticka mindre då... Men jag skulle i vilket fall iaf börja där...om det inte skulle hjälpa vet du ju iaf att du har en ren/renare motor :-) |
|
DMZ |
Werpa: Symptomen kom väl först efter att du kört bilen extremt hårt med ordentliga urvarvningar,mm? Skulle gissa på att någonting brustit i motorn, det är mkt lätt att förstöra en motor med höga urvarvningar i kombination med t,ex en gammal uttjänt motorolja. Samt om man börjar varva ur innan motorn är helt genomvarm. |
|
Hej.. DMZ. Varm var den eftersom jag hade varigt ute och kört säker 2-3timmar innan jag hittade en rolig (Svängande) 90 väg i skogen. Körde inte extremt hårt, utan drog på lite på rak sträckorn. Haas: Idag bytte jag olja +filter. Började med en rengörings burk från micro, märket kommer inte ihåg nu, kan kolla sedan. Bytte olja, till en castroll 5W-40 olja, som jag hade. Hjälpte inget. |
|
DMZ |
Det finns en sorts motorolja som förorsakar div, tickande samt knackande ljud från motorn. Kommer dessvärre ej ihåg tillverkaren? Men oljan heter delvis Magnatech. Den oljan bör man nog om möjligt undvika. |
|
Jag tror att Castol gör magnatech, en grön flaska ? Denna olja använde förra ägaren.. |
|
DMZ |
Om du söker på: Magnatech, så kan du få läsa om oljud & tickande ventiler. |
| magnatech är inte en riktig helsyntet. Det är en förfinad mineralolja eller liknande. Meningslös | |
|
Men jag tror inte det var Magnatech oljan som orsakade mitt problem.. |
|
DMZ |
Varför inte? den är ju enl uppgift en mineralolja (ej helsyntet) vill minnas att mineraloljor löser upp div, avlagringar i motorn. Hade inte den förra ägaren använt Magnatech? |
|
Jo han hade använt sådan olja.. Men jag hade haft bilen ungefär 1månad innan detta inträffade. Men om det nu är oljans fel, vad kan man göra, för att slippa tickandet? |
|
DMZ |
Men det kanske var Magnatech i motorn, när tickandet började höras? Eller hade du bytt motoroljan innan? Annars går det bra att dölja div, mekaniska slitageljud med en annan värme-viskositet på oljan, tex: 10*60 Dock inget att rekommendera under vinterhalvåret då oljan är lite för tjock när den är kall. Kanske bättre med en 5*50 (på vintern) Har själv kört med TWS 10*60 (innan jag bytte ut den slitna kammen) den var knäpptyst med 10*60. Med vanlig motorolja lät den som en diesel. |
|
Tack för svaren.. Ska köpa ny olja, får bli en 10*60. Men det blir att riva ner toppen och byta lyftarna och inspektera kammarna mm. Ingen som vet vart man kan hitta billiga lyftare. Där jag kollade ville dom ha strax under 5k för alla. |
|
| Tycker inte du skall slå i en 10W-60 olja i den motorn. Allra helst inte nu på vintern då den har högre kallviskositet. Kör i så fall en med högre varmviskositet som DMZ föreslår. (5W-50) | |
|
Okey, får bli en 5*50W. Ingen som har tips vart man kan köpa billiga lyftare? |
|
DMZ |
werpa: Satsa gärna på Valvolines Synpower 5*50 den har utmärkta ljuddämpande egenskaper. Har själv testat den under flera års tid. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.