AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.738

Baslåda/Subwoofer i E39

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Hej!
Är åter i tankar på att sätta in en baslåda i en E39 touring. Tidigare höll jag på att köpa en MDS låda (10") för att placera under passagerarsätet, men där får ingenting plats så projektet ställdes in. Nu undrar jag om det finns någon bra möjlighet att sätta lådan ovanför batteriet i sidofacket? I så fall skulle motsvarande MDS-låda passa där och hur montera på bästa sätt?
(Finns det en annan kombination Sub+bas som är lämpligare och ännu mindre så är det ju en fördel bara ljudet blir bättre än idag)

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag gjorde en egen sluten låda med en 8" JBL i och satt ovanför batteriet. I klädseln gjorde jag ett hål och satte i ett galler. Det blev tillräckligt bra ljud i bilen.
Jag har också en E39T. Själv kör jag med en phoenix gold Octane ZR 10" högtalare.
Den trivs bra i en liten sluten låda vilket är en förutsättning när du ska montera den bak i sidofackets utrymme.
Jag köpte först två jbl power 8:or men gillade inte ljudet i dem i 10 liters slutna lådor.
När jag bytte till PG Octane ZR 10:an blev det rejält med tryck och den spelar riktigt bra. Har faktiskt två ZR 10:or, tanken var att montera en i vardera sidofack. Provade i lite olika lådor, 12, 15 och 20 liters slutna per element och en 60 liters basreflex låda med båda elementen i. Den jag föredrog var faktiskt den minsta 12 liters slutna lådan.
Jag skippade även planen att använda bägge två då en räcker mer än väl för mig :)
Så nu kör jag med en sluten låda på ca 12 liter monterad i sidofacket över batteri boxen.
Det enda som är viktigt är att den får lite effekt. 200watt per talspole (dubbla 4 ohms spolar) och du kommer att bli riktigt nöjd.

Skulle klart rekomendera dig att försöka få tag på en PG ZR10:a begagnat, du brukar få dem för strax under 1000 lappen. eller köra på en ny PG rsd 10:a som brukar ligga runt 1500kr ny.

We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Finns det någon som har bildr, mått och andra tips vad gäller bygge av baslåda till touring. Vill ha så som heddan99 har. I befintligt fack, så det inte inskränker på bagageutrymmet.
Gärna en inköpslista på vad jag behöver köpa.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag med!
Fast jag monterar den hellre på vänster sida (har ej cd-växlare) så att jag kan ha lite bra att ha grejer ovanför batteriet.
Något klass D-slutsteg vore bra att gömma under lastgolvet.
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jag har just byggt klart en låda i vänster sidopanel. Gjuten i glasfiber (3 pkt glasfiberväv + 3 l polyester från B**tema). Bruttovolym 15 liter. I den har jag monterat en JL 8W3v3-4 (långt namn...) som ska klara sig på 8,5 l sluten och 9,9 l portad. Håller på och laborera med nettovolym och portlängd just nu. Slutsteget fick plats under täckluckan framför reservhjulsbaljan, precis bakom baksätet. Där finns ett utrymme där 35*22*6 cm steg fick plats. Kylfläkt rekommenderas...
ma
7.450
marin849
Spännande! Bilder!!! :)
Vilken stereo har du? Hur har du kopplat in sub-förstärkaren?
gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Har den vanliga business-CD:n. Kopplar in stärkaren med hög-till-lågnivå-omvandlare. Hade jag haft högnivå på steget hade jag använt den istället.
ma
7.450
marin849
Har du gjort något åt de urusla högtalarna i taket?
Var gick du på kablarna?

Många frågor, jag vet, men du råkar ha samma bil som jag...
gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Har bara bytt högtalarna i framdörrarna än så länge (Infinity). Kabeldragningen kvarstår, men troligtvis gör jag likadant som i min gamla 318 touring; hög-lågnivåadaptern framme vid stereon och lågnivåkabel via mittkonsollen. Eftersom jag skaffade en Dension Icelink också behöver jag inte heller klippa i originalkablaget, utan gör hela inkopplingen via den adaptern. Busenkelt att återställa...
Har ju också buisness cdn original i min e39 touring, dvs ingen lågnivå utgång. Så hur funkar det med en adapter?

kan man sätta adaptern bak? så man slipper in bakom cdn.
kopplas den från högtalarkablarna?

hade tänkt att ha steget bara till en sub ej till resten av högtalarna

Du kan sätta adaptern där bak. Men du kommer att behöva få ned lågnivå kablarna ifrån taket till stället du har slutstegen monterade. Gissar att det är ungegär lika mycket jobb att dra ned kablar ifrån taket som att dra dem ifrån mittkonsolen.

Här är en bild på en installation med två tior i sidorna och hans installationstråd
.
Länk

Länk
ma
7.450
marin849
Frågan är var kablarna går upp till taket. Smidigaste måste vara att hugga dom nånstans på vägen...
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Förvisso kan det vara kul att bygga själv, men du vet väl att BMW har en originalbaslåda som man sätter i facket ovenför batteriet?

Länk
ma
7.450
marin849
Jo förvisso, men fungerar den tillsammans med min vanliga "Business CD"? Det står ju att den kräver tillval 677 eller 676 (HiFi-ljud).
Jag tycker det verkar finnas bättre (större) utrymme på vänster sida eftersom jag inte har någon CD-växlare.
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Mmm... Jo, men sätter man ett extra steg (för det måste du väl göra ändå?) bör det ju inte vara några konstigheter. Å andra sidan har du en poäng i att sätta den på vänstersidan om du inte har växlaren, för då antar jag att du inte har så mycket alls i det facket.

Hursomhelst tänkte jag bara påpeka det. Många vet nämligen att sedanen har en baslåda som man sätter under hatthyllan men det verkar som om inte lika många vet att det som sagt även finns en till touringen.
ma
7.450
marin849
Exakt, i högerfacket har jag en underhållsladdare (som går på motorvärmaren) och lite annat smått och gott. :)

En på jobbet som tidigare jobbat med bilstereo menade att man kan plasta en låda som använder allt utrymme i vänsterfacket. Det tycker jag verkar bra. Och sen om jag får tag i en extra sidoklädsel på nån skrot så kan jag göra ett snyggt hål i den och spara originalklädseln/locket oberört. Perfekt! :)
Jag tänkte sätta en klass D-förstärkare i utrymmet mellan lastgolvet och reservhjulsbaljan, eller nånstans i baljan. Den lär inte utveckla så mycket värme (eller så får jag försöka avleda värmen till karossen på nåt sätt).
Men det får nog bli när det är lite varmare ute...

Orginal baslådan verkar inte vara så billig. För det priset är det nog bättre att gå till en bilstereo affär eller båtbyggare och be dem plasta en egen låda och köpa en 10" sub som har bra parametrar för en väldigt liten sluten låda.

Håller också med att om man inte har CD-växlare så är det bättre att ta vänstra sidan så att man kan få ut lite mer volym. Det är inte många liter på högra sidan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.