|
|
|
|---|---|
|
Upplever att min 523 med M52 motor tar längre tid på sig att bli varm än min 740 M62 V8? Är det så att V8an blir varm snabbare eller är termostaten i 523an lite trött? __________ | |
|
Jag tyckte med att v8 blev snabbare varmare än 6cyl motorerna. Sedan hade jag också en sån där grej på 540 som gjorde att värmen kunde behållas längre tror att det heter Latentvarmeackumulator. Ni får rätta mig om jag har fel men tror att bmw v8 har mycket högre arbetstemp för kylvätskan och att trycket är högre i systemet. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Har också märkt att min nuvarande 540:i blir varm betydligt snabbare än min gamla 523:a. Så du har nog ingen dålig termostat på din 523:a. Hälsn gagge |
|
|
Där är ju fler kilowatt i motorn på en 540 än en 523 , därför blir 540 fortare varm. mvh stefan |
|
|
Men V8an har ju större volym på kylsystemet, och ungefär samma trimmningsgrad/litereffekt som en 523. Vad jag vet har inte min 740 latentvärmeackumulator. För att utesluta termostaten får jag väl byta på 523an, kan inte skada den kan ju suttit där sen -99. Eller byta till en 540 :) __________ |
|
|
8 förbränningskaminer genererar mer värme än 6. Kylsystemets storlek är inte så intresset då det cirkulationen sker internt i motorn (stängd termostat) så länge motorn är kall. Det är först när motorn blivit varm som hela kylarsystemet kommer till användning. __ Min bil: Länk |
|
|
är termostaten kass dvs har stannat i öppet läge kommer motorn att gå under vad som är normal arbtemp när du kör med konstant fart på motorväg. __ Min bil: Länk |
|
|
Temperaturen står alltid perfekt kl12 oavsett stad/landsväg/motorväg. Kollade runt lite på reservdelar och det verkar som M52B25TÜ -99 har 97° och M62B44 -96 har 105° termostat. __________ |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
V8 är snabbare i uppvärmniing än 6an rätt iakttaget. Nått jag också noterade när jag böt bil. 528an var inte så där jättesnabb att får riktig go värme trots OK termostat. Gummans gamla 190E var betydligt bättre i det hänseendet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vart sitter egentligen temp mätaren ? Är det på samma ställe på alla bilar ? Tycker att min 325 tds börjar bli varm efter 1-2 kilometers körning trots minusgrader medans t. ex audi a6 2.5 tdi nästan aldrig blir varm ? Känns nästan som att det är "glädjemätare" på BMW:n |
|
|
TDS motorerna är väl gamla hederliga dieslar utan direktinsprutning, VAG's motorer är väl lite effektivare och eldar inte lika mycket för kråkorna. __________ |
|
|
Men hallå? Vad är det som är konstigt med detta? Det är ju helt normalt och följer all logik som finns! Säg för sakens skull att en kall V8 drar 2liter milen och en kall rak 6a drar 1.5liter milen... 1 liter bensin = 8.8kWh Alltså förbrukar V8an 17.6kWh medan 6an 13,2 kWh En normal vedkamin hemma är på 5-8kWh :) ungefär 30% av effekten omvandlas till rörelse, men resten blir värme... |
|
|
Weeman: Diesel utan direktinsprutning? Utvecka gärna tankegången lite där...) Tiden för uppvärmning beror allt på hur stor massa som skall värmas upp, mängd kylvätska, material i motorblock osv. Mycket av bränslet förbränns knappast allt vid kallstart/körning förta sträckan, mycket av värmen följer också med avgaserna ut osv. Det finns många variabler som kan påverka hur snabbt man känner värme inne i kupén. Småbilar/motorer kan ha långsammare kupévärme än stora och vice versa. Vissa dieslar har så "bra" verkningsgrad att spillvärmen inte räcker till för att få bra kupévärme, man måste ha tillsatsvärmare osv, och det gäller minst lika väl på en stor maskin som på en mindre. Som kuriosa i sammanhanget har det faktiskt tillverkats bilar utan konventionell kylare med kylfläkt osv. Forrrd hade en liten vagn (Taunus 12M) på 50-60 talet som endast använde kupévärmaren som kylelement. När man inte ville ha kupévärme så skickades varmluften ner under bilen. Man får inte vara dum...) FP |
|
|
TDS = virvelkammardiesel (med insprutning) Länk VAG TDI = direktinsprutning i förbränningsrummet Länk _______ |
|
|
Jag undrar om inte du får gå långt tillbaka för att hitta förkammardieslar i bilar. Bilderna i länken ovan ser mest ut som marindieslar. Kan inte säga när BMW började med direktinsprutning generellt, men på V8:orna kom det 1999. Jag är inte så jätteövertygad om att VAG skulle ligga före BMW i utvecklingen av personbilsdieslar. FP |
|
|
Folke: TDI tekniken på personbils sidan kom tidigt 1990 tal med VAG, PSA och BMW m.fl. hoppade inte på direkt insprutningen fören sent 1990tal Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
OK. Har inte studerat, men sett en del öppnade topplock från personbilsdieslar. MB kanske? Det var nog en god tid innan 1990 iaf, och spridaren stack iaf på dessa direkt in i förbränningsrummet. Med direktinsprutning tänker jag i första hand på alla förbränningsmotorer där man sprutar bränslet in i förbränningsrummet jämfört med t.ex bensinare där man sprutar i insugningsröret, antingen sent mot baksidan av ventilerna eller tidigt där förgasaren normalt sitter (satt). FP |
|
|
Folke: MBs OM60X (familj (med 4,5, eller 6 cyl) som debuterade 1984 i och med W124 och sitter i "allt" från MB är en förkammar diesel (indirekt insprutning) MEN på slutet (typ 1996-) kom den som direktinsprutad ( "bolt-on" konverterad s.a.s) För att sedan ersättas av CDi motorer med common rail teknik kring 1999 Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jaså så pass ändå. Vad trevligt, då har vi rett ut detta alldeles galant...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.