AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.658

Storservice på min 635a

Ja hej jag måste börja lura på vad som behövs när jag ska göra service på bilen. Iof några månader kvar men är ju säkert en del som ska bytas.

Motorolja/filter...quakerstate körde jag med förra gången och det verkar ju funka prima.

Tändstift...vilken sort? s38b36 är motorn.

Växellådsolja...vad för sort? Något mer man behöver tänka på...packningar?

Bensinfilter.

Kupefilter.

Ska modda om filterboxen så nu sitter det ett öppet filter så länge...KN dock.

Ny vattenpump ska inhandlas...det skorrar från den nuvarande så den är nog utsliten...vad behövs mera vid ett sånt byte?

Bakaxelolja?

Kör ni med glykol? eller ska jag använda enbart vatten?

Något jag glömt så är det bara att fylla i här i tråden. jag är ju bara en nybörjare men jag göra det rätt så tips på bra produkter är välkomnande!

Gott nytt år på er allihopa. mvh Fredrik

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tjena Fredrik!
Gott nytt och God fortsättning på dig!

Olja:
Quaker State fungerar bra,fortsätt du med den.
Tändstift:
Bosch Y6 DC sitter som original i S38B36.

Växellådsolja är jag inte så säker på,men kan du nog hitta här om du söker på inlägg.
Annars kan du kolla in på e34m5.se , har för mig att det ska stå där.

Öppet filter på en S38:a med LMM av glödgtrådsmodell är ingen hit.
I sådantfall var mycket varsam med oljan man sprutar på vid var rengöring av filter.(tenderar att brinna av då oljerester når glödgtråd)

Byter du olja i växellåda,är det ju bra ide att byta i bakaxel med.

Glykol ska givetvis blandas med i kylarvatten.

Kan kanske vara ide att byta spjälllägesgivar kontakt(potentiometern) med,brukar bytas vid inspektion2

Nolla inspektionslampa/serviceintervall

Kolla och ev byta ut rotor/fördelare + mäta upp samtliga tändkablar,för att se att de håller samma värden.(tenderar att bli oxider vid crimpningar och följd blir avoxiderat).

4 hjulinställning är bra att göra i mellanåt(inget måste)

Smörja upp bromsok och kolla belägg runt om

Byta bromsvätska helst vartannat år,då kondensbildning i bromsolja kan förekomma på gammal olja+ bilar som står halvårsvis.

Även servooljan kan ju bytas om den är gammal.
Vet inte om du har pentosin i din,då du ej har någon nivåreglering,men annars brukar M5E34 ha det.

Mvh Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Glömde en sak beträffande vattenpump.
Ny packning och möjligen viskos/slirkoppling till fläkten är bra att byta om den ej är helt ok.

Mvh Patrik
viskofläkten är ny=) nya fläktblad också då ett var av.

Bra punkter där Patrik...mycket jag inte har tänkt på...

Vad för glykol ska man ha? finns ju röd, blå osv...vad är skillnaden på dessa?

JO det där med öppet filter vet jag kan strula till det en del...men vet inte hur jag ska lösa det med boxen...det var så taffligt gjort innan, nästan skrattretande. ett plaströr från luftfilterboxen som var snittad och sen ditsatt med klamma direkt på lmm...hmm. Får snickra ihop en seriös box och dit med orginalfiltret igen,,,vet vad en lmm kan kosta..ingen rolig utgift och nu är ju min polerad..=)

Sugen på lite jobb sen Patrik? haha

God fortsättning till dig med=)
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Beträffande färg på glykol,så ska det inte spela så stor roll.
Finns två typer av glykol vad jag vet....etylenglykol och propylenglykol.
Men vanligast är grön propylenglykol.
Vad jag vet,är propylenglykolen mindre giftig,men etylenglykolen bättre.
Tror att endast propylenen får vara grön,men etylenen får vara i vilken färg som helst(förutom grön) och BMW M5 hade vad jag vet röd glykol.....dvs etylenglykol.

Mvh Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Sugen på jobb!!!??
Nja,hade garaget varit större,och med de rätta resurserna(läs smörjgrop alt lyft) så hade jag gärna hjälpt dig under en helg.
Nu är ju tyvärr garaget ockuperat av en annan 635:a,och kommer så att förbli fram till mitten av Mars eller början av Maj.!!
Laddar ju inför Mantorp Springbreak 2009-05-16!!!! =)

Mvh Patrik
Halloj!
Rekommendationer från Castrol till E24:an vad gäller växellåda o bakaxel:
Länk

Hadegutt under bilen :-)

/Magnus
Bostongurkan: Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tyvärr fungerar ej länken Magnus.
Dessutom är den bil som Fredrik äger, en 3 färgs bestyckad och M försedd bil.(trots att han ej nämner detta)
Dvs denna:
Länk
Länk
Länk
Länk

Mvh Patrik
Oki, ber om ursäkt.
Trodde nog att det bara var maskinen som var bytt!

Ny länk till Castrol: Länk

Har sedan absolut för mig att de olika glykolsorterna inte är blandbara med varandra. Rätta mig igen om jag har fel, men nån orsak till att det är olika färger borde det väl vara?!

/Magnus
Bostongurkan: Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Inget att be om ursäkt för...kunde väl inte du veta! =)
Mycket riktigt,har även jag hört att de olika medlena ej bör blandas(men tror personligen inte det har betydelse)
Olika färger.....kanske är till olika bilfabrikanter att föredra i estetisk mening!?(men kanske ej har större betydelse)
Har aldrig hört talas om tex att någon viss metall som gjutjärn eller aluminium,skulle vara känslig för någon särskild glykol.
Inte heller att någon vattenpump eller kylare skulle vara överkänslig mot endera!
Möjligen då att etylenen kanske skulle vara bättre mot ev klump/lagerbildning(typ "sockkring") då bilen är stillastående!??

Mvh Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Att glykol kan vara frätande på vissa material,är jag väl medveten om,men att den gröna snällare propylenglykolen tex då skulle vara sämre i ändamål för en sommarkörd entusiastbil,har jag svårt att tro.

Mvh Patrik
Okej då får det la slängas ihop en inköpslista på alles snart då.

lägger även till att jag ska låta någon justera ventilspelet och se över den biten, dock så låter det inget men är nog bra att kolla så det ser friskt ut.

jaha då det är maj den 16onde som gäller nästa år...lägger på minnet=) Vi måste ragga e24or Patrik!

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hej.
Vad gäller glykol har man hört mycket,men enda bil jag haft som inte tål fel sort är Range Rover där aluminiumen äts upp/fräts bort. För övrigt bytte jag en hel del aludetaljer vid min motoe renovering förra vintern. Flera vatten anslutningar hade fräts fort innifrån.Köper numer glykol hos BMW.
Ni som har en så trevlig bil med rätt motor bör nog hälla i rätt glykol.(det är ju även rostskydd för motorn)
Gott nytt år.

Mvh:Jonas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.