AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.658

Storservice på min 635a

Ja hej jag måste börja lura på vad som behövs när jag ska göra service på bilen. Iof några månader kvar men är ju säkert en del som ska bytas.

Motorolja/filter...quakerstate körde jag med förra gången och det verkar ju funka prima.

Tändstift...vilken sort? s38b36 är motorn.

Växellådsolja...vad för sort? Något mer man behöver tänka på...packningar?

Bensinfilter.

Kupefilter.

Ska modda om filterboxen så nu sitter det ett öppet filter så länge...KN dock.

Ny vattenpump ska inhandlas...det skorrar från den nuvarande så den är nog utsliten...vad behövs mera vid ett sånt byte?

Bakaxelolja?

Kör ni med glykol? eller ska jag använda enbart vatten?

Något jag glömt så är det bara att fylla i här i tråden. jag är ju bara en nybörjare men jag göra det rätt så tips på bra produkter är välkomnande!

Gott nytt år på er allihopa. mvh Fredrik

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tjena Fredrik!
Gott nytt och God fortsättning på dig!

Olja:
Quaker State fungerar bra,fortsätt du med den.
Tändstift:
Bosch Y6 DC sitter som original i S38B36.

Växellådsolja är jag inte så säker på,men kan du nog hitta här om du söker på inlägg.
Annars kan du kolla in på e34m5.se , har för mig att det ska stå där.

Öppet filter på en S38:a med LMM av glödgtrådsmodell är ingen hit.
I sådantfall var mycket varsam med oljan man sprutar på vid var rengöring av filter.(tenderar att brinna av då oljerester når glödgtråd)

Byter du olja i växellåda,är det ju bra ide att byta i bakaxel med.

Glykol ska givetvis blandas med i kylarvatten.

Kan kanske vara ide att byta spjälllägesgivar kontakt(potentiometern) med,brukar bytas vid inspektion2

Nolla inspektionslampa/serviceintervall