|
|
|
|---|---|
|
Tjoho! Har ett mindre roligt problem! Skall registrera min e30 som ombyggt fordon och har stött på ett problem som sagt. Ombyggt fordon = hela bromssystemet måste bytas ut och jag bygger på en 320 touring = solida skivbromsar bak och jag har valt att konvertera till ventilerade skivor. Jag har konverterat min bakvagn till 5bult med hjälp av m3 e30 nav men detta resulterar i att skivan kommer 4mm längre ut och nu har jag stora problem med att hitta bromsok som passar. Problemet är att bromsokhållaren tar i bromsskölden och jag har kapat skölden så mycket det går. Det är inte lönt att kapa mer för handbromsbeläggen ligger precis där bakom nu. Delar jag använder: -Standard e30 bärarmar -M3 E30 nav -328 e46 bromsskivor -Standard e30 handbromsdetaljer Bromsok jag prövat med: -Bakre M3 E36 3.0 -Främre e30 320/325 -Främre e34 535 -Bakre e34 540 Det jag har hört är att man skall använda sig av bakre 540 ok men jag förstår verkligen inte varför folk använder sig av så sällsynta ok? Dom är ju nästintill identiska i storlek och infästning med främre 320/325 bromsok? Dessutom tar dom också i bromsskölden/handbromsbackarna. Någon som har några idéer? :) VÄLDIGT tacksam för tips som bidrar till en lösning på problemet! :) | |
|
En sida som jag tycker är bra vid bromsfunderingar angående mått och utformning är denna: Länk Det finns mått på skivor, kolvstorlek och handbromsbackar. Om du tar ett framok och sätter det bak, tänk på att framoken har större kolv med tanke på "bromskraftsfördelningen". |
|
|
Desvärre gör sidan mig ingen nytta då dem inte skriver ut "offset" mellan skiva och infästning på bromsoken. Handbromsbackarna har jag inte något att välja på. Det är 16cm i diameter som gäller. De flesta BMW's har däremot 18cm. Det är inte enkelt att få "18cm diameter" handbromsbackar att lira med standard e30 bärarm, Hålet för handbromsvajern kommer halvt utanför bärarmen nämligen. Och jag är väl medveten om eventuell problematik med feldimensionade bromsok monterade. Men skivan är relativt stor så det är beräknat att svälja lite större än original. :] Överväger att köpa volvo 240 framok. Är 15mm mellan skivan och bromsokinfästning på dem. kanske kan räcka. skall mäta imorgon och sedan gå på skattjakt på skroten. :) |
|
|
passar inte orginal m3? det vore ju enklaste i så fall. 735 e32 har ju samma bakok som m3 e30 men annan hållare. /// Kristian |
|
|
Original m3 är jag osäker på om dom passar men jag tvivlar på det. att bygga en adapter är inget jag är rädd för som sådan men jag vill ogärna kapa och svetsa i bärarmen. M3 e30 och standard e30 verkar ha olika bärarmar eftersom m3 e36 ok passar bolton på m3e30 men inte på standard e30. Har nu prövat med Volvo 240 ok och dom går att modda dit men man får kapa bort original infästningsöglorna på bärarmen och svetsa dit sin egna adaptrar. Hittar jag inget vettigare så kommer detta bli min lösning tror jag. |
|
|
Vad har du för avstånd c-c mellan infästningarna på dina E30325-ok? Jag har mätt på mina M3E30-ok och avståndet c-c är 55mm. ///BMW - Was sonst! |
|
| Borde det inte funka med skivor och ok bak från en e30 325 ix touring då dessa har ventilerade skivor bak som standard. Bara att borra om hålbilden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.