|
|
|
|---|---|
|
God fortsättning alla BMWvänner! Inför stundade vår har ett visst sug efter nya fälgar framkommit till min E46:a (-04). Har hittat ett par som heter "Stjärneker 89" till en E90. Jag är helrudis på fälgdimensioner och får därför ta kontakt med er sakkunniga. Tror ni att dessa passar? Vad jag har utläst är det enbart ET som skiljer sig, då tidigare nämnda fälgarna har lägre ETnummer. (-7) Vore tacksam för snabbt svar, då det ska handlas fälg snarast:) Gott nytt år allesammans, hoppas vi ses på träffar under -09! Bästa hälsningar/Peter | |
|
7mm lägre ET gör att hjulen hamnar 7mm längre ut (14mm större spårvidd). Styrgeometrin påverkas och du kan få problem med "orolig" spårning. |
|
|
Tack för ditt svar, Anders! Jag misstänkte att det skulle kunna vara på det sättet. Vet du/någon om det kan medföra ojämnt slitage på däcken som följd också? Får försöka förhandla med säljaren och kolla om jag får provköra däcken en runda.. Ha det bra! Mvh/Peter |
|
| Med korrekt hjulinställning borde det inte innebära ojämnt slitage tycker jag. | |
|
Det är nog till och med så, att ET skiljer 10-12 mm beroende på fälgbredd och annat. Det är i mesta laget för att det ska bli riktigt bra - framför allt styrkänslan drabbas, och det kan bli ganska 'slagigt' när man kör på ojämnheter. Det finns också viss risk för sneddragning i ratten vid kraftiga inbromsningar, särskilt på ojämnt underlag. Fundera också över vilka däck som sitter på fälgarna. E90 har 'punkteringsfria' s.k. RFT-däck (RunFlat Technology). Dessa däck är inte trevliga ens på E90 - de är tunga, stötiga, bullriga, spårkänsliga och har högt rullmotstånd. Mitt råd blir att du letar rätt på fälgar med rätt mått för E46, även om just Radialeker 89 är jäkligt snygga (har dom på min E92). |
|
|
Halloj, Tack för era svar, det är superhyggligt av er! Har numera fått en lite klarare bild, så jag ska ta mig en funderare på vad det blir för fälgar. De fälgarna, Radialeker 89 såldes innan jag hann svara. Annonsen låg inne en kort stund. Tråkigt, eftersom de hade ca 5 mm vinterdäck kvar och min avsikt var att byta nu och sen i vår köpa helt nya sommardäck. Priset på fälgarna och däck var 3000kr, dessutom väldigt nära där jag bor. Lite synd att jag var upptagen just då, men det går fler tåg.... Gott nytt år! Bästa hälsningar/Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.