|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 328 -00 där jag hör ett varierande ljud från AC, tror jag :) Först trodde jag att det var från automatlådan men det är det inte. Svårt att beskriva ljudet men ett vinande ljud som ändrar sig i tonläge. Det hörs mest på låga motorvarv och försvinner när man stänger av AC. Ibland försvinner det.. även fast AC är på. Att jag trodde att det kom från automat lådan beror på att man hör ljudet som mest när man saktar in och automatlådan växlar ner, det låter nästan lite "hydraliskt" om ni förtår vad jag menar :) men som sagt det försvinner när jag stänger av AC:n. //Johan | |
|
Hej! Jag har samma problem med min e46:a där det finns ett lustigt ljud från kupéfläkten. Låter som en fågels kvittrande eller som om något skrapar emot varandra. Även ett litet susande ljud hörs, dessa ljud uppkom i samband med oljeservicen tror jag. Hoppas någon kan svara vad det kan vara för fel och om det är ngt att oroa sig över? /Pierre |
|
|
Hej! Om det är kvittrande ljud från fläkten är det bara att smörja lagren till fläkten. Det är lite pyssel att komma åt men inte särskilt svårt. Allt görs från motorrummet. Man får demontera kupéluftflitret, baljan för det samma samt lite kåpor runt fläkten. Ev kan det hjälpa att ställa vindrutetorkarna rakt upp då deras drivning annars är lite ivägen. Anders |
|
| Hade detta ljud på min E46 med, försvann när jag fyllde upp AC-gasen hos en kylexpert. Det kanske inte botade det riktiga källan till vinandet. Men ljudet kom aldrig tillbaka under tiden jag ägde bilen. | |
|
Ska testa att smörja lagren som Anders.B säger. Fyller de inte upp AC-gasen vid motoroljeservice och inspektion? |
|
| Jag skulle inte tro att de kollar trycket i AC-systemet. | |
|
Ska fixa en påfyllning av gas. Nån som har erfarenhet av vad det brukar kosta ? //Johan |
|
|
Det "tjoa" beskriver låter mer som det är hjullager på ac-pumpen, Det är exakt beskrivit: man hör ljudet ändast när ac:n är på, och att det hörs mest på låga motorvarv och att ibland det försvinner. Det går nog inte smörja där, byta ac pumpen eller renovera är ett förslag...kostsamt på tanken att man ska fylla på ac:n efter byte/renoveringen |
|
| Att fylla AC:n är ju en liten kostnad om man jämför vad en ny AC-kompressor kostar. En ny enhet kan ju kosta uppemot 10 000kr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.