AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.623

E60 startproblem när använder motorvärmare

Sida 1 av 2
go
198
gokar
430dA -16
Bilen blir väldigt trögstartad när jag använder motorvärmare och det är neråt en -10 grader och kallare....kan stå och hacka som en gammal volvo i flera sekunder...och det verkar hända varje gång jag använder motorvärmaren och det är många minusgrader ute...det är ju inte vad man förväntar sig av en rätt ny bmw...

Misstänker att det blir något trassel med givaretemperaturer och kallstartsregleringen..

Fick eftermonterad motorvärmare när jag köpte den för något drygt halvår sedan, det är inte något trams i E60 att bilen måste programmeras för att få reda på att man har motorvärmare så att kallstarten ska funka som det ska?

Någon som råkat ut för liknande?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW är en teknologibaserad körmaskin med ett stort antal sensorer som ser till att motorstyrningen och därmed förbränning och utsläpp. Den eftermonterade värmaren värmer endast delar av motorns vätska/block och innan all vätska har cirkulerat där det finns sensorer så får alla mätvärden resultatet motorhicka:) Det här är enbart en känsla av ett scenario jag tänker mig, vänligen notera det. Det du kan göra för att kolla om det är något "fel" är att dels ansluta en ctekladdare till bilen och ladda batteriet fullt( under nollan har batteriet halv kapacitet och mycket kortkörningar drar ström), dels kontakta BMW med ditt problem, be dem göra en Pumafelkodsavläsning samt komplettera bilen med den senaste programvaran till motorstyrningen.

Mvh
Asken
alain
Eftersom du har en eftermonterad motorvärmare som tar ström under en viss tid, förmodligenhar din baterie blir för svag för starta motoren, särskild när det är såpass kallt ute.
Jag skulle rekommendera dig att byta baterie mot en starkare type 100 amp.
Kolla med BMW om du kan sätta in en 100 amp innan du gör det.
Det görde jag på min E38, satt in en 110 amp och därefter fungerade klockren.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk

go
198
gokar
430dA -16
Det är en elvärmare så den drar ju ingen ström från batteriet...

Har också provat att starta utan motorvärmare i -15 grader och bilen startar så fint direkt....så batteriet är det heller inget fel på...

Det kan väl aldrig vara bara jag som har det här fenomenet på E60 om det är en konstruktionsmiss...
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Var det inte Paap som hade samma problem på sin E32 750?

Det Asken säger är nog problemet, lokalt här och var blir det varmt men på andra ställen är kylvattnet iskallt och bilens sensorer blir lurade.

Sitter det inte en elektrisk cirkulationspump på vissa BMW? För restvärme t ex. I så fall borde man kunna koppla om den så att den går när motorvärmaren är inkopplad, för att ge en jämn värme.

430dA -16
Ja, det är säkert det som är problemet, men borde inte alla E60 ha det problemet i så fall?

Jo, det finns restvärme funktion på min bil...
Är det någon här som vet om motorvärmaren ska kopplas så att den också kör cirkulationspumpen?
Är förresten volvia som monterat motorvärmaren och det är ju inte säkert deras verkstad känner till alla bmw knep..

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova att installera en tillbehörsladdare av batteriet så håller det sig superfräscht hela tiden, finns på calix eller defas hemsida.
Mvh
Asken
go
198
gokar
430dA -16
Asken:
Det är ju inte det att startmotorn får för lite ström vid starten...man hör att det finns bra med kräm i batteriet....motorn startar direkt men går kanske på 3 cylindrar i en 10 sekunder och varvtalet pendlar mellan 0 och 500 kanske....
Skulle kunna jämföra med en gammal volvo som glödtänder när man stänger av motorn... (c:

Tycker det låter så illa så jag brukar stänga direkt och försöka igen, då kan det gå bra efter en 3-4ggr och det blir en normal start....bilen startar perfekt om man inte använder motorvärmaren
SAAB hade väl också detta problem för ett antal år sedan. När motovärmaren var inkopplad vägrade bilarna starta då vissa givare kände av värmen och kallstartfunktionen avaktiverades. Jag tror saab löste det genom att flytta placeringen av motorvämaren.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du börjar med att berätta vad för typ av värmare/värmeelement du har installerat, är det en blockvärmare som värmer blocket från utsidan, en insticksvärmare eller en slangvärmare inskarvad på en kylvattenslang?
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
- BMW accepterar väl bara blockvärmare som värmer blocket från utsidan. Dessa verkar rättharmlösa och borde inte missleda några givare om de är rätt monterade.
- Slangvärmare kan säkert ställa till en del problem om inte någon cirkulationspump är igång och cirkulationen inte fungerar.
- Insticksvärmare tror jag inte det finns längre till BMWs moderna motorer men jag kan ha fel.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Syftet med blockvärmarna är väl ändå att värma vattnet, så om inte vattnet cirkulerar riktigt kan det nog missleda någon tempgivare.
Vet inte om det är BMW´s motortekniker som utvecklar dessa värmare, men jag kan tänka mig att det inte är så stora delar av världen som nyttjar motorvärmare. Då kan det säkert vara mindre vetenskapligt belagt kanske hur helhetsfunktionen blir.
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag skrev av gammal vana blockvärmare men det är faktiskt trågvärmare på nyare BMW som med andra ord värmer oljan inte kylvätskan!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, så kanske det är ja. Det borde ju ge en mjukare värmefördelning helt klart.
Jag antar att det är en N52 motor som gocar har i sin 530. Till den bilen har Defa en trågvärmare medan Calix har en slagvärmare.
Det vore intressant att vet vilken av dessa (eller annan) som är monterad.
I fallet med Calix, är slangvärmaren monterad på rätt ställe enligt Calix instruktioner?
go
198
gokar
430dA -16
Tack för alla tips..

Vet bara att det är en Calix motorvärmare...

Volvia i uppsala som monterat den eftersom jag köpte bilen där, men de skulle köpa den på bmw enligt ök....fast bilförsäljare kan man ju aldrig lita på..

Förresten så är min bil en 523 -06, har en 2.5 liters motor...ingen aning vad den motorn heter...

Vad jag förstår har din 523-06 en N52 motor.

Du kan ju kontrollera genom att känna på motorn efter att värmaren varit på ett par timmar. Verkar värmen vara jämt fördelad mellan topp och block, är några ställen varmare än andra o.s.v.

Calix: Länk
Gå in på sök produkt så hittar man till slut monteringsanvisningen.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Testa att köra den riktigt länge, så kanske värmen sprider sig mer?
Volvo kanske monterat den på fel ställe.

430dA -16
AKN:
Kollar man enligt din länk så ska det vara en slangvärmare, ska kolla det imorgon när det blir ljust...
Då går det ju inte att montera den fel heller....

Ska prova att köra värmaren längre än några timmar så får jag se vad som händer...
Kolla denna tråd Länk

Det går tydligen montera slangvärmare fel.
go
198
gokar
430dA -16
Ja, det lutar väl åt att jag har samma problem, att den värmer direkt mot någon givare..

Ska kolla med amatörerna på volvo som monterat den... (c:
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.