|
|
|
|---|---|
|
Vet ej vilken olja man skall hälla i exakt, har läst mig till att castrol slx ska funka bra, undrar om denna som e original blir rätt till bilen, Original BMW Oil LL-04 | 5W-30 | 1 ltr. för min motorstorlek?? Det är just nu 5w-30 olja i som funkat bra. nån som kan hjälpa med mer exakt info??? | |
|
Du kan använda en olja med LL04-specifikation (LL=LongLife, 04=2004 års specifikation). Castrol SLX är en av de oljor som är LL04-godkända, för övrigt just den olja som BMW och Castrol utvecklat i samarbete för att kunna ha utökat oljebytesintervall. Eftersom din bil är en 03:a, bör den även kunna nöja sig med den tidigare LL01-specifikationen - kolla i instruktionsboken! LL04 går dock alltid bra, den uppfyller även LL01. |
|
|
Perfekt svar, uppskattas! Behöver man original oljefilter eller går det att kombinera bmw olja med annat märke på oljefilter osv? |
|
| Jag fick fem års extended motorgaranti nu när jag servade med Castrols TWS 10w-60. Trevligt värre :) | |
|
Går nog utmärkt att använda Mann-filter (som säljs på t.ex. Autoexperten) eller liknande. Jag tror ändå inte BMW tillverkar filter. Mvh Johan |
|
|
I manualen till BMW e60/61 står det klassning ACEA A3/B3/B4. Biltema har den klassningen på sin helsyntet. 499 kr / 10 l |
|
|
Elwe82, är du säker på att det inte står att "I BRIST PÅ" BMW-LL-klassad olja kan man använda ACEA A3/B3/B4?? Mig veterligen godkänner bara BMW olja som är BMW LL-klassad till de nyare modellerna. Beroende på årsmodell är lägstaklassningen relaterad till den senaste BMW-LL-klassningen som fanns när bilen såldes! Dvs. en -03:a behöver "bara" BMW LL-01, medan en -06:a skall ha BMW LL-04... När det gäller dieslar av senaste modell, med partikelfilter och katalysator, skall dessa ha speciell olja med låga halter av svavel och fosfor (höga halter av dessa ämnen förstör reningen i förtid!) ,så kallad low SAPS-olja med BMW-LL-klassning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Longlife är just vad helsyntetoljor är. Man kan köra väldigt långt med en helsyntet under bra driftsförhållanden och det tar lång tid att mala ner kolkedjornas längder till nivåer där bärfilmen är förstörd. Dock måste man beakta att vi i Sverige ofta kör lite kortare sträckor och det innebär att oljan samlar på sig kondensvatten som i sin tur tillsammans med olika förbränningsrester tär på oljan. Det är sådana saker, snarare än att oljan slits ut, som bestämmer lämpligt oljebytesintervall. Om du vill läsa lite mer om oljediskussioner så la jag ett par länkar i tråden "Vilken olja" här i 5-Serien-forumet. När det gäller SAPS-klassningen så vet jag i skrivande stund inte hur det är med den oljan som jag använder, men spontant känns det som om det snarare är bränslet än oljan som kan ställa till med störst problem för partikelfiltret. |
|
|
LL04 skall användas till diesel enligt BMW_ TIS: [URL=Länk [URL=Länk [URL=Länk |
|
| Nytt försök Länk | |
| Länk | |
|
Elwe82, att sätta ett likhetstecken mellan alla syntetoljor och "longlifeoljor" är att vara ute på mycket tunn is! Inte minst pga att vssa oljebolag felaktigt benämner högraffinerade mineraloljor som syntetiska! Använder du fel olja och får motorhaveri av något slag, kommer BMW inte att stå för garantireparationer i alla fall... BMW-longlifeklassningarna betyder att man dokumenterar oljornas nedbrytning under förlängda bytesintervaller genom strikt specificerade laboratorietester som även omfattar exakt specificerade körsekvenser i exakt specificerade testmotorer och sedan kontrollerar att nedbrytningen i oljan inte överskrider vissa värden avseende många olika parametrar (t ex viskositetsförändring, koksning, sura restprodukter i oljan etc.). Bland annat kontrollerar man viskositeten och där är det så att de senaste LL-klassningarnas mätvärden bara klaras av vissa namngivna (testade) 0W30 och 5W30-oljor.... Low SAPS-olja som har BMW LL-klassning, skall användas till de nyare BMW-dieslarna! Eller om man vänder på resonemanget - de senaste godkända BMW-LL-oljorna är low SAPS-oljor. I ärlighetens namn tycker jag att ditt förenklade och självsäkra resonemang kan leda till att okunniga personer väljer fel olja med i värsta fall tråkiga konsekvenser som följd! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"Elwe82, att sätta ett likhetstecken mellan alla syntetoljor och "longlifeoljor" är att vara ute på mycket tunn is! Inte minst pga att vssa oljebolag felaktigt benämner högraffinerade mineraloljor som syntetiska!" Det finns inte så väldigt många raffinaderier. De är betydligt färre än antalet oljemärken på marknaden. Så, vilka är "vissa" oljebolag? Jag är övertygad om att inte bara jag undrar över detta. Det är ju sådant som man väldigt gärna vill veta. |
|
|
Tja, Castrol är en av "bovarna" som benämner sin Magnatech-olja som helsyntetisk! Det var Castrol som först klev över "linjen" och började benämna EHVI-oljor som helsyntetiska. Pga av att en domstol i USA ansåg att den typen av oljor var så hårt processerade, fick de fortsätta med det otyget och många andra oljebolag följde efter... Två tydliga undantag från detta otyg är Mobil och Valvoline, som inte har börjat benämna sina EHVI/VHVI-oljor som "syntetiska". Mobils "1-linje" och Valvolines "Synpower-linje" är alla helsyntetiska PAO-baserade oljor! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Eftersom jag inte är expert så lät jag frågan gå vidare till en som är det. Svaret blev: "LL oljor HAR vissa additiver, som håller mer skit simmande, längre. Men det är inget man vill ha ändå, så byt var 1000:e mil istället, och ha en HÖGRE smörjprestanda totalt sett. Billigare, bättre och ffa medvetet. Du VET vad du gör. Kör du med svindyr LL-olja (som de såklart tutar i alla som vill lyssna att de måste ha) vet du inte helt klart vad som händer inne i motorn. Eller jo en del vet du. Du vet att du åker omkring med massa skit i motorn eftersom bytesintervallen blir längre. De s.k helsyntetiska helsynteterna, är inte heller nämnvärt bättre än de högraffinerade helsynteterna på mineralbas. SÄRSKILT inte i ett bruksfordon. I en racingapplikation kanske. I en privatbil. Aldrig så man kan motivera prisskillnaden." Slut citat Nu har jag ingen motorgaranti kvar, men om man använder olja med den klassningen som står i manualen så torde man ha gjort rätt. BMW kan knappast föreskriva ett speciellt märke för att garantin ska gälla! |
|
|
bmw har ju en rad märken som rekomderar Länk Länk |
|
| Länk | |
| Länk | |
| Tack gunnare, intressant med bibeln :o) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.