|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag har valt 3 st Audi de senaste åren som tjänstebil, 2 x A4 samt 1 st A6. Den senaste A4 TDI quattro är enligt mig en grym besvikelse. Privat har jag kört många olika BMW genom åren och nu när vi ska köpa ny privat bil har vi tittat på från BMW 130, 330 och 335d samt A5 2.7TDI och A4 3.2 från Audi. Valet tycker vi är solklart, det blir BMW utan tvekan. Jag kör runt 7000mil per år i tjänsten och jag tycker att Audi tappat lite i känsla. Jag byter bort min tjänstebil i mitten av januari, mot en BMW så snart är det 3 st BMW i garaget. Dock håller jag med om att BMW har tappat i kvalité, men är enligt mig ändå bättre än Audi. StefanL: Gällande Alfa så håller jag med till 100%, dock vågar jag ännu inte lägga mina pengar på en, men ge dem 2-3 år till så kan det bli riktigt riktigt körglatt! München |
|
|
Chrysler 300C v6 3,5 eller v8 5,7 Hemi. Trodde aldrig jag skulle säga det men den slår många BMW i den motor klassen, exempelvis 330, 335 eller 540. En sådan. Länk |
|
|
Men jag menar motorn, 300c V6 har en motor på 3.5l med 250hk. Det går att jämföra med 330 eller 335 och 300c V8 5,7l ,ed 340 HK med större Bimmers. Efter att ha provkörd en bekants bil så kan jag säga att i'm in love. En bil med pondus och lite till kan jag säga. |
|
|
Bäste Stefan: JAg kan förstå vad du menar med att BMW blivit "uttunnad" i själen rent körmässigt, helt klart. Det var därför jag skrev som jag skrev. Om en mängd intelligenta män i detta land sover framför TVn tillräckligt länge, tittar på 22 amatörer som jag ar en boll(förlamar en halv nation emellanåt) och tror det är framtid så blir det rätt tunt bland framtidsförhoppningarna. Det byggs stora shoppingcentran de senaste 10 åren i en aldrig avstannande takt i detta förut så intelligenta landet. Kan inspirationen komma ifrån idiotin i väst? Tro nu inte att jag är USAfientlig, när jag besöker USA är det knappast Obama som får min röst det kanhända förklarar min ståndpunkt om jag vore gäst där. Läser man det författaren Tommy Hellsten skrivit så förstår man precis vad som sker med "västvärlden" Fulhjulsdrift drar upp till en deciliter mer än rätthjulsdrift för att föraren skola känna sig "säker". Tillika förstår jag fullt ut att det känns tomt utan din M3 E46, känner igen de som talar om att Alfa har en rivighet(har provkört de) samt letar efter ngt nytt bra. Mitt tips om man skola välja tjänsteBMW blir 118d. Därtill komplettera med en prima Grand Tourer. Det finns egentligen bara en grundtyp av automobil. En plåtlåda med 4 hjul och motor som tar oss alla ifrån punkt A till B. Resten är varumärkesreklamare som lurat i oss en massa. Sedan kom Grand Tourer(GT-vagn) en avskild, exklusiv, stor, tung, dyr alldeles onödigt perfekt automobiltyp som passar män som saknar det där lilla extra i vardagen. Dessutom, få tidlösa automobiler är så prisvärda som en BMW 850. De som talar illa om den äro enbart avundsjuka. De som vågar äga en är både unika och perfekt avstämt galna på en gång, framtidens ledare. Mvh Asken |
|
| korrigering: jag ar= jagar. En intelligent man låter givetvis bollen komma till en, typ målvakten. Amatörer springer livet ur sig för att nå den. Varför?:) | |
| Måste bara få kommentera Cryslern....har provkört en 300c touring och måste säga att körkänslan e sämre än min gamla Volvo 740...värsta glappet i styrningen känsla=0 en autlåda som känns 80:tal seg vxling..men utseendet är verkligen bilens bästa,där ligger många bilar i lä. | |
| Roligt att läsa att någon rosar 300c,när den sågas så fundamentalt av många motorjournalister när det handlar om körglädje.Själv vet jag inget om bilen mer än att den ser "maffig" ut,men som sagt ordet "körglädje" kan nog tolkas väldigt olika! | |
|
Både Audi (nya modellerna samt s/rs)och BMW hör till de bästa inom resp kategorier, så är det utan tvekan. Men min poäng var ändå att man anpassar nya modeller mer mot bättre komfort när det gäller styrning och chassisättningar. Var tar den verkliga körkänslan vägen kan man undra? Har ni provkört Lotus Elise 11 1R? Där har ni en rolig bil. Asken, jag saknar verkligen M3:an, det var den bästa bil jag haft. S5:an är mer åt GT hållet och det är iofs trevligt när man ska på långresa. Kanske har den lite 850 i sig. //Stefan |
|
BCR |
Anledningen till att BMW fortfarande besitter ett litet försprång i körglädje och mekanisk respons stavas bakhjulsdrift. BMW ska vara väldigt tacksamma för att Audi inte producerar bakhjulsdrivna prestandabilar. Eller tänk om Alfa 147 GTA hade varit bakhjulsdriven.... Tänk om VW Golf GTI varit bakhjulsdriven... BMW ska vara oändligt glada så länge de får sitta i ohotat bakhjulsdrivet bo. /Håkan OO=00=OO |
|
PÅ tal om Alfa.... Det ryktas ju att Alfa skall återvända till bakhjulsdrift, trevligt.... Länk |
|
|
Volvo har nog någon ny bakhjulsdriven prototyp i vår om de följer förslaget som dimper ned i Köping efter nyår:) Mvh Asken |
|
|
StefanL, jag håller med om att BMWs biler får bättre komfort (likt i stort sett alla tillverkare), men de får också bättre chassin för sportig körning. Jag misstänker att de som tycker att den "verkliga"körkänslan försvunnit inte kör sina bilar tillräckligt fort. En E90 rullar odramatiskt igenom en kurva i samma fart som föraren av en äldre 3-seriebil skulle uppfatta som spännande. ÖKar man farten i E90 inser man hur pass bra chassit är, för just sportig körning. |
|
| AKN: 8C har ju funnits ett bra tag, om än ouppnåelig för oss med begränsat kapital. Jag tror inte hela Alfas modellprogram blir rwd, möjligen toppmodellerna, såsom uppföljaren till 166, som kanske kan baseras på Maseratiplatta. FIAT är nog inte den mest penningstarke för att utveckla rwd-platta enbart för Alfa. Tyvärr. | |
| Nej. | |
|
Svårt att jämnföra äpplen med päron. God fortsättning och ett Gott Nytt År! ...På er alla! |
|
|
För några år sedan hade jag aldrig tvekat om att ge BMW högsta betyget i körglädje, och det är naturligtvis viktigt att göra en bedömning på lika villkor Exilim. Men jag vidhåller fortfarande att Audi har flera bilar som kan mäta sig med dom bästa BMW modellerna när det gäller körkänsla. BMW håller fortfarande, om man räknar in alla modellerna det högsta snittet. Men efter att ha kört nästan alla S/RS modeller inkl. R8 så är det ingen tvekan om att det hårfint mellan märkena och i vissa fall seger till Audi. En liten parentes bara. Min svärfar hade en Audi UR quattro på slutet av 80 talet och den var riktigt kul all köra. jag glömmer inte heller första M3 (e30) Evolution som jag fick chansen att testa, riktigt kul den också. Så vi får verkligen hoppas att det kommer fler körglada bilar och inte bara små miljöbilar. God fortsättning och ett gått nytt! //Stefan |
|
| Ja, att Audi lyckats bra med S5 är det väl ingen tvekan om, men det är väl en indikation på att Audi gått framåt, inte att BMW gått bakåt. | |
|
Jag har en ny fullutrustad audi allroad 3,0tdi, den är inte kul på något sätt. Kan jämföra med tidigare e61 jag haft. På motorväg går den som ett lok och passagerarna stortrivs men bakom ratten är det inte mycket som bidrar till upphetsning. Motorn kan jag jämföra med min tidigare 330d som vinner alla ronder överlägset i motorkaraktär dock mullrar allroaden faktiskt något när man gasar vilket är rätt kul. Om jag inte behövt det höj o sänkbara chassiet hade jag alla dagar i veckan köpt någon modell från BMW igen. |
|
| Din uppfattning om Allroad stämmer väl med det betyg den fått i de tester jag läst. Allroad har väl inte fått ta del av de markanta förbättringar som A4 och A5 fått. | |
|
bunf: Att dra hästsläp är det som är grejen med din bil eller? Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.