AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.482

Har Audi gått om BMW i körkänsla?

Sida 1 av 4
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Att Audi skulle vara överlägsen BMW vad gäller körkänsla och komfort trodde jag inte skulle kunna vara möjligt. Men efter att kört ca 60 mil i vår nya S5:a så känns Audin både tystare, bättre avstämd fjädring och framför allt med en mycket bättre styrning.

//Stefan
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Vad jämför du med för bil, M3?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilken BMW jämför du med? 335i eller M3?

Oavsett så trodde inte jag i alla fall att S5an var överlägsen någon av dem. Att den kan vara bättre kan jag däremot tro, men överlägsen...

Men bra för dig att du verkar nöjd med din nya Audi, hade varit tråkigt om du upplevt det tvärtom.

Mvh Johan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Grelle;
Överlägsen är kanske att ta i men jag har kört BMW de senaste 10 åren och uppskattar märket och dess kvaliteter. Nu verkar det som många biltillverkare kommit i kapp och några förbi vad gäller körupplevelse.

Så mitt inlägg bygger på att man många gånger håller BMW högre i kurs än vad det verkligen är.
BMW gör fantastiska bilar men några är i bakhasorna och flåsar.

Jämförelsen jag bygger på är 335d och S5, M3;an är minst lika bra!

//Stefan
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag har kört många Audis och kan på inget sätt hålla med trådstartaren (dock inte S5). Ta bara en sådan sak som kopplingskänsla och växellåda, det är ju ljussår till BMW:s känsla om man generaliserar mellan Audi och BMW.

Vilka skulle märkena vara som är i "bakhasorna"?
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Tja men har inte Audi sneglat mycke på BMW tex genom att göra deras 4wd med fördelningen 40/60 för att få till körglädje...jag tycker Audi frångår sina egna gamla kärnvärden för att likna mer sin konkurrent...luktar lite japan.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
qsacage;

Mitsubishi, Lexus, Honda, VW, mfl. har modeller som spelar på BMW strängarna.

Nu är jag ingen vän av japanska märken men många rycker allt närmare och kan erbjuda körglada och välbyggda bilar.

//Stefan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En std 335d och std S5 är 2 olika bilar. Jämför en 10 år gammal BMW 750 och en 10 år gammal Audi A8 så säger det väl sig vad som är kvalitet. Att förse en "premiumbil" som A8 med kamrem istället för den mer påkostade konstruktionen kamkedja säger väl allt om det är tekniker eller ekonomer som bestämt hur bilen skola utformas. Fram för teknikerdemokrati!:)
Mvh
Asken
Ja att det sitter en kamrem på framförallt större maskiner är beklämmande. Måhända har kamremmen inget med körkänslan att göra men likväl skiner ett visst mått av snålhet igenom "lyxen".
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Asken, påstod du inte nyligen att att ekonomerna styr BMW också! Så vilken slutsats gör du då angående skillnaden mellan std 335d och std S5?
StefanL: Med åldern så förändras uppfattningen om vad som är "bra körkänsla"... För 10 år sen så vill du kanske ha en bil som var mer direkt mm i stryrning, nu när du är något äldre så vill du kanske hellre "glida" omkring o värdesätter andra saker...Därmed inte sagt att en S5 skulle vara en "gubbabil", men är det något som gemene man nämner när de pratar BMW så är det just körkänslan, o det i positiv bemärkelese, även om konkurrenterna givetvis knappat in!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror inte Ferrari använder kamrem pga snålhet! Ett kamremsbyte var 2500:de mil med en servicekostnad på 50.000:-
Kamrem kan vara bra ur många synpunkter. Problemet är att den måste bytas och det kostar pengar, något som läggs på kunden, ju större maskin desto dyrare. Kedjedrivning är dyrare att utveckla och tillverka men billigare för kunden i det långa loppet. Därav mitt val av ordet snål sett i tillverkarens perpektiv.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Asken;
Audi har kamkedja på många modeller i dag, men det visste du väl redan.
Många nya BMW har tyvärr tappat lite av den körkänsla som alltid har präglat märket genom åren men
självklart finns det undantag.

//Stefan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Steaman: Jag har varit inne hos några Audi och BMWhandlare, kollat på inpassningar i kanter av material, hur panelavslut göres, knackat på instrumentpaneler( ju pappigare det låter desto mer ekonomstyrning..), dragit i spakar lite lätt för att känna spel och ev glapp mm för att göra mig en bild. BMW lägger mer tid och pengar på kvalitetskontroll fastän i mina ögon är det fortfarande billigt utförande mot vad de brukade.

Mycket riktigt styr även ekonomerna BMW idag, de har lyckats lura teknikerna så som på många andra företag så länge, giriga aktieägare backar upp dem. Det jag vill mena på är för att förstå nutid behöver man alltid relatera till dåtid, annars blir det bara en sörja. Det räcker att se BMWs kostnader för garantireparationer idag vs för 10 år sedan så vet man.

Att lära sig producera "kvalitet" tar 20-30 år m h t att byggga "varumärke" i bilbranschen. Ekonomer kan krascha det på 2 år... Se bara Mercedes och deras "rostproblem" på vissa modeller 97-2004. Det var billigare plåt från lågkvalitetsländer, tillsammans med nya lackeringsmetoder samt även sämre rostskydd som gjorde kortsiktiga visnter och vad i längden?

Nu kom som tur var miljökrav och då applicerar BMW vips alla sina tekniker som de borde gjort för 5 år sedan för Audi A2 var faktiskt den första bilen med Start Stop funktionen, dock lades den ju ned....

Efficient Dynamics finns snart på hela programmet hos BMW. Var det teknikerna som nu med språng applicerar det senaste och kan lipa åt alla amatörekonomer?:)

Jag har kört en 335dA utan RFT-däck och den gick underbart. RFT är bland det främsta anledningarna till att "klassiska BMW-kunder, de som kört BMW i 10 år eller så" tycker den tappat i körkänsla. Varför, en av de viktigaste anledningarna till "bra vägkänsla" har med "fingerspritzgefuhl" att göra. RFT är minst dubbelt så tung som ett vanligt däck med en högkvalitativ fälg. Ju lägre ofjädrad vikt ju skönare direktkontakt med vägen. Det är väl klart att många "nyrika" BMWägare som köpt BMW för första gången älskar bilen, de har ju åkt fågelholk eller något annat skit förut.

StefanL: Hur kul känns det att den bil du åker delar bottenplatta med diverse skoda och Seat samt många delar mer eller mindre än centraluppköpta?:) Förstå mig rätt, jag är jatteglad för din skull att du är nöjd med din bil. Dock brukar folk kräva en den andra kaotiska ombyggnationen efter den andra och tror att det blir bättre, jmf Kennedyvalet eller Obamavalet i USA. Inte blir det bättre för man gör helt om, utan pietetsfulla renoveringar av befintligt är alltid bäst.

BMW har i alla fall en bottenplatta per bil och Mini är det sniknaste de bygger än så länge.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är man så intelligent att köpa en Ferrari då ska man ha att servicen kostar 50 papp var 2500mil, pengar och intelligens hänger ju ihop:))
Mvh
Asken
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Håller inte alls med om att BMW tappat i körkänsla, tvärtom har den aldrig varit bättre än nu.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag kan hålla med om däcken. BMW:n har en mycket bättre styrkänsla utan runflat, så upplever jag det i alla fall. Även hustrun tyckter Audin är bättre på vägen. Tryggare, mer distinkt styrning.
Vi har ett ställe på ostkusten som vi brukar åka till, mestadels kurviga småvägar, perfekt BMW-väg mao.
Det kommer bil intressant att se vad Audin går för på dessa vägar.

Nockenwelle;
Vilka BMW modeller tycker du själv är roligast att köra. Min gamla M3-e46 var utan tvekan bättre är 335:an.
Jag hade en 330i som du under en period och den var riktigt trevlig vill jag minnas;-)

Dom flesta här på forumet kan nog skriva under på att BMW-själen håller på att förändras.
Att bilarna blir mer likartade och slätstrukna.
Har ni kört några av Alfas nyare modeller? Där finns det en stor portion körglädje inbyggd i bilarna kvar.
Och dom blir bara bättre och bättre.

//Stefan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Fast M3 är ju inte riktigt jämförbar med 335. OM man som jag har ägt 3-seriebilar från E30 och framåt, med den vassaste motorn som fanns (förutom M-modeller) så måste jag säga att det är bättre nu än någonsin, i fråga om väghållning och körkänsla.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag kan hålla med om Alfas körglädje. Ägde en 2.0TS 156:a i 3-4 år och den var alltid rolig, än fast den "bara" hade 155 hästar. De ligger fint på vägen och stabiliteten fram med deras dubbla länkage skojar man inte bort. Kul bil!

Dock ligger Alfa efter på andra fronter jämnfört med BMW.
Om vi pratar körglädje tycker jag faktiskt inte Alfas nyare modeller blir bättre och bättre. Min f.d. 159 t.ex., visserligen grymt design, men inte riktigt lika kul att ratta som 156 - kanske pga. vikten. 156 GTA och GT 3,2 V6 är därimot fantastiska bilar med massor av körglädje!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.