AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.146

Bmw 523 -97 dålig ork.

Har fått problem med min bil, den låter mer än vanligt samt att när man kommer upp i ungefär 2000 varv vägrar den varva mer och vill dö.

Jag har felsökt bilen med carsoft, efter att ha nollställt felkodsminnet samt kört bilen en kortare sträcka får jag fram två felkoder.
83 och 40. Jag har läst mig till att nummer 40 verkar vara en generell bugg i carsoft. Så då återstår alltså nr 83.

Tacksam för svar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Felkod 83 verkar vara vevaxelgivaren enligt denna tråd>>>Länk

Men det kan ju vara annat också...typ "täppt katalysator" eller något dylikt..
Kan väl passa på att fråga om det "skramlar runt katalysatorn" eller andra symptom typ "glödgade ställen" runt denna?...t.ex.

Mvh Janne.
Ja nu är vevaxelgivaren bytt, problemet kvarstår dock och jag vet fan inte vad det kan vara för fel.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tycker Jannes tips verkar relevanta. Att den låter mer kanske kan ha med en havererad katalysator att göra. Är innandömet löst kan det plugga igen flödet och strypa effekten.
Prova ett snabbtest också att rycka ur kabeln till LMM och se hur den beter sig.
Anders, jag har testat rycka kabeln ur luftmassemätaren nu och den beter sig likadant.
Så eventuellt kanske det kan vara den som spökar.
Jag förstår dock inte varför inte diagnosen visar något där.
Men man kanske inte ska stirra sig blind på den heller
Mr
12
MrSpeed
540 ia Touring -98
Jag hade samma fel på min 523 -97 och det var katalysatorn som släppt inuti.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det varit LMM hade den gått bättre när du kopplat ur den då DME/motorstyrningen går på fasta värden med spjällägesgivaren som input enbart.
Det lutar nog åt att du får kolla katalysatorn. Nu kom det ju en till i statistiken med MrSpeed som bekräftar att det händer.
Många 523 -97 i denna tråd :)
be
3
benny e
528ia touring -98
kolla slangen som går mella luftmassemätarn och sumpen var täppt på min 528 97
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.