AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.659

BMW 330 -02 vs 330 -03, Vad skiljer bilarna åt?

Halloj alla!

Min sambo och jag sitter och är i bilbytar tankar och efter en diverse rotande så har vi fastnat för en 330i -02 med 8890mil på mätaren. Detta är också den första BMW:n vi tittar på efter ha haft SAAB och Peugeot. Dock så trodde jag att detta var året som faceliften kom men efter att jag kollat runt här på forumet så har jag insett att det skedde -03.

Så min fråga är: Är det lönt att slänga upp ytterligare pengar för en -03:a eller ska jag lugn och ro fortsätta att titta på den här 02:an? Tyckte om den då skicket på den var väldigt bra utan rost eller ens stenskott och priset ligger på 139k.

Snälla hjälp!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nja 330i sedan och kombi fick facelift 2002, coupé och cab 2003, så det beror på vad ni har tänkt er för kaross.
Ah!

Bäst att jag länkar till bilen helt enkelt. är som sagt nybörjare helt på BMW så jag ser inte skillnaderna så bra..;)

Länk:Länk
Tänkte också i så fall sälja bort dom där sommarhjulena på bilden och köra med orginalfälgarna istället.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tycker det ser ut som faceliften. Ser likadan ut som min -03 cab på blinkerserna i alla fall.

Vad som exakt skiljer låter jag någon mer insatt i ämnet förklara. Den ser fin ut. Tycker som du, bort med fälgarna och på med original, blir mycket snyggare.

I övrigt är 330 är underbar maskin. Härligt drag, mysigt ljud, hyffsad ekonomi.

Sök på 330 så hittar du många stunders läsning :-) Finns lite att se upp med dock, rost på huv är vanligt. Men sök så får du reda på det mesta. Är bilen bara schysst har du många stunders lycka framför dig!!! Helt klart bättre än vilken SAAB eller Peugeot som helst :-D (har själv en Peugeot som vinter/slitåslängbil)

Och om nu just denna inte blir er så fortsätt leta!!! Lycka till och välkommen till BMW

Niklas

Fransosen
Den är faceliftad. Lättast att se på blinkers och dimljusen i stötfångaren som är runda på facelift (var rektangulära tidigare).
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Då hade jag hellre kollat på denna: Länk

M-paket II (snyggare spoilers), 18" original M135-fälg, M3-backspeglar och navigator.

Han har sänkt den från 165 tidigare i år (alltså inte fått den såld). Detta är andra gången han har en annons ute.
Ja det är en facelift på bilden.
Mer information och bilder: Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Om det är den här du menar, så är den iallafall faceliftad -->> Länk :)

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
OJ! Jag skulle svara som nummer två, men missade att trycka på 'posta' och gick därefter för att duscha... såg att jag hade glömt att trycka på knappen när jag kom tillbaka och tryckte givetvis då... dock en halvtimme för sent.. :S Mitt inlägg skulle ha legat efter 'Nockenwelle's inlägg. Sorry =)

// Erik
Heinz_Keller,
Ja det är den jag menar. Mitt inlägg kom efter qsacages inägg och det blev lite otydligt.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Värt att veta: 330 (samt även just 325ti) fick 6vxl fr.o.m 0303. Jag har samma 6-vxl i min Compact och jag gillar den skarpt.
Att tänka på med en 3 serie är väl att sportstolarna är dess främsta försäljningsargument, vilket detta objekt verkar sakna.
Titansilver är en färg som lite gått ur tiden kan jag tycka, men det jag främst tänker på är att det är den kulör som är absolut svårast att matcha vid en omlackering. Eftersom rost är mer regel än undantag på dessa bilarna och Bmws frikostiga rostskyddsgaranti på 6 år byter karossdelar på löpande band så kan det vara en sak att ta in i beaktningen. Nu har väl förvisso garantin löpt ut på just detta objektet, men har den inte fått karossdelar utbytta så kommer det som ett brev på posten framöver. De brukar framgå rättså tydligt men syns inte vad jag kan se på den dåligt tagna bilden i annonsen iaf.

Länk
Sen blev jag nyfiken på vad som är gjort med motorn för att den skall mista 3 hk :) Ett openair filter kanske? (hukar mig)

Länk
Oj tackar för alla svaren!

Skönt att veta att det var en faceliftad version iaf. Meningen var att vi skulle byta in våran RC för att kunna plocka ut den där bilen jag länkade till.

Får helt enkelt ta tag i försäljningen själv då den bil du länkade till Qsacage var precis det jag och min sambo egentligen letade efter. Ser ju duktigt mycket roligare ut med M-paket osv.

Hur mycket skiljer det sig i väghållning mellan den jag länkade med utan M-paket och den med M-paket? Är det mest dom snygga kosmetiska skillnaderna som gäller eller har dom styvat upp bilen ytterligare? Rätt förtjust i kurvtagning då vi idag kör en 206RC och inte helt vill tappa stinget..;)

Sen en fråga till: Skiljer det sig mycket ljudmässigt mellan standard ljudpaketet som 330 har mot H/K:s ljudpaket?

Limited betyder alltså -3 hk!
Slog upp regnr bilen i den här Länk annonsen. Såg att den är prviatimporterad. Är det nåt man ska oroa sig för eller tänka på?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I M-Paketet ingår sportchassi, men det kan väljas till separat, så det är ingen självklarhet att en bil utan M-Paket har standardchassi i stället för sportchassi.

Personligen tycker jag att H/K-paketet inte är tillräckligt bra för att bry mig.

Privatimport kan vara bra eller dåligt beroende på vem som gjort importen. En bil som köps i Tyskland av en svensk privatperson och därefter brukas i Sverige av denne något eller några år är knappast sämre än en svensksåld. Är det däremot frågan om en bil som tagits in av en svensk vimpelhandlare för omedelbar försäljning bör den kollas upp mycket noga.
Mr
32
MrLynx
330Ci M-sport Facelift -03
Helt klart är det facelift och M-sport paket som gäller ! Bättre både utseende och körmässigt. Själv så är jag en lycklig coupe'-ägare sen ett halvår. Bättre bil att köra har jag inte råkat på. Väghållningen och körkänslan är helt perfekt, men så har ju coupe'n 50-50 i viktfördelning. Låter ni känsla och utseende gå före det praktiska (som jag gör), så provkör en coupe' !
Nu längtar man mest till våren eftersom den aldrig har körts på vinterväg och jag bestämt mig för att fortsätta så. Lycka till med er kommande 330 !

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Rätta mig om jag har fel men E46 330i har väl sportchassie (=M-chassie?) som standard?

I E90 är sportchassie samma sak som M-chassie, var det inte samma sak med E46an?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.