AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.685

Blev på backad ikväll, vad gäller för deras del?

Första gången nu för mig något händer som har att göra med försäkringar. Min svärmors man backade på mig ikväll och det blev rätt rejält till tycklad i fronten vänster fram, skulle ringa ikväll till mitt försäkringsbolag men dem hade stängt, är lite nyfiken vad som gäller, så frågan är vad kommer hända här näst?

BILDER (Kopiera länken och klistra in)
Länk
Länk
Länk
Anmälan sker till ditt försäkringsbolag varav de troligen kontaktar din Svärmors mans försäkringsbolag. Det är de som får ta skadan.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ni fyller båda i en olycksrapport och skickar till era försäkringsbolag. Sen löser de skuldfråga och självrisker. Men det är viktigt att ni båda skickar in annars tar det mkt längre tid att utreda.

/Christofer
Okej jag tänkte ringa dit imorgon. men man ska fylla i den före eller?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Antar att du stod still och att han backade på dig? I vilket fall så backade han in i dig och du körde inte in i honom och således är det inte ditt fel (så vida att du inte körde in och stannade bakom honom blixtfort och han inte hade en chans att regagera). Alltså kommer motpartens trafikförsäkring att betala dina föräkringskostnader. Du torde med allra största sannorlikhet att gå helt kostnadsfri ur detta.

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
var visst lite seg att skriva, men ändå.. =) Angående pappret så skriver man normalt det på plats, då man som två privatpersoner normalt inte känner varandra och att ta kontakt i efterhand tar både tid och kan verka åt fel håll vilket kan betyda trubbel..

Se bara till att ni båda har varsin kopia på försäkringspappret som ni kan skicka till respektive bolag. Har ni inget papper så får ni naturligvis be endera bolaget att skicka ut ett par ex. annars har givetvis det lokala kontoret formulär att dela ut.

lycka till

// Erik
Okej! tack så mycket iaf!.
Kom på att vi har ju samma bolag dessutom.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Fortfarande ska skaderapport ifyllas och skickas in, samt att f-bolaget skall utreda vem som anses vållande. Följdaktligen vems försäkring samt bonus som drabbas...

// Erik
Enklast vore nog om ni både fyllda i samma skadeblankett (bör väl inte vara så svårt att träffas nån gång?) och sedan skickade in den. Be svärmoderns man att skriva på baksidan att han tar på sig hela ansvaret så går det kanske lite snabbare (något annat kan han ju inte säga).

Sedan ger försäkringsbolaget dig ett skadenummer och ber dig att köra till en verkstad där dom får kolla på bilen. När bilen är på verkstad kan du i de flesta fallen få en hyrbil rätt så billigt (1/3 av milkostnaden, typ 5-7 kr) om du behöver den för att ta dig till arbetet eller dylikt. Försök hitta en verkstad som har ett hyrbilsföretag i samma byggnad för enkelhetens skull, både BMW i Malmö och Lund har tex Sixt i samma byggnad vilket är enormt smidigt.

Är din bil helförsäkrad brukar det gå lämna in den direkt efter ett samtal till försäkringsbolaget, annars får du vänta tills blanketterna är inskickade och dom har gått igenom ärendet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.